Защо ГЕРБ ли? Фактите говорят. Другото са лъжи и манипулации
- 11:01, 03.09.2021
- 15:07, 03.09.2021
- 25 318
- 80
Кметът Здравко Димитров: Още в първите месеци на мандата привлякохме 70 млн. свежи пари, които се вляха в градската икономика. Спасихме още 40 млн. в риск по ОП "Региони в растеж" и се заехме да реализираме тежки проекти с много проблеми като Водния цикъл и "Модър-Царевец", които дълги години отлежаваха на бюрата на предшествениците ни.
Занимавам се с политика и публична дейност от 15 години и съм свидетел на множество преиначавания на факти и явни манипулации с цел да се обслужи нечий интерес. Винаги съм странял от подобни практики и не мога да ги приема, когато се отнасят до екипа ми и администрацията на Пловдив.
Анализаторите, които следят процесите в общината, търсят грешките и пропуските в работата ни, критикуват, което е полезно за нас. Защото ни дава друга перспектива и ни кара да ставаме по-добри. Категорично обаче не мога да се съглася, когато някой целенасочено скалъпва спорни тези, за да сложи кръст на работата на общината. Такъв е случаят с коментара на уважавания от мен колонист във в. „Марица“ и бивш зам.-кмет на Община Пловдив Александър Константинов от 31.08.2021 г.
Съгласен съм, че част от проектите в общината не се случват с достатъчно бързи темпове. Но за това има обективни причини. Както е известно, началото на мандата съвпадна с корона кризата. Това наложи бюджетът да бъде реорганизиран, да се пазят резерви и да се правят извънредни разходи. Затова и много от плановете ни се промениха и част от проектите се забавиха. За сметка на това успяхме да привлечем сериозен външен финансов ресурс - 37 млн. лв. за стадион „Ботев“ и „Локомотив“, 15 млн. лв. за училища и детски градини, 17 млн. за нова детска болница, 1 млн. за улично осветление, 1 млн. за инвеститор клас А от държавния бюджет. Общо 70 млн. лева свежи пари за броени месеци.
От самото начало на мандата администрацията работи по Интегрирания план за развитие на общината (ПИРО). В него ясно е очертана визията за града за следващите 10 години. Моето желание е планът да обхване най-важните проекти за развитието на Пловдив и региона - Околовръстното шосе, водоснабдяването от яз. "Въча", Градската железница. Възложил съм като основни приоритети да залегнат разширяването на зелената система и социализацията на р. Марица, цялостен план за устойчива градска мобилност и екологичен транспорт, развиване на веломрежата и местата за спорт и отдих. Формално програмният период вече започна, но до реалния старт на оперативните програми има достатъчно време и Общината нищо не е изпуснала. Много важен за изграждането на стратегията за ПИРО е и Планът за възстановяване и устойчивост на ЕС. Следим внимателно всички новости в работните версии на тези документи и адаптираме ПИРО към този процес. Затова и приемането на ПИРО от Общински съвет Пловдив до края на годината е разумен срок с оглед на така създалата се ситуация.
В най-важния етап сме от работата по новия Общ устройствен план.
Завирихме разработка, която получи много критики от граждани и експертите,
които трябваше да бъдат взети предвид. След много усилия съгласуването на документа с всички институции и министерства завърши. Сега цялата събрана информация като коментари от граждани от обществените обсъждания, институции и компетентни органи се отработва от проектантите и очаквам да можем да разгледаме предварителния проект до края на годината.
Проблемите с трафика не са създадени от екипа на Здравко Димитров. Напротив, нашето управление се зае с важната задача да изработи ясен план за затваряне на вътрешния ринг на града, който се предвижда както в настоящия, така и в бъдещия ОУП. Повече от 2 години ни отне да убеждаваме общинските съветници колко е важно той да бъде завършен, за да може да се подобри пропускливостта на основните булеварди, да се изведе трафикът от центъра на града, да бъдат изградени кръстовища на две нива, където е възможно. За съжаление, не срещнахме нужното разбиране и вместо заем от 120 млн. лв., необходим за изпълнението на важните инфраструктурни проекти, какъвто имахме възможност да вземем от Европейската банка за развитие, бяха одобрени 40 млн.
Едно от големите предизвикателства, пред които се изправихме в началото на мандата, беше неработещият транспортен проект. Положихме огромни усилия да го съживим и да защитим интересите на общината. Сега сме на етап, в който успяхме да подготвим проект за неговото надграждане и модернизация, който съвсем скоро ще представим публично. С цел оптимизиране на трафика и разтоварването му предприехме редица мерки: обособихме еднопосочно движение в някои части на града, програмирахме зелена вълна, поставихме секции за десен завой на по-натоварени кръстовища, въвеждаме софтуер за организация и планиране на градския транспорт, разработваме методика за зони с ниски емисии.
Огромна работа е свършена в сферата на екологията.
