Следвайте ни

"Западен" - отличник по събиране на наеми и такси в Пловдив

viber icon

Шестте района на Пловдив имат да събират от длъжниците си 3,4 млн. лева за просрочени наеми и такси. Толкова е общата сума, която допреди две години кметовете получаваха от общинския бюджет за ремонти и благоустрояване в кварталите. Приблизително за същата сума те настояваха пред местния парламент като допълнителни инвестиции към предоставените в началото на 2021-ва средства за близо 5 млн. лева.

 

Най-малко просрочени вземания има в район „Западен”, където кмет е Димитър Колев. Според  официалните данни на Община Пловдив борчовете до края на първото полугодие възлизат на 138 000 лева, а в сравнение с предходния отчет има, макар и символично, намаление на задълженията от 1002 лева.

Една от причините е засиленият контрол през последните 10-15 години и най-вече фактът, че бизнесът е по-дисциплиниран. Другата причина посочва зам.-кметът на Община Пловдив Величко Родопски - в района нямат толкова много разрешителни за тротоарно право, временни постройки и доскоро гаражи, както в повечето останали кметства.

Най-много борчове са натрупани в „Централен” - 838 000 лева, тъй като в този район е съсредоточена по-голямата част от търговската дейност. Кметът Георги Стаменов и неговият екип чакат 237 000 лева от забавени такси, основно за тротоарно право, 235 000 лева от наеми за общински терени, 363 000 лева от глоби и санкции, върху които са начислени наказателни лихви. В сравнение с данните до края на май задълженията са нараснали с 26 000 лева. Сред фирмите, за които са образувани дела, са „Георг - 2” и „Тодоров Комерс”.

Просрочените сметки в „Източен” са за 751 000 лева, с които биха могли да се ремонтират поне две улици заедно с тротоарите. Повече от половината дългове (412 000 лева) са заради неплатени такси, включително за тротоарно право.

Районът е ощетен със 173 000 лева от наемателите на терени, върху които са били монтирани навремето гаражи, въпреки че на месец за място се плащат 20 лева. Кметът на района Иван Стоянов твърди, че екипът му полага максимум усилия да сбере борчовете, а хората, включително от махалата, започнаха да свикват да си плащат сметките, но е трудно да са на сто процента изрядни.

В „Тракия” чакат в бюджета да бъдат внесени 722 832 лева, от които таксите за пазари, тротоарно право и ползване на улични платна са 684 000.

В „Южен” старите вземания са половин милион лева, от които почти половината също са за тротоарно право и гаражи. Сред фирмите, срещу които са заведени дела, е „ЗЧ -2001 - Чингаров”, дадена за принудително събиране на ЧСИ, след като брадясалият акт за дълга е потвърден от съда.

В „Северен” се надяват длъжниците да внесат 428 000 лева. И в този район предимно не са плащани навреме такси за пазари, тържища, тротоарно право и ползване на улични платна. Малкият и средният бизнес, ползвал общински площи в „Северен”, просрочва 169 000 лева. Една от длъжниците, които се водят в списъците на Община Пловдив, е фирма „Крилце и кълка”, популярна навремето с ученическо хранене.

Много от неиздължените сметки са отпреди години. От фирма „Тенур Мехмед” се чакат да внесе 2169 лева от 2013 г. Борчът на „Миро - 65” е от 18 май 2016-а.

 

Инсинераторът също има да връща 99 бона

 

Задължения към бюджета има дори единственото търговско дружество с едноличната общинска собственост, кръстено преди няколко години „Инсинератор - Пловдив”.  Фирмата, на която пак преди време местният парламент е разрешил да тегли кредит, за да довърши комплекса за изгаряне на болнични отпадъци, трябва да възстанови в бюджета 99 057 лева. Това са парите, които фирмата дължи по просрочени заеми от общинската хазна.

До този момент в сградата, която се строи най-малко 15 години, няма нито един ден дейност. 

Върху бюджета на Пловдив тегнат и борчовете на общините, които преди няколко години не са платили отчисленията за битови отпадъци към РИОСВ и те са вменени като ангажимент на пловдивската община с мотив, че е оператор на сметището в Цалапица. Сумите са големи ​- за периода от 2008 до 2010 г. са просрочени 555 574 лева от община „Родопи”, за 2011​ 2020 г. - 193 309 лева на община Стамболийски и „Родопи”.

За задълженията са водени дела, но с решение на магистратите Пловдив трябва да погаси сметките на "Родопи". Такова становище беше взето в Общинския съвет на последната сесия. Според данните на Община Пловдив от Стамболийски са изплатили борча.

 

Съдебна сага с купувача на "Градски транспорт"

 

Години наред се водят съдебни дела между Община Пловдив и купувача на общинската фирма „Градски транспорт” - „Транс сити”, чийто основен съдружник е бизнесменът Ангел Батаклиев. Някогашният превозвач се бори с нокти и зъби за оздравителен план на компанията, оспорвайки всяко решение на институциите, макар че приватизираната фирма отдавна няма никаква дейност. 

Общинските финансисти се надяват да получат начисленото на „Транс сити” задължение в размер на 1 345 133 лева. Това е главница по договора за продажбата на 67 процента от капитала на „Градски транспорт”. Към тази сума са начислени лихви за 66 000 лева. 

Всички общински дружества бяха приватизирани в годините на демокрацията или преобразувани в бюджетни предприятия. Приватизационните договори подлежат на контрол и според данните на администрацията просрочените вземания до края на юни се равняват на 1 411 139 лева. Почти всички пари се чакат от купувача на „Градски транспорт”.  Ангел Батаклиев обаче счита, че фирмата е била доведена до несъстоятелност по вина на тогавашната местна власт. 

 

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?