Следвайте ни

700 литератори променят учебниците по български

viber icon

700 преподаватели от Пловдив и областта са включени в националното допитване относно промените в учебното съдържание по български език и литература от 5 до 12 клас, научи “Марица”. Целта е да се постигне единомислие относно текстовете, които да бъдат включени в учебните програми в часовете по задължителна подготовка. Поводът за онлайн анкетата е скандалът от края на юни, предизвикан от качения в сайта на МОН проект за задължителната програма, в който отпадаха “Моята молитва” и “Майце си” на Ботев, “Тютюн” на Д.Димов, “Чичовци” на Вазов, “Спи градът” и “Пловдив” на Дебелянов, както и Вапцаровите “Вяра”, “Сън”, “Прощално”, “История”.


Учителите трябва да посочат каква литература следва да изучават учениците в съответния клас - световна, българска или и двете, да напишат свои предложения за автори и произведения. Друго изискване към педагозите е да изкажат мнение какъв брой часове да се отделят за нови знания и колко за преговор, обобщения, упражнения и контролни.


“Часовете по български език са механизъм за постигане на по-високи цели, но ние, като общество, не сме се разбрали какво правим с децата. На матурите от тях се очаква да възпроизвеждат, без да е сигурно, че са чели произведенията. Ако отпадне “Моята молитва”, какво да остане”, коментира преподавателят по български език от Френската гимназия Цветелина Драганова. Съпротивата на учениците идвала от факта, че трябва да усвояват огромна информация. Според Драганова литературната теория и дефинициите им идвали в повече, а от по-обемните творби следвало да се изучават емблематични откъси. “За да не се създава усещането, че големите “тухли” ще ги смажат, защото днес все по-трудно четат. Символистичните текстове на Яворов също са им трудни, но пък, когато видиш резултат - плодът е по-сладък”, пояснява Драганова. Самата тя преди година е кандидатствала да бъде включена в работната група за проекта преди година, но не получила одобрение, както и повечето членове на Асоциацията на учителите по български. Това създало впечатление, че проектът се работи “на тъмно”, а преди два месеца се разрази и скандалът.


Колежката є от Хуманитарната гимназия Николина Георгиева смята, че не бива да се прави тотална промяна и да се съкращава поголовно учебно съдържание. За учениците текстове като “Немили-недраги” били твърде архаични и далечната от тях проблематика ги отказвала да учат.


“Вазов и Ботев трябва да останат с всички произведения, заложени в програмата. Те са устоите на националния дух и самосъзнание. Трябва да се наблегне на речевата култура и общуването, но пък оценяването е писмено и под формата на тестове и това е противоречието”, смята преподавателят по български от ОУ “Р. Княгиня” - Нели Дамянова. Тя бе избрана за учител на година в раздел “Хуманитаристика” на националния конкурс на МОН. Дамянова е на мнение, че граматиката в 5 и 6 клас остава неразбрана и може да отпаднат уроците за съставно сказуемо, синтаксисът също идват твърде сложен на децата от прогимназията.
Като голяма грешка определя орязването на творби на Алеко литераторката от ОУ “В. Левски” Маргарита Николова. Тя е на мнение, че няма как децата да се чувстват европейски граждани, без да познават собствената си литература, култура и история.  “Сега учебниците за 5 и 6 клас са микс от текстове, като започваме с митологията, но според мен трябва да се заложи основно на българската литература. Преди се учеха приказки и легенди, народни песни, а сега са въведени и чужди автори и децата се объркват”, коментира Николова, която е на мнение, че не бива да се орязват уроците по граматика.


Мненията ще се събират до 5 септември, а анализът от обобщените предложения МОН ще представи до 13 същия месец на сайта си.

Още от категорията

Виж всички

Коментари (4)

Стоя НОВА

Стоя НОВА

30.08.2013 | 08:15

Още от първи клас да се изучат ДЕСЕТТЕ БОЖИ ЗАПОВЕДИ.АМИН

Отговори
0 0
Цвета

Цвета

19.08.2013 | 22:14

Тоест нищо няма да променят. Преподавателите се страхуват от новото, предпочитат по старите соцметоди да си преподават и да се чудят защо учениците не четат уникално интересните и вълнуващи произведения като \"Под игото\", \"При Рилския манастир\" и пр.

Отговори
0 0
Просветник

Просветник

14.08.2013 | 15:18

Да наистина има произведения,които могат да се определят като архаични- например Вазовите от Предосвобожденската епоха.Но биха могли да се поднесат на учениците и с други форми - с хумористично -театрално представяне на текста.Стиховете на Дебелянов - също с много артистизъм,с много факти около биографиите на авторите и малко известни неща на учениците.Също и историческата обстановка,в която са създадени творбите.Не може да е трудно на ученика,защото паралелно с литературата се учи и история така,че кое е трудното?.И старогръцката литература е архаична,но има възможност да се представят произведенията по много по-достъпен и интересен начин,ако се използва повече информация дори и от архитектурата,философията ,изкуствата.

Отговори
0 0
Еничар

Еничар

14.08.2013 | 12:39

За какво ви трябват Ботев-Вазов-Димов-Вапцаров....? Въведете в учебниците Назъм Хикмет или Насрадин Ходжа....И без туй турците ебат и жените и дъщерите ни....на нас сложихте вече и чалми....остава да ни обрежите ....Да ви еба майката на всички БГ политици и най-вече на тези овце които още вярват в избори и пак гласуват.

Отговори
0 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?