Заварихме 2 сметища с изчерпан далеч преди началото на нашето управление капацитет,
без проекти за разширение и развитие. Веднага се заехме с актуалното им замерване и започнахме да работим по промяна на комплексните им разрешителни. Предприехме стъпки за осигуряване на средства по линия на МОСВ за рекултивация на запълнените две клетки на сметището в Шишманци и за изграждане на трета клета. Изработва се проект за изграждане на втора сепарираща линия там. За сметището в Цалапица се подготвя подпорна стена, която да предпази реката от евентуално изливане в нея. Провеждат се проби с научни работници за въвеждане на съвременен химичен метод за намаляване на обема на сметището. Подготвили сме анализи за монтиране на сепарираща линия и там.
Работим активно и по специална програма за осведомяване на населението за ползите от разделното събиране на отпадъци, тъй като към момента само 100 от 13 хиляди тона, които градът генерира, се събират разделно.
Относно състоянието на р. Марица, готови сме с техническо задание, така че можем да пуснем веднага обществена поръчка, но без осигурено финансиране към момента. Това е и причината да изчакваме, търсейки възможност от Комисията по бедствия и аварии.
В пандемията от COVID-19 общинското здравеопазване отговори на всички предизвикателства - осигурихме мобилни екипи за ваксинация на трудноподвижни хора и предприятия, всички ДКЦ-та разкриха своевременно ваксинационни центрове, наскоро врати отвори първият център за постковид лечение в МБАЛ „Св. Мина“.
В духа на приемствеността е нормално едно управление да „завещава“ проекти на следващото, въпросът тук е какви проекти завещава и в какво състояние. Със сигурност мога да заявя, че проектите, които наследихме, са много тежки. Това е и една от причините да са отлагани във времето. Да, Водният цикъл, пробивът под Централна гара, подлезът "Модър-Царевец", разширението на ул. "Даме Груев", проектът за подобряване качеството на атмосферния въздух в община Пловдив, социализацията на Небет тепе са наследени проекти, за които трябваше да бъдат положени много усилия, за да бъдат актуализирани и изпълнението им да започне. Успоредно с всички тези инфраструктурни проекти вървят и мащабни ВиК ремонти за подмяна на водопроводи, които забавят част от Капиталовата програма на Община Пловдив. В тази връзка бих попитал многоуважавания от мен г-н Константинов като зам.-кмет по финанси и икономика какво завеща техният мандат за следващия кмет, защо не успяха да реализират пробива „Модър-Царевец“, въпреки че имаха готов проект, осигурено финансиране и направиха няколко първи копки? Историята на този проект е дълга и съм щастлив, че с моя екип ще успеем да го реализираме.
Твърдението на г-н Константинов, че сегашният екип на общината е наследил 40 млн. лв. по „Региони в растеж“, е невярно
Реално ние наследихме възможност да получим тези средства, но самите проекти бяха изработени и внесени за одобрение изцяло от екипа ми за два месеца. Ако не бяхме реагирали толкова бързо, не само щяхме да изпуснем тези пари и да бъдем глобени, че не сме усвоили заявените средства, но това щеше да рефлектира негативно и върху сумата, която общината ще получи за настоящия програмен период.
От 30 години слушам за казуса със сградата на Математическата гимназия. Ние намерихме устойчиво решение на въпроса и работим по него. Отделили сме терен, където да бъде преместено ОУ „Драган Манчов“, а сградата на Математическата гимназия да бъде реновирана по всички изисквания на едно съвременно технологично училище.
Интересно е, че в анализите си г-н Константинов не споменава другото наследство, което получи моят екип - сложния казус със зоологическата градина, 40 млн. лв. неразплатени задължения, подписания договор в 12 без 5 за сметосъбиране, който стовари върху бюджета едни непланирани 4 млн. лв., множеството финансови корекции по редица европейски проекти заради забавяне или некачествено изпълнение в размер на близо 3 млн. лв. към момента, непотърсената години наред такса "битови отпадъци" от няколко съседни общини, част от които висят все още като дълг на Община Пловдив. Много от проблемите, които решаваме днес, са отлагани във времето и замитани под килима, но аз не съм човек, който оставя нещата на самотек, затова сме се заели с решаването на всеки един казус, колкото и тежък да е, защото всички те касаят бъдещето на Пловдив, на нашите деца.
Поредно признание за добре свършената работа на администрацията дойде буквално преди дни от независимата рейтингова агенция "Standard &Poor‘s”, която не само потвърди дългосрочния рейтинг 'BBВ-', но и промени перспективата на град Пловдив от стабилна на положителна.
Това е една малка част от свършеното. Съвсем скоро предстои да направим пълен отчет за дейността относно първите две години от мандата, където, надявам се, анализатори и коментатори ще видят мащабите на направеното. Аз съм човек на действието и на свършената работа, а не на празните приказки и на рекламните първи копки. Затова държа на фактите и на резултатите пред моите избиратели. Смятам, че в атмосфера на бежанска, ковид и парламентарна криза трябва да сме още по-внимателни и прецизни в действията и решенията си.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни