44

България е N25 по продължителност на учебното време в Европа

България е на 25. място от 41 страни в Европа по продължителност на учебното време, което я определя като страна със сравнително дълго учебно време.

Това показва доклад „Организация на училищното време“ на Европейската комисия, цитиран от Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" в навечерието на новата учебна година. Базиран е на национални данни, като  прави преглед на продължителността на учебната година, началото и крайните дати, времето и продължителността на училищните празници и броя на учебните дни.

Въпреки някои различия, страните в Европа показват много прилики по отношение на структурата на учебната година. В 10 страни учебната година започва през август. Страните, в които учебната година започва най-рано, са Дания и Финландия. В Германия, въпреки че има начало на 1 август, училищата в различните области започват между 6 август и 11 септември. В някои държави учебната година започва в средата на септември – Албания, Италия, Португалия, Испания, Люксембург, Турция, България и Румъния. В Малта лятната ваканция свършва в края на септември.

Броят на учебните дни варира между 156 дни – Албания, и 200 дни – Дания и Италия. В 50% от страните броят на учебните дни е между 170 и 180,  а в 30% от страните е между 180-190 дни. Броят на учебните дни е еднакъв в основна степен и различен в гимназиална степен.

В допълнение към лятната ваканция образователните системи имат 4 основни училищни почивки: есенна, за Коледа и Нова година, зимна /карнавални празници/, пролетна /Великденска/. С изключение на коледната ваканция, останалите почивки се различават по дължина и време. Есенната ваканция е едноседмична в 19 държави, а в други страни тази ваканция варира между 2 дни /Чехия, Исландия и Сърбия/ до 3 седмици /Швейцария/. В 13 държави липсва есенна ваканция. Коледната ваканция почти във всички страни е 2 седмици, но в малко държави, като Полша и Словения, е само една седмица. Дължината на зимната ваканция, която се различава от Коледната, в 21 страни е една седмица, а във Франция, Полша и Турция е две седмици. В четири държави няма зимна ваканция /Албания, България, Кипър и Гърция/. Пролетната /Великденска/ ваканция трае между една или две седмици в повечето страни, а в останалите – между 4 дни /Финландия и Словакия/ до 3 седмици /Швейцария/. Турция и Черна гора нямат такава ваканция.

В Европа учебната година завършва обикновено в края на май и втората половина на юли. В средата на юни е времето, когато лятната почивка започва в повечето страни. Продължителността на лятната ваканция варира значително между страните – от 6 седмици в някои държави /Германия, Англия, Шотландия, Лихтенщайн/ до 13 седмици /Албания, Латвия, Португалия и Турция/. У нас лятната ваканция е 15 седмици за основното образование.

В образователните системи на западна Европа съществува край на учебното време за учениците и официален край на учебното време за учителите. Това не се отнася за бившите социалистически страни, наследили руската система.

По-дългата и академична програма за обучение на българските ученици се явява по-скоро пасив за възпитанието и социализацията им и формира по-скоро дефицит на ценности,

коментират от Синдикат "Подкрепа". Продължителното пребиваване в училище ги отделя от естествената семейна среда и ги институционализира, драстично намалява времето за неформално общуване извън училище и вписването им в социалната общност.  В организацията на учебното време на българските ученици липсва една традиционна зимна ваканция, което ги лишава от среда, в която възпитанието и социализацията биха били много по-полезни и ефективни. Българските ученици като цяло са лишени от един много успешен и работещ европейски, но, за съжаление, вече забравен, български опит за изграждането на учениците като личности и граждани – организираните почивки, ученически лагери и летни школи. Административните тежести, наложени на учителите и туроператорските фирми, са труднопреодолима пречка за осъществяване на една добре работеща и доказала се във времето възпитателна политика.

По отношение приключването на учебната година, Синдикат „Образование“ често предлага на МОН да има официален край на учебното време за учители, за да се осигури време за квалификация и рехабилитация на педагогическите специалисти. Педагогическата професия изисква квалификация, усъвършенстване и учене през целия живот, за което е необходимо и технологично време. Месеците юли и август трябва да са извън обхвата на официалното учебно време. Наложително е да бъде прекратена порочната практика МОН и РУО да изискват непланирани справки или информации за този период и да прекъсват по спешност планирания законен годишен отпуск на учителите. Много е важно в борбата с прегарянето в професията да се осигури отпуск, който да помогне на учителите да изградят резилианс. Това със сигурност ще бъде и много успешен ход в борбата с бумащината и задържане на учителите  в българското училище.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?