Следвайте ни

Мегапредприятие поема чистотата и озеленяването

„Зоопарк Пловдив“ минава под шапката на „Зооветеринарен комплекс“, „Радостни обреди“ се слива с „Траурна дейност“

Здравко Димитров ще управлява Пловдив с деветима заместници, но затова пък готви здрава реформа в дейността на Общината. Няколко предприятия се сливат с цел оптимизация на дейностите и щатовете. Идеята е да не се дублират дейности, да се намали административният персонал за сметка на хората, работещи на терен, и да се подобри качеството на услугите за гражданите.  

На всички зам.-кметове е възложено да анализират дейностите по ресорите си и да предложат най-ефективните решения.  

Предприятията на бюджетна издръжка  в момента са 15, след като в  предишния мандат бяха ликвидирани две ​- „Туризъм“ и „Европейски политики“.  Промени засега се търсят за три от действащите. Здравко Димитров има идеи да слее „Чистота“ с „Градини и паркове“, „Зоопарк ​- Пловдив“ със „Зооветеринарен комплекс“ и „Радостни обреди“ с „Траурни дейности“.

 

За обединението  на „Чистота“ и „Градини и паркове“ се говори от няколко години. Логиката  на тази реформа обясни тези дни кметът Здравко Димитров -дейността на двете предприятия е сходна, често се дублират и маршрутите. Основният ангажимент на „Чистота“  и неговия подизпълнител - частната фирма „КМД“,  е да метат и да мият улиците, да вдигат и извозват сметта и да ринат снега през зимата. Според правилника за работа, освен  озеленяването, „Градини и паркове“ има задължението  „да поддържа чистотата на алеите и прилежащите зелени площи към спортните съоръжения, собственост на Община Пловдив“.

Със сливането на двете бюджетни структури  ще се създаде най-голямото  общинско предприятие, но с един директор, с едно счетоводство и два пъти по-малко чиновници. Според  публичния регистър 

 в „Чистота“ работят 763 души, в „Градини и паркове“ - 540,

като допълнително за летния сезон се наемат още 76.

И двете предприятия, както и останалите, са създадени с решение на местния парламент. Основният мотив е Общината  сама да контролира  качеството на услугите  и да управлява  разходването на бюджетните ресурси, без да наема частни фирми чрез възлагане на обществени поръчки, което често е свързано със  съдебни спорове,  а и с повече средства. 

„Градини и паркове“  съществува като предприятие от 24 юли 1997 г., когато кмет на Пловдив беше Спас Гърневски. Дотогава  се налагаше администрацията да провежда търгове за поддръжка на зелените площи, често свързани с  конфликти.

ОП „Чистота“ е учредено в мандата на Славчо Атанасов  на 3 август 2010 г. чрез преобразуване на едноименната общинска  фирма  в бюджетно предприятие. Преструктурирането  беше предприето не само с цел пряк контрол на ресурсите, но и защото  като търговско дружество общинск​ото  „Чистота“ също трябваше  да се явява на конкурси за обществени поръчки наравно с частни. А и беше неконкурентоспособно, тъй като не разполагаше с достатъчно техника, както впрочем и досега. Затова  вече 18 години за вдигането и извозването на отпадъците се наема подизпълнител  - частният помагач „КМД“.

Със сливането на „Чистота“ и „Градини и паркове“ мегапредприятието ще наброява около 1300  души персонал и

ще разполага с мощен финансов ресурс от над 30 млн. лева.

Според план-сметката за дейностите по управление на отпадъците през  2019 г. за ОП „Чистота“  в общинския  бюджет са планирани 11 658 456 лева. Почти  същата сума  се дава от градската хазна на  „КМД“, с тази разлика, че разплащането с частния оператор се извършва от „Чистота“.  Тоест през „Чистота“ минават общо около 24 млн. лева. 

 „Градини и паркове“  разполагаха тази година с бюджет от 7,3 млн. лева.  Догодина обаче  минималната работна заплата, на каквато е назначена по-голямата част от персонала в двете предприятия, се вдига, а съответно ще нараснат и бюджетите.

Двете предприятия и днес си делят един  общински имот на ул. „Даме Груев“ в "Кючук Париж". Управляват се от временни шефове, защото доскорошните директори - Иван Стоянов и Стоян Алексиев, ​напуснаха, за да станат кметове на районите "Източен" и "Централен". А голямото предизвикателство пред Здравко Димитров ще е да намери добър мениджър за новото мегапредприятие. 

Сливането на „Зооветеринарен комплекс“ със „Зоопарк Пловдив“ и бъдещ​ото му управление изглежда далеч по-лесна задача. Първото е създадено  на 28 май 2009 г., пак при кмета Славчо Атанасов, заради изискването на Закона за животните за улов, кастрация  и обезпаразитяване  на бездомните кучета и котки. По онова време същото предприятие имаше задължението  и за стопанисването на зоокъта, закрит със заповед на МОСВ през 2008 г.

Приютът на Пазарджишко шосе се обслужва от 22-ма служители. Разполага със скромен бюджет  - около 500 000 лева. В комплекса са настанени стотина кучета и почти всеки ден екипите прибират скитащите  животни за кастрация и обезпаразитяване не само от кварталите на  Пловдив, но и по договор с други общини.

Куриозът е, че

ОП „Зоопарк  Пловдив“ има задачата да се грижи за 6 маймунки.

Предприятието е учредено в последния  мандат  на Иван Тотев,  на 17 март 2016 г., с идеята, че в същата година ще бъде завършена новата зоологическа градина. Тя обаче и до днес  представлява замразен строителен обект. 

В решението  за обособяване на това  фантомно предприятие е записано, че основната му дейност е „създаване на подходящи условия за живот на животните чрез постигане на оптимално качество на полаганите  грижи за  отглеждането  и  размножаването им, хранене на животните, почистване на клетките, поддържане и почистване на прилежащата територия; превантивни ветеринарномедицински грижи за здравното състояние на животните с цел предотвратяване на заболявания, дистрес и нараняване: лечение на болни животни; обществени образователни и информационни дейности“.

За тези несъществуващи дейности  всяка година  в бюджета на предприятието  се залагат  26 щата,  макар че и досега  не се знае какви функции изпълняват служителите.  Само през тази година  „услугата“ ни струва  близо 332 000 лева.

Предприятието

„Траурна дейност“  е създадено през  1997 г.

с основни функции стопанисване и поддръжка на гробищата, както и регистриране на  погребенията. Откакто съществува, успя да развие всички възможни  услуги, свързани с  тъжните ритуали.  Извършва ги  с щат от 88 служители и годишен бюджет 1,8 млн. лева.

„Радостни обреди“ е  учредено  в края на втория мандат на кмета д-р Иван Чомаков  (през август 2007 г.)  с цел „подготовка, организиране и извършване на официални семейно-битови  празници  и обреди ​- сключване  на граждански брак, тържествено обявяване име на дете, златни и сребърни сватби, както и осигуряване на необходимите за тях услуги, символи и реквизити“. Сред задълженията е и поддръжката на обредните зали, въпреки че Общината вече има само една - в Дома на младоженците на ул. „Христо Г. Данов“.

Предприятието с 10 служители и годишен бюджет 165 000 лева  безболезнено може да стане част от общата структура, наречена условно „Граждански обреди“. 

Валентина Йеремиева

Репортер /журналист/ екип "общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари

Публикувай

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?