Следвайте ни

60% от учителите страдат от професионално прегаряне

Не може училището да стане цирк, а те – аниматори, за да е по-интересно, заяви лидерът на синдикат „Образование” към „Подкрепа” Юлиян Петров

60 на сто от българските учители са засегнати от професионално прегряване, докато в другите европейски страни делът е 35%. Това показва национално изследване на синдикат „Образование” към КТ „Подкрепа” и Пловдивския университет, данните от което  бяха огласени на Регионален съвет на профсъюза в Пловдив.

Като фактор N1 педагозите посочват бумащината, обясни националният лидер Юлиян Петров. 90 на сто от учителите смятат, че  административната тежест е безсмислена и ги изхабява. От синдиката отчитат като плаха стъпка за решаване на проблема въвеждането на електронните дневници. Оттам посочиха още, че в други държави административни дейности също има, но с тях са натоварени други служители. Това обаче би изисквало нови щатове и финансов ресурс, за което няма изгледи у нас.

Втората причина за професионално прегряване на учителите е агресията в клас. По същия начин им въздейства и апатията на децата. „Говори се, че училището трябва да става все по-иновативно и все по-интересно, но то не може да бъде превърнато в цирк, нито преподавателите – в аниматори”, категоричен е  Юлиян Петров.

На трето място сред факторите за прегарянето на учителите е трудното партниране с някои родители. Според данните от изследването, около 15-20% от семействата отказват сътрудничество. Нещо повече – атакуват преподаватели, директори и институции със сигнали. Само в МОН имало десетки хиляди жалби. „Оставянето на родители да бъдат водещи е опасно. Няма как те да са експерти, за да посочат правилната методика или подходящото съдържание на учебника, нито е редно да настояват всеки път за промяна, само защото не са видели отразени вътре собствените си виждания”, заяви Петров.

Той подчерта, че не може да се разчита единствен компенсаторен механизъм на синдрома бърнаут да са предстоящите две увеличения на учителските заплати.  Българският учител има нужда от партньорство на институции и родители, добави той.

Според синдиката не е решение и ранното пенсиониране на учителите, защото при него те губят добавка, за която са им правени удръжки. В тази връзка синдикат „Образование” към „Подкрепа” предлага на МТСП и МОН да се отнеме възможността на директори да инициират ранно пенсиониране, я  когато педагог все пак се възползва от него – да получи част от добавката.

Елица Кандева

Редактор-репортер екип „общество“

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Коментари

За да публикувате коментари трябва да имате профил в сайта

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?