Следвайте ни

Трагедия! Кранист вдигна двоен товар и уби работник в Стамболийски

viber icon

Пловдивската Окръжна прокуратура внесе в съда обвинителен акт спрямо 63-годишен кранист за причиняване на смърт при професионална небрежност, съобщиха от държавното обвинение.

Кранистът А.С. е обвинен за това, че на 12 август 2016 г., на разтоварището на гара Стамболийски, при извършени товаро-разтоварни работи, при управление на повдигателно съоръжение – автокран „Краз“, като кранист на трудов договор, притежаващ необходимата квалификация за управление на съоръжението, поради намарливо изпълнение на правно-регламентирана дейност,представляваща източник на повишена опасност, в нарушение на разпоредбите за безопасно използване на повдигателни съоръжения, е претоварил крановата уредба за съответното й положение над два пъти от допустимото. Това е довело до скъсване на  износеното стрелоподемно въже, а при падането на стрелата на автокрана е била причинена смъртта на 28-годишен мъж и средни телесни повреди, изразяващи се в счупване на кости на краката и на поясен прешлен, довело до трайно затрудняване на движението, на 31-годишен мъж  – престъпление по чл. 123 ал. 1 от Наказателния кодекс и престъпление по чл.134 ал.1 от Наказателния кодекс.

На 12 август 2016 г., обвиняемият А.С. работел като кранист и трябвало да премести „пачки“ с бетонови траверси от двора на бившето „Топливо“ в гр. Стамболийски, върху платформа на полуремарке на камион. Двамата пострадали били общи работници и не познавали добре товарната дейност. Те се качили неправомерно на камиона и направлявали товара с голи ръце. Обвиняемият А.С., който трябвало да ги надзирава, вместо да спре товарната дейност при това положение, продължил извършването й, при което на три пъти поставил върху платформата на ремаркето „пачки“ с бетонови траверси.

При третото поставяне, което било в най-отдалеченото за крана положение, бил задействан ограничителя за товароподемността му. Вместо да потърси по-удобна позиция, при която безопасно да намести товара, обвиняемият А.С. само леко доближил крана до платформата на камиона и предприел ново преместване на товара. При това положение на „стрелата“, кранът можел да вдигне до 2 000 кг, а  действително повдигнатия товар в случая бил над 4 240 кг. Вследствие на това претоварване, стрелоподемното въже се скъсало, при което стрелата със закачения към нея товар, паднали на платформата на камиона. Двамата общи работници били тежко ранени и откарани в болницата.  Единият от тях – 28-годишен мъж починал от травмите си на 18 август 2016 г. в болницата, а на 31-годишния му колега се е лекувал дълго време заради причинена средна телесна повреда. 

Допълнителна причина за настъпването на злополуката оказало и немарливото отношение на обвиняемия към ежедневния преглед и поддръжка на скъсаното въже, което било изоставено от него седмици преди инцидента. При това положение скъсаното въже в процеса на експлоатация се прокъсвало на различни места и не било редовно смазвано.

Съобразно заключението на извършената в хода на досъдебното производство съдебномедицинска експертиза, неносеното на специално защитно облекло от двамата пострадали не е основна причина за причинените им телесни повреди, защото ударът на крановата стрела по главите и телата им е бил толкова силен, че със или без такова специално оборудване, биха настъпили причинените им телесни повреди.

По делото са разпитани множество свидетели, приобщена е относимата документация, изготвени са експертни заключения и др.

Костадин Аршинков

Костадин Аршинков

Зам. главен редактор

Костадин Аршинков е завършил Руска и Българска филология. Бил е репортер в „Пловдивски новини“, завеждащ екип „Кореспонденти“ в „Стандарт“ и зам. гл. редактор в „Новият глас“.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (3)

Кран  КРАЗ

Кран КРАЗ

05.10.2020 | 17:36

Е повдигателно съоръжение и не е кулокран а е автокран. Някои фоторепортери ако не го знаят да питат.

Отговори
1 0
На ти

На ти

05.10.2020 | 17:20

Горо говеда. Наесен ги искам на луканка. Такелажник е също професия!Кранистите нямат задължение да подготвят такелажници.

Отговори
1 0
Лично

Лично

05.10.2020 | 16:51

Аз оспорвам виновноста на краниста.ОГП е изключило. Краниста е взел мерки като е намалил проекцията на стрелата . ОГП при това положение не е изключило но се е скъсало въжето на стрелоподема! Защо? Защото техническия надзор не си е бил на местото. Ако крана е бил освидетелстван от сериозен и отговорен инспектор това нямаше да се случи.А и квалификацията на краниста би била по висока.Аз съм вдигал авариино 32 тона с такъв кран при 10 метра изправена стрела.Не е виновен само краниста. особено ако не е бил и собственик.

Отговори
1 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво първо да построи община Пловдив с парите от заема, който смята да тегли?