Строители обясниха какви опасности крият незаконните кариери

Добивът на инертни материали е доходоносен бизнес, който обаче често се прави по ръба на закона. В едни случаи става дума за бракониерско изкопаване на речни корита или скални маси, в други - за нарушения във вече разрешени за добив участъци или концесии. 

Преди години "Марица" разказа за незаконен добив от местност край Първомай, от която бяха доставени хиляди кубици трошляк на гръцката компания "Терна", която модернизираше жп линията от Пловдив до Димитровград. Тогава прокуратурата установи нарушението, но не стигна до извършителите на престъпното деяние. 

Край реките Чая и Марица пък полицията няколко пъти установяваше нарушители. 

Голям скандал гръмна в началото на годината и около законните уж кариери над Белащица. Те бяха затворени с решение на Министерството на енергетиката заради

нарушения на екологичните норми.

Двете находища бяха основен източник на каменни фракции за важните инфраструктурни обекти в Пловдив и край града. В момента собствениците им "Холсим" и "Европейски пътища" продължават да обжалват заповедта за спиране на кариерите и се надяват да продължат работа.

Около Пловдив има достатъчно законни кариери, от които могат да се добиват инертни материали, твърдят от бранша. Предприемачите не се притесняват, че може да се стигне до оскъпяване на обектите и дефицит заради предстоящите големи инфраструктурни проекти в града и на околовръстните пътища. 

Без да се замислям дори, мога да изброя поне няколко: едната е в Куртово Конаре, има в Ракитница, в Шишманци, Ябълково и в

Огняново до Пазарджик.

Има и много кариери за другия вид камък: чакъл, пясък и отсевки, които се ползват за бетона” - обясни за „Марица” инж. М. Младенов, собственик на фирма за контрол по строителството в Пловдив.

„При положение че един строител печели съответната обществена поръчка, за да строи пътища или някакви други обекти и инфраструктура, той си е направил сметката за това какво предстои да реализира. За да си осигури инертни материали, на него не му е необходимо да отиде до най-близкото и удобно място,  откъдето да ги вземе. Строителите се научиха да са гъвкави и по този начин, дори с риск да загубят част от печалбата, те ще си свършат работата”, допълва Младенов. „По-големият проблем беше, когато затвори кариерата в Белащица - контрира инж Цанко Драгиев, собственик на “Драгиев и Ко”. По принцип за нас няма проблем да доставяме инертните материали и от по-далече. Ето например в Холандия нямат камъни и ги внасят от други държави и пак се справят. Така че не можем да кажем, че имаме проблем на този етап”, обобщи строителят. В бранша са наясно, че у нас

всяка скала може да стане източник на строителен материал,

а реката - кариера за баластра. Инертните материали са не само подложките на пътя, релсите или чакъл​а за бетона. Те влизат още в пълнителите - в бетона, в строителните смеси. Използват ги за производството на бои, тръби или пластмасови изделия. Кварцовите пясъци са фундамент в стъкларството, а пък калциевият карбонат се използва в производството на фуражи.

Не е за подценяване обаче един друг проблем, че голяма част от инертните материали не са добити от регламентирани фирми и концесионери. Доброто качество на материала означава добро качество и на крайния продукт: сграда или път.

Дилемата законна или незаконна кариера

 „Когато искат да имат по-голяма печалба и да не плащат данъци, фирмите отиват в кариера, която не е „на светло” - допълва експертът. Според него използването на такъв вид нерегламентирани материали обаче не е за препоръчване. Първо подобни кариери попадат под ударите на закона, а с тях и хората, които са ползвали доставките им. От друга страна, има риск от ниско качество. При ползването на материали с недоказан произход има риск строежът да не бъде с необходимите качества. Т.е. да не влезе в регламентираните по закон изисквания. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?