Следвайте ни

Без центрове за дистанционно обучение в пандемията

Който го е пожелал, ще учи от разстояние в електронна среда в своето школо

viber icon

Дистанционната форма на обучение, която трябваше да стартира през октомври като една от алтернативите на присъствената в клас, няма да се прилага в Пловдив, а вероятно и в цялата страна.

Тя е онази нова разновидност, при която трябваше около 10-15 училища-центрове в цяла България, определени от МОН, да обучават онлайн ученици от различни селища и области, като децата щяха временно да сменят класа си, оставайки записани в своето школо.

Сондажите на Регионалното управление на образованието в Пловдивска област показали, че за тази форма има само трима кандидати в общо 18-те общини. В същото време за тях училищата им са готови да предложат по-леката за организация форма – обучение от разстояние в електронна среда, като по този начин те продължат да се движат със своя клас, макар и без физически контакт. При това положение няма необходимост тези ученици да се включват в дистанционна форма, казват от РУО. Задействан е другият план и за тях вече се води учебен процес онлайн от техните училища.

По неофициална информация, подобна е тенденцията в цялата страна – слаб интерес от страна на учениците.

В същото време тази алтернатива на присъственото обучение по време на пандемия среща известна съпротива и сред училищните ръководства – защото ако ученик на едно школо се включи в дистанционно обучение, което се води от друго учебно заведение, на второто се превежда и част от сумата, която се полага за ученика в делегирания бюджет на неговото училище.

Тежка е и организацията – центровете за дистанционно обучение трябваше да осигурят учебен процес за ученици от различни паралелки и възрасти, както и на деца със СОП. Това са много специфики накуп. Според това как се води обучението, съществуваха и различни варианти – центърът за дистанционна форма да води всички предмети или само задължителните, а базовото училище – избираемите, както и при определени ситуации да изпитват учителите от едното или другото учебно заведение.

Решението за Пловдивска област е учениците, пожелали дистанционна форма, да се включат в другата – обучение от разстояние в електронна среда, която пък е разновидност на сегашната дневна форма на обучение. При нея ученикът се обучава онлайн, като може да присъства на урока в реално време пред устройството си у дома и да вижда картина от камера, която излъчва от класната стая, но без да се намесва. В това време учителят работи само с децата, които са присъствено в час. Съществува и опция за пращане на допълнителни материали и асинхронен елемент, както и за допълнителни консултации, за които на учителите се полагат по 15 лева на час.

Както „Марица“ писа, малко под 150 ученици от цялата Пловдивска област избраха форма на обучение, различна от присъствената. Повечето са със заболявания, които биха ги изложили на голям риск от усложнения при евентуално заразяване с коронавирус. Има и  ученици, които живеят на един адрес с близки, страдащи от болести, които ги поставят в рискова група. Включването в алтернативна на присъствената форма става след подаване на документи и мотиви в РУО. А списъкът със заболяванията е специално приложение в насоките на МОН за организацията на учебната година и ще се актуализира периодично.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво първо да построи община Пловдив с парите от заема, който смята да тегли?