Следвайте ни

Занаятчиите в "Капана" създадоха карта с локациите си

viber icon

Макар че "Капана" е квартал на творческите индустрии, ателиетата са по-незнайни от заведенията. В началото на проекта можеха да се открият занаятчии като ювелири, дърводелец, ножар, стъклар, майстори на хляба, ключар, фермери. Към 2020 година работилниците наброяват едва 30, а единствените обекти, които напомнят бегло за първоначалната идея, са бръснарницата Barber shop contact, зъболечебницата, коженото и обущарско ателие на Христо Войводов.  

---------------------------------------------

Единствените книжарски обекти са първата частна книжарница в България след 10 ноември - "София Т", и антикварният магазин на Сашо Костов, в които се предлага не само нова литература, но и стари издания.

Това принуждава занаятчиите сами да си създадат двуезична карта с локациите им, по инициатива на Светла Христова от "Цветно". Печатът на картата е финансиран от собствения им джоб, а логото, проектът, предпечата и таговете по местата са спонсорирани от заведенията в квартала. Картата излиза в края на 2019-а и има за цел да ги постави на икономическата карта.

"Ние не сме включени в туровете за чужденците, не сме достатъчно рекламирани от Общината. Голяма помощ за нас ще е, ако разполагаме с малко тротоарно право, колкото за една маса и стол, което да влиза в наемите ни. Или да работим с туроператорите, които да водят туристи и при нас", споделя Гергана Николова от "Our House".

Хендмейдърите са на ръба на оцеляването.

Само през периода на извънредно положение са напуснали шестима творци

В същото време един от основните проблеми, свързани със заведенията, е липсата на устойