Следвайте ни

Антоанета Пакова: Ремонти заплашват старта на учебната година в професионални гимназии

93,6% от учениците в Пловдивско имат устройства и интернет, започват обучения на първолаците как да ползват техниката в режим онлайн

viber icon

- Г-жо Пакова, кое е най-неотложното, с което се заехте като началник на РУО-Пловдив?

-Основен акцент е предстоящата учебна година. Насоките на МОН от вчера за работа в условия на ковид ще бъдат обсъдени с МЗ и представени на Отраслов съвет на 24 август. След това ще стигнат в окончателен вариант до нас и училищата.

Както и преди, има задължителни и препоръчителни мерки.

Дадена е и допълнителна възможност – образователните институции могат да разработват и свои правила според своята специфика, с цел максимално предпазване на участниците в обучителния процес.

-        Как ще действате по казуса с училището в Житница, където се иска освобождаване на директорката, а родители са готови в противен случай да бойкотират учебната година?

-        Бяха направени от моя страна 3-4 срещи с кмета на Калояново и две с кмета на Житница. Има внесено и парламентарно питане до министъра във връзка със ситуацията в училището. Във вторник вечер бях поканена от родители и отново бях в Житница на среща с няколко от тях в читалището. На хората им беше обяснена процедурата по Кодекса на труда и се надявам да запазят спокойствие и търпение за нормално стартиране на учебната година. Има процедури, които вероятно ще продължат и след 15 септември.

-        Очаквате ли реално да се стигне до бойкот на учебната година?

-        Питах каква е целта на такива действия.

Добре, на 15 септември може да има бойкот, на 16, на 17 какво се случва с децата?

Родителите се съгласиха, че учениците не би трябвало да преживяват това. Призовах за спокойствие и преоценка.

В училището предстои още една проверка – по сигнала срещу учителката по математика и информатика. Относно директорката вече има решение, но тя е в болничен.

-        Ако само това е пречката, в трудовото законодателство съществува възможност дори и по време на болничен да се приведе в действие дисциплинарно наказание – с позволение от Инспекцията по труда. Ще я използвате ли?

-        В ден четвъртък връчихме на директорката писмо, с което изискахме писмените й обяснения по вече приключилите проверки. Заедно с това сме поискали и информация за евентуална защита по чл. 333 – за синдикално членство или при наличие на определени заболявания. От следващия ден тя излезе в болничен. В този смисъл процедурно още не е извървян пътят до евентуално искане на разрешение от Инспекцията по труда.

-        След вълненията в други училища има ли още места, на които по някакъв начин е застрашено нормалното започване на учебната година?

-        Където имаше конфликти, ситуацията се успокои или правим необходимото да се намесят експерти още в първите седмици след 15 септември, включително на първата родителска среща да присъстват специалисти от Детска педагогическа стая.

Има индикации, че е възможно да не стартира учебната година в ПГСАГ „Арх. Камен Петков“ поради неприключили ремонти по ОП „Региони в растеж“. Към днешна дата не мога да кажа каква е точно вероятността. Ще съберем информация към 26 август оттам и от другите две професионални гимназии, в които се работи – ПГТСТ „Гоце Делчев“ и ПГТ „Проф. Асен Златаров“. Директорите дотогава ще са се върнали от отпуск и ще има и среща с фирмата-изпълнител. Проблемът е основно в ПГСАГ „Арх. Камен Петков“ , като се надяваме и там учебната година все пак да започне. Говорим с МОН как да стане това.

По „Региони в растеж“ трябва тепърва да стартират ремонти и в още 2 училища – Националната търговска гимназия и Професионалната гимназия по битова техника. Все още сме на проучвателен етап. Вероятно в НТГ  ще се отложи за следващата година, но не е решено окончателно от МОН, защото изпълнителят е същият като на ПГБТ. 

Ако в гимназията по битова техника се започне, може да преместим учениците в друга професионална гимназия, където са осигурени кабинети, но обучението ще е след обяд. Ще се обсъди и МОН вероятно ще даде разрешение при нужда.

Проучваме възможностите да се ползва базата на 3 училища, но вероятно ще е Професионалната гимназия по машиностроене.

-        Каква е осигуреността с устройства в Пловдивска област на старта на нова учебна година, в която вероятно отново ще има периоди онлайн?

-        От учениците 93,63% разполагат с устройства, а с интернет – 93,62%. С последната поръчка на МОН на стойност 6 млн. лева очаквам потребностите да се задоволят на 100%. Нашата област е с малък недостиг.

-        Освен купуване на устройства, проект „Равен шанс за достъп до образование в условия на кризи“ предвижда и обучение за работа с тях на всички първолачета. Как и кога ще стане това?

-        Всеки директор трябва да го организира със своя заповед. Обученията ще са в малки групи – до 5 деца, и в рамките на 4 часа в извънучебно време. Най-вероятно ще е след старта на учебната година. Проектът обаче позволява тези дейности да са и преди това, ако някъде има подготвителни занимания с първокласници. Но понеже все още децата са пръснати, повечето директори ще го направят след 15 септември.

-        Анализът на МОН за обучението в онлайн режим съдържа тревожни изводи за ръст на отпадащите. Колко са в Пловдивска област и какви ще са действията по Механизма за обхват и задържане?

-        През миналата учебна година са отпаднали 264 ученици в Пловдивска област. Това е малко на фона на големия брой деца, които имаме, и ни поставя почти наравно със Софийска област.

Със заповеди от 30 юли вече са сформирани и работят екипите за обхват. Директорите следят положилите поправителни изпити да бъдат насочени и убеждавани да продължат  да учат. Ако има информация, че децата са в чужбина, не се обикаля по домовете. Но се извършват обходи, когато семейството е на адреса, а детето не е записано в училище. Приоритетно се работи с обхващането на 5- и 6-годишните в подготвителните групи, и с първолаците.

Вече добре работим с МВР и социалните служби, общините също свикнаха да са активна страна.

Тази година картината в Пловдивско е по-добра и това е заслуга на всички институции.

Благодаря на всички, които са ангажирани в процеса, защото това е важно на национално ниво – да се намали делът на отпадналите.

-        Извършихте ли проверки  там, където имаше озадачаващо високи резултати от НВО или данни за подсказване?

-        Тази година имаше НВО в 4. клас,  а миналата година то не се състоя заради пандемията. Поради това тази учебна година не сме правили проверка. Това, което е обсъдено със старши експерта по начално образовние, е на места директори заедно с учители да направят съпоставка на резултатите. Ако се наложи, колегите ще окажат методическа помощ и ще се анализират разминаванията. Но ние не предвиждаме проверки.

-        Увеличава ли се делът на ваксинираните след информационната кампания на МОН?

-        Чакаме учителите да се върнат и след 1 септември ще пуснем писмо и ще изискаме обобщена информация до 7 септември. След като бяха оповестени резултатите, че с малко под 20% ваксинирани в образователната система Пловдивско е на едно от последните места, се надявам това да се променило. Допълнителен стимул е въвеждането на облекчен режим на работа на ваксинираните – например възможността да не носят маска, както и при нови превключвания да останат да работят учебни заведения със 100% ваксинирани екипи.

Искаме максимално присъствен учебен процес, с осигурени в максимална степен противоепидемични мерки.

При евентуално ново преминаване към обучение от разстояние в електронна среда това ще се прави последно за начален курс.  Добре е да се мисли и за осмокласниците. В предишни години имаше неодобрение от родителите, основно на ученици от езикови гимназии, където тогава започва интензивното изучаване на чуждия език. Но на първо място е опазването на здравето на децата.

Искам да изкажа задоволство от работата на учителите в тази трудна епидемична обстановка.

Увеличи се доверието към учителя. Защото не само родителите, но и обществото оцени тяхната роля в условия на обучение от разстояние в електронна среда. Усилията бяха огромни и те имат право да се гордеят и да се чувстват удовлетворени от своята работа.

Вярно е, че мотивацията не е същата като при присъствено обучение, когато има пряк контакт между ученика и преподавателя, но се надяваме МОН да разработи механизъм за повишаване на ангажираността на учениците.

-----------

Антоанета Пакова е началник на Регионалното управление на образованието в Пловдив, след като спечели през август конкурса, обявен след дисциплинарното освобождаване на предшественичката й Иванка Киркова.  Преди да поеме поста, Пакова е била дългогодишен началник  на отдел “Административно-правно, финансово, стопанско и информационно обслужване” в РУО, както и главен секретар в Център за развитие на човешките ресурси

Снимки: Наташа Манева

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (3)

Пакова

Пакова

27.08.2021 | 16:51

На какво основание, при условие, че ваксинирането против ковид не е задължителния имунизационен календар, учителите трябва да дават отчет дали са ваксинирани или не? Учениците освен с учители през деня се срещат с магазинери, билетопродавачи в автобусите, безкрайно много и различни хора по улиците - а тях как ще питате или си търсите за пореден път кухи извинения.

Отговори
3 1
И.Д.

И.Д.

20.08.2021 | 15:51

И друго предложение за сливане - ОУ "Гео Милев" с най-малко ученици в града, да се слее с СОУ"Любен Каравелов"!Стига с прахосване на парите на данъкоплатците!

Отговори
2 0
Госпожо Пакова

Госпожо Пакова

19.08.2021 | 21:35

Може ли са проверите СУ Цар Симеон Велики! Каква част от реалния капацитет на сградата се използва? Защо дворът на училището е в такъв окаян вид? Има ли тенденция живеещите деца в района да сменят адресната си регистрация с цел да не бъдат записани в подлежащото им училище? Колко деца не продължават образованието си в него след 4 клас и защо? Защо това училище е на едно от последните места по желание за записване в него в целия град, при положение, че допреди повече от 10 години,по времето на Данаил Търпоманов беше базово? Предлагам Ви да го слеете със СУ Княз Александър | и така ще спестите много общински разходи и пари на данъкоплатците!

Отговори
1 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?