71

Антискучно четене и учене чрез проект за билки донесоха награди на пловдивски учители

Форумът „Добрите практики на фокус“ събира над 500 преподаватели и директори, 13 училища от областта споделят свои методи

Учители от две учебни заведения от Пловдивско са сред отличените в  националната инициатива „Добрите практики на фокус“. В нея се конкурираха над 170 урока, а финалното събитие тази събота ще събере на обмен и майсторски класове над 500 учители и директори от цялата страна. Форумът се организира за трета поредна година от портала prepodavame.bg и „Заедно в час“, а вестник „Марица“ е сред медийните партньори.

Един от призовете на публиката е за началната учителка от СУ „Христо Смирненски“ в Брезово Павлина Тотова и нейния начин да въвлече учениците в антискучно четене. „Недостатъчното четене лишава децата от способността да мислят, да развиват въображение, да изразяват мнение, да се опитват разумно и спокойно да убедят в своята позиция”, казва тя.

Първо определила децата, за които българският език не е майчин - 80%. За тях има допълнително обучение по български. След анкета „Чета, защото“ всички се запознали с книжката „Франклин учи Хариет“, в която симпатичната костенурка учи малката си сестра. “Важно е учениците да разберат, че има различни видове интелигентност, различни преживявания и различни стилове на учене", казва г-жа Тотова.

В първата седмица от проекта учениците рекламирали любима книга с откъс от нея. Изучавали факти от енциклопедии, гостували в школската библиотека. Там получили чеклист, който да ги мотивира да четат у дома всеки ден по 15 минути и да записват колко страници са прелистили. Така се убедили в напредването с малки стъпки. 

“Специален агент Книголюб“ е друг ресурс, създаден от Павлина Тотова за развиване на четивна грамотност. Четенето с разбиране е свързано с мотивацията  - ниско или нулево ниво води до липса на интерес, невъзможност да се следва ходът на преподаването и разсейване. Когато учениците се затрудняват с непознати думи или губят смисъла на текста, защото не четат гладко, за учителя е трудно да задържи интереса им.

Седмицата завършила с проекти за корица на любима книга.

Втората седмица била под наслов “Антискучно четене“ - с игрови похвати за развиване на четивната техника: четене наопаки, “въртящ текст”, непрекъснат текст, четене с липсващи думи, разбъркан текст, четене по роли.

През третата седмица второкласниците се облекли като приказни герои и питали първолаците: “От коя приказка сме?”. Организирали изложба с илюстрации, а първокласниците излъчили  най-добрите художници. Създали Книга със 7 поуки.

Четвъртата седмица участвали в Деня на четенето, а в последната провели състезания по краснопис и маратон по четене. Раздали на първолаците книжка „Приказките на баба, разказани от втори клас“.

След приключване на проекта учителката отново провела анкета. Резултатите показват, че 88% от децата вече четат за удоволствие и други 12% са „съблазнени“ да четат. Второкласниците се мотивират да търсят, четат и споделят всичко, което ги вълнува. Подобряват техниката си на четене и комуникативните си умения. Проектът изгражда самодисциплина, творческо и практическо мислене и способност за работа в екип.

Екип от учители от пловдивското СУ „Любен Каравелов“ пък е носител на специалната награда на Visa за добра практика с екологична насоченост. За да мотивират седмокласниците да учат не само по български език и математика, но и по природни науки и информационни технологиии, учителите там работят по проектно базираното обучение “Билките в България”. За тях обединенията в професионални учещи общности (ПУО) са ефективен начин за развиване на компетентности. ПУО обединява всички учители на един випуск около обща цел - развиване на конкретно умение.

Учителите по природни науки Станислав Джапаров, по география Габриела Георгиева и по информационни технологии Боряна Василева намерили пресечни точки между предметите в 7. клас. Чрез ПБО “Билките в България” се фокусирали върху работа в екип и презентационни умения. Задачата на седмокласниците била да представят интерактивна карта с растения, които са хербализирали и характеризирали от гледна точка на химичен състав и места, на които се разпространяват.

На старта гледали презентация как се изготвя хербарий, а учителите направили импровизирана библиотека с книги за билките. Учениците извличали информация и я обобщавали в описания на растенията.

Билките събирали на терен сред природата. Формирали и екологична култура - трябвало да преценяват дали растението е защитено. За целта използвали приложение, с което снимали билката и получавали обратна информация.

Проектът изгражда и умения как да се пазят в природата. Всеки знае другият към какво има алергия, учениците проявяват загриженост, развиват толерантност.

Обработката на образците била групова задача в отбори по трима, чиито лидери координирали работата между екипите. Всяка група нанасяла на интерактивна карта растенията, за които отговаря. Описвала характеристиките и слагала маркери за разпространението на карта.

Накрая учениците подготвили сценарий как да презентират работата си пред учители и родители.

 

13 школски екипа от Пловдивско споделят добри практики

Българската образователна система често е обвинявана, че не ангажира учениците с важни и адекватни за тях теми по разбираем за тях начин. Но все повече учители вече прилагат т.нар. проектно базирано обучение, при което се използва интердисциплинарен подход, ученето е чрез правене и се градят умения за анализиране и синтезиране на информация, за работа в екип и презентиране.

Тенденцията се очертава ясно в националния конкурс “Добрите практики на фокус”. Тази година в него се състезават 170 практики от цяла България, а 80 от тях се конкурират за награда на публика и жури. Във финалната селекция попадат 13 добри практики на учители от Пловдивска област. Те се прилагат в училища в Пловдив, Стамболийски, Дълго поле, Брезово, Перущица. Отличените ще бъдат наградени на конференция на 20 април в Гранд хотел "Астория" в София.

Всяка практика е представена с целите, методите и конкретните стъпки на разработване и прилагане, като може да бъде взаимствана и реализирана и в други учебни заведения. 

Важен фокус на събитието ще бъде и наставничеството на нови учители и какви подходи за това могат да бъдат приложени на държавно, общинско и училищно ниво. Ще бъдат представени резултатите от европейския проект NEST, който създаде и приложи иновативна обучителна програма за наставничество на учители с до пет години опит в професията. Община Бургас ще представи своята пилотна програма за наставничество на нови учители, която въведе тази година. В програмата на събитието са предвидени още практически работилници, подготвени от учители от София, Русе, с.Граф Игнатиево, Свищов, Ямбол, Карнобат, Кнежа и др.

Специален гост е Кремена Сьодерстрьом - директор на училище в Щвеция, където само за три години успява значително да повиши резултатите на учениците и да намали безпричинните отсъствия. Тя ще проведе практическа работилница за участниците, посветена на стратегиите за измерване и повишаване на качеството на образованието в училище.

Началото на събитието е посветено на лекции и дискусии, свързани с успешното управление на училище, ефективното преподаване и добри примери за наставничество в училище. 

През целия ден участниците мога да избират между практични работилници по актуални теми като изкуствения интелект в образованието, климатичните промени, гражданско образование, ефективни управленски практики в училище и др. Паралелно гости на събитието са над 20 образователни организации, които представят дейността си в образователно експо.

За добрите практики и на останалите участници от Пловдивска област – четете утре в приложение „Образование“ във в. „Марица“

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?