Йенс Бесер и Щефан Шварцер от бившата ГДР: Пазете паметниците от соца

Имате невероятна библиотека и много страхотни места, съчетали в себе си архитектурата и изкуството, твърдят немските творци

Двама млади художници от Германия са влюбени в пловдивските стенописи и някои от градските сгради и паметници, съградени във времето на социализма. И се борят за запазването им тук. Правят същото и в градовете на бившата Източна Германия. Нещо повече - те смятат Народната библиотека „Иван Вазов” за невероятен ансамбъл от архитектура и изкуство, който трябва да бъде вписан в списъка с паметниците на ЮНЕСКО.

Йенс Бесер и Щефан Шварцер цяла седмица обикаляха пловдивските улици в търсене на стари стенописи и подходящи места за изкуството си. Те са гости на фондация "Пловдив 2019" и ще бъдат сред участниците в Европейска столица на културата. Заниманието им е да вдъхват нов живот с временни намеси в позабравени стенописи, мозайки или барелефи. Твърдят, че градът е истинска благодат за тяхната работа. Впечатлени са от Народната библиотека "Иван Вазов", паната и мозайките на Йоан Левиев и другите големи пловдивски художници в подлезите и Братската могила. 

Йенс Бесер дошъл за пръв път в България преди 10 години. Харесва страната и я определя като Латинска Америка в Европа. За него тук всичко е различно и интересно. Преди време във Варна направил с разрешение на собствениците няколко постоянни стенописа, които излага на първо място в сайта си.

В Пловдив двамата с Щефан изследвали града и избрали различни места със забравена култура. Заснели десетки стени с произведения върху тях като невероятните работи на Димитър Киров по калканите на Стария град или декоративните украси по стари сгради от соца като тази на бившото кино „Кочо Честеменски”. Силно ги изненадала декоративната бетонна градина в края на Главната алея на Младежкия хълм. „Циментовите плочи, с които е облицована, са невероятен пример за модерно изкуство, което е от времето на социализма. Хората на Запад смятат, че през този период тук не е имало истинско изкуство, но дълбоко грешат. Пазете паметниците си от соца, защото след време те ще са голяма атракция. Ще идват туристи да ги разглеждат както това става днес с Римския стадион и Античния театър”, съветва Йенс.  

Двамата с Шварцер са истински впечатлени от Народната библиотека. „Архитектурата  е невероятна. Отвътре и отвън има неповторими монументални декорации. Използвани са най-различни техники. Целият комплекс на библиотеката трябва да бъде вписан в списъка на ЮНЕСКО като част от световното културно наследство”, смята Щефан Шварцер. Преди време той е прекарал години в документиране на старите паметници в комунистическа Хавана и смята, че това може да се случи и в Пловдив.


Гард на Братската могила ги обърка с вандали

Гард обърка двамата немски художници с вандалите, които от години съсипват градските паметници, и едва не извика полиция да ги арестува. В монумента от времето на соца Йенс и Щефан поставиха голямо платно от хартия и сътвориха модерни графити под звуците на пловдивски уличен музикант. "На такива места ние можем не само да прожектираме стари произведения, но и да започнем да рисуваме нещо ново, което всъщност е временна рисунка с компютър. Тези нови неща може и да са постоянни, стига да получим разрешение от собствениците”, разкрива идеите си Йенс Бесер. Двамата с Щефан Шварцер „оживиха” по нов начин и барелефите по стълбището на Народната библиотека. Именно Братската могила и библиотеката ще са местата, където те ще направят свой голям проект догодина в рамките на Европейска столица на културата. Всичко необходимо за работата им се събира в количка, като онези на някогашните улични продавачи на сладолед. Донесли я в България на части. 

Двамата направиха демонстрация и в Цар-Симеоновата градина, където рисуваха върху хартиена стена.

Поне в едно Германия е лош пример

В бившите големи градове от комунистическа Германия има десетки невероятни стенописи и монументални творби на изкуството. Повечето от тях не са включени в списъка на културното наследство и затова губят битката с времето. Има дори случаи на замъци и църкви, които са разрушавани”, разказва Йенс Бесер. Този млад майстор на графитите е и художник, завършил „Монументална живопис”. Обикаля Източна Германия и търси такива забравени места. Ако не могат да бъдат спасени, той и Щефан ги документират, като дигитализират изображенията, за да запазят поне нещо за поколенията.

„Намерих в една напълно изоставена сграда в Берлин смайващ стенопис, останал от стари времена. Голяма част от него бе разрушена. Направих разследване, при което открих вдовицата на художника и тя веднага извади проекта, по който е правена творбата. Така, въпреки че не можем да го възстановим, ние поне го запазваме за бъдещето”, обяснява Бесер.

След обединението на Германия новата власт не показала нужното уважение към тези паметници от миналото. Много от тях са разрушени, а пред други са издигнати нови сгради. „Да построиш висока сграда на няколко метра от такава творба, е все една да я разрушиш. Идеята винаги е била това произведение да може да се види отдалече”, казва Щефан Шварцер. В Дрезден има случай с огромно пано от времето на социализма, което било разрушено през 90-те години на миналия век. Наскоро решили да го възстановят и се оказало, че цената за това е огромна.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?