Следвайте ни

1000 семейства с домашно училище за децата си

Не избирайте тази форма само заради страх от присъствени часове в клас в пандемията, изисква се различна философия, предупреждават те

viber icon

Пандемията принуди повече семейства да търсят алтернатива на стандартното образование и повиши интереса към домашното училище и обучението на децата от родителски кооперативи. Но не избирайте тази форма само заради страх от присъствени часове в клас, защото това е  модел на обучение със съвсем различна философия, предупреждават семейства, които вече са я възприели за своите деца. При нея в центъра е родителят, а не държавата, и той организира обучителния процес. В масовия случай единият партньор трябва да остане у дома, а другият да е в състояние да осигури издръжката. 

Алтернативни форми на образование у нас бяха представени днес на конференция в Конгресния център на панаира. Тя събра родители от цялата страна, а за децата им бяха осигурени арт занимания.

Няма нищо общо между домашното училище и обучението от разстояние, което се проведе принудително в края на тази учебна година заради пандемията, подчерта Елиян Петков от Асоциацията за домашно образование. Тази алтернативна форма не пренася класната стая у дома, а е по-гъвкав модел, при който се учи постоянно, не по график от понеделник в 7,30 часа.

 Само на път към морето можем да вземем поне 5 урока по география и други дисциплини, дава пример Петков – къде е север и юг, агрегатните състояния на водата, що за небесно тяло е Слънцето, кои градове са между Асеновград и Варна, защо ни става лошо в планината предимно, когато пътуваме от север на юг. „Всичко е въпрос на импровизация и комбиниране на различен тип знания по естествен начин.

Но домашното образование не е като домашната ракия и домашната лютеница. Не е направи си сам, а изисква голяма организация и огромна отговорност от страна на родителите“, подчертава Елиян Петков.

Като основно предимство изтъква, че семейството е по-заинтересовано отколкото държавата, по-бързо реагира и прокарва проекция в бъдещето, съобразена с индивидуалността на детето и с фамилните ценности. „Те са във фокуса наред със знанията, които искаме да са налице след години, а не политики. Излишните неща се отстраняват, а не се поддържат като патерица, за да може например да се осигури хорариум на учителите“, казва той.

В момента у нас около 1000 семейства прилагат домашно обучение за децата си, но няма официална статистика. Хлапетата са записани в учебни заведения, но в самостоятелна форма и не посещават занятия. Готвят се у дома по организация, създадена от семейството, и накрая държат изпити, за да се верифицират знанията и да е сигурно, че се постига определен стандарт на обучението.  Това може да стане в наше школо и позволено от закона, но много семейства избират вариант децата им да учат дистанционно в училища зад граница и държат изпитите на английски.

Началото на домашното образование в България е преди 20 г. по примера на Швейцария и САЩ, в момента общности има в София, Пловдив и Варна. Под тепетата преди години стартира Домашно училище, а тази есен друг родителски кооператив отваря яслена група.

Проблемът да се практикува алтернативната форма не е в законовата база или в институционални ограничения, а в начина на мислене,

уверява Елиян Петков и прогнозира, че тепърва предстои тенденцията да се задълбочава заедно със свободомислието на семействата и достъпа им до информация какво се прави по света.

Асеновградчанинът е баща на 4 деца и се запалил по алтернативния модел преди 20 г. от кооперативно училище в Швейцария. Именно личният опит го е убедил, че домашното образование първо се случва с родителите, а после с децата.

По чуждия модел, внедрен в неговия дом, училище извън обикновената класна стая вече е завършила най-голямата му дъщеря Теодора. Докато у нас се уреди нормативно възможността за домашно обучение, била дистанционна ученичка на щатско школо. Днес следва пак така в университета  Дюк в САЩ и успоредно в Китай.

18-годишната Виктория пък ще завърши идното лято. Тя е пианист и лауреат на много конкурси, завършва Тринити колидж в Англия, за да верифицира музикалното си образование.

Двете са национални състезателки по тенис на маса и балкански шампионки, а Теодора и републикански първенец.

Домашното обучение с карате пък съчетава 14-годишният Николай, а Елизабет е едва на 4 г. 

Елиян Петков може да си позволи домашното обучение благодарение на частния си бизнес. Той помага с точните науки, защото е завършил Математическа гимназия. Жена му  Радослава пък е хуманитарист с диплома от СУ.

Петков е категоричен, че алтернативната форма не ощетява социализацията на децата. „Напротив,

училището ги поставя в изкривена среда. Реално ли е да общуваш с 30 деца на твоята възраст в продължение на повече от 10 г.?! Ако средата в класа се окаже неподходяща за детето, в стандартното училище няма изход за него. Домашното осигурява много по-шарена среда и гъвкавост“,

обяснява Петков. И добавя, че обучение в семейството се търси истинското познание, а не оценки или усвояване на техники за преодоляване на изпитни формати и формална диплома.

„Нека родителите да вземат решенията за децата си, а не да чакат държавата да прави това“, призова Петков. Асоциацията за домашно образование помага с технологични практики и юридическа помощ по конкретни казуси.

 

Ученикът: Не ми става скучно

12-годишният Алекс Александров никога не е влизал в клас и се обучава у дома. Това избрало за него интернационалното му семейство с баща българин и майка полякиня, а момчето говори най-свободно английски, защото се явява в края на всяка година на изпити в чуждо училище за верифициране на знанията си.

Няма график и не се налага да излизам от семейството си, за да ходя на училище. Проведени по този начин, уроците не ми омръзват, казва Алекс.

Баща му Димитър Александров пък е доволен, че всички разполагат с времето си. Живеят в София и често пътуват из България. Задължителните неща, на които много държи, са математика и английски. Много важно за него е и да насърчава индивидуалните интереси на сина си. Понеже у нас е по-трудно да се верифицира такова образование, момчето е записано в чуждо учебно заведение. Таткото признава, че с майката не могат да са специалисти по всички дисциплини и се случва да прибягват до частни учители.

 

Юристът: Позволено е, но системата опитва да налага контрол

Правната уредба у нас създава възможности за домашно обучение, но в същото време държавата се опитва да осъществява контрол, заяви адвокат Виктор Костов. Като пример той посочи механизма за обхват и задържане в училище. По думите му, в известен смисъл той отнема права, тъй като се следи движението на семействата и миграцията. Това не са престъпници, а хора, чиито деца имат право на обучение, подчерта юристът. 

В същото време той бе категоричен, че у нас няма казуси на крайни форми на натиск от държавата върху семействата по отношение на избора им на форма на обучение за децата. Най-острият конфликт със системата до момента е от 2012 г. с казуса на Филип Костов, който спира детето си от училище, защото го бият.

"Образователната система му изпрати писмо, че детето е в риск, защото не се образова в училище. А не е ли в риск, когато го малтретират в клас? Системата опитва да издига себе си в култ“,

заяви адвокат Костов.

Българско семейство, което се върнало от Германия и избрало домашното образование, пък  се сблъскало с отказа на немското училище да отпише детето, докато то бъде записано в наше школо.

Нямаме обаче казуси с намеса на полиция като случая на Доменик Йохансон, категоричен бе адвокатът. Казусът е с детето на индийка и швед, което е свалено от самолета и пратено в приемно семейство, защото родителите избрали неконвенционална форма за обучението му.

В ЕС домашното образование е признато, с изключение на Швеция и Германия, където дори се преследвало и това принудило баща на 6 деца да емигрира във Финландия.

Снимки: Наташа Манева

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (2)

Някой

Някой

24.08.2020 | 19:40

Само изразът "що за планета е Слънцето", изречен само доволно от един от родителите - инициатори, ми е достатъчен да ме убеди колко е "адекватно" е домашното образование.

Отговори
3 10
Dremadred

Dremadred

27.08.2020 | 05:38

"що за небесно тяло е Слънцето" е точния цитат във статията, а не "що за планета е Слънцето". Мисля, че е ясно колко си "адекватен" ти!

Отговори
7 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли предложението на ГЕРБ за Велико народно събрание и промени в конституцията?