Катаджии пишат глоби за норматив, докато жертвите на пътя растат
Пак чупим рекорда по загинали в катастрофи
- 09:30, 30.08.2024
- 14:07, 30.08.2024
- 6394
- 0
Тежките катастрофи в Пловдив и региона вече се превърнаха в ежедневие. Само в рамките на няколко дни жертвите на пътя са четири - три в сблъсък край Асеновград и една при страшната катастрофа до Коматевския надлез.
Равносметката за загиналите при тежки пътни инциденти в Пловдивско за първите шест месеца на годината е повече от плашеща. Общо 28 души са загубили живота си във войната по пътищата. В сравнение със същия период на 2023 г. жертвите са с 11 повече, като тогава са били 17 души.
Разбивката по месеци сочи, че през януари са загинали трима души. През февруари и март жертвите са по четири на месец. През април и май са общо 10 - по петима души. И през юни броят на загиналите на пътя се покачва до 7. Ранените за шестмесечието са 381.
Общо 40 са убитите в пътни катастрофи за цялата минала година в града и региона. Ако тенденцията се запази, то на годишна база официалната статистика няма да е никак розова, а броят на загиналите може да надхвърли 50 души. Миналогодишните данни извоюваха на Областната дирекция на МВР в града под тепетата първото място в негативната класация. През 2022 г. загиналите са били 47, като пак Пловдив и регионът не са имали конкуренция в страната по този показател.
Последните няколко тежки катастрофи отнеха живота на млади хора. Един от най-фрапантните инциденти беше този на бул. "Руски", който се случи на 13 май. Тогава джип "Рейндж Ровър", идващ от Централна гара, навлезе в разделителната ивица между двете платна и се блъсна последователно в няколко чинара. От удара колата се разцепи надве. На място загинаха 21-годишният шофьор Кристиан и 20-годишната Теодора, пътувала на седалката до него. По-късно стана ясно, че според автотехническата експертиза джипът е фучал със 175 км/ч.
Както тогава, така и след фаталната катастрофа под Коматевския надлез преди два дни, при която загина 20-годишният Христо, се чуха призиви за оставката на началника на "Пътна полиция" гл. инсп. Красимир Нешев. След всяка трагедия на пътя следват безброй идеи, коментари, мнения и предложения. Но един въпрос се откроява ясно при всяка смърт на пътя: "Къде отиде полицията?".
19-годишен пък се размина на косъм от трагедия, след като в сряда по обяд прелетя над мантинелите в центъра на Асеновград. Оказа се, че до инцидента се стигнало след дрифт. От полицията съобщиха, че младежът е бил глобяван три пъти, както и че БМВ-то му е с прекратена регистрация заради неплатена "Гражданска отговорност". Колко ли души щеше да помете, ако нямаше прегради, запитаха се местни.
"Марица" се допита както до настоящи униформени, така и до бивши кадри на МВР, които анализираха ситуацията с полицията в Пловдив и региона през последната година.
"Като искат да отчитат повече актове и фишове, това е резултатът. В същото време като цяло липсва активно полицейско присъствие на пътя.
Униформени не се виждат дори на най-конфликтните точки
Няма ги по главни пътища и булеварди, по натоварените кръстовища. Липсват ясно видими и различими превантивни мерки. Хората забелязват, че вече почти не се срещат и моторизираните полицаи от група "Сигма". А те са много мобилни и със сигурност по-лесно и по-бързо ще се придвижват при нужда в този трафик и разкопани пътища. Липсва и подходът по облекчаване режима на движение, което преди повече от година беше обичайна практика в пиковите часове през работните дни. Така огромните тапи покрай големите инфраструктурни проекти, по ремонтите остават грижа на шофьорите и никой не прави нищо, за да ги облекчи. Отделно от това, служителите от група "Пътен контрол" към сектор "Пътна полиция" бяха разпределени по районните в града, което беше изключително иновативен и ефективен подход. Промяната доведе и до по-голям брой автопатрули. Този подход, който даде ефект, бе зачеркнат с лека ръка по това време миналата година", коментира пред "Марица" един от успешните кадри в историята на Областната дирекция на МВР в града под тепетата.
Какво коментират хората?
Голяма част от пловдивчани не крият, че нямат доверие на полицията
Това усещане се подсилва още повече, когато на пътя загинат младежи, а 300 метра по-надолу униформен крие триногата зад табелата на бензиностанция.
"Непрекъснато се хвалят колко много актове и фишове са издадени, а това явно няма никаква връзка с тежките катастрофи. Аз виждам нулева превантивна дейност, особено с младите шофьори. Остава загадка за всички работи ли се въобще по посока превенция, наблюдават ли се грубите нарушители, които не един или два пъти са газили закона на пътя. Назад във времето такива се следяха и наблюдаваха. В крайна сметка, обществото остава с впечатлението, че нищо не се прави в града, както и че управленският подход се свежда до това всеки директор да замазва очите на началниците си с бройка на актове и фишове", коментира друг бивш кадър на ОДМВР в града.
С редакцията ни се свързаха и няколко редови полицаи, които изразиха острото си възмущение от това, че са принуждавани от шефовете на Дирекцията ежедневно да изпълняват норма от съставени актове, фишове, включително електронни фишове. По думите им, именно това ги кара да се крият по храстите, да разполагат средствата за контрол на места, които не могат да се впишат в графата "рискови", както и камерите да се настройват на критичния минимум, за да има повече "изгорели" шофьори. Те са на мнение, че скоростомерите не се разполагат там, където има нужда от такъв контрол - по най-натоварените пътища или такива с концентрация на тежки пътни произшествия.
Проучване на "Марица" установи, че много от местостоянките на тези радари, триноги и т.н. в града са на неадекватни на пътната обстановка места. Немалко са и случаите, при които остаряло знаково стопанство (знаци с отпаднала необходимост) се оказва в ущърб на шофьорите и в полза на служителите на полицията. Като например непремахнати знаци за ограничения на скоростта след извършен ремонт и други.
Инцидент, но не пътен, доведе до рокада на върха на пловдивската полиция преди броени дни. Смъртта на 49-годишен полицай в нелепа случка провокира оставката на старши комисар Георги Чергов, като на негово място застана досегашният му заместник старши комисар Димитър Събчев. На неговите плещи в момента тежи и отговорността за постигане на напредък и победа във войната по пътищата в Пловдив и региона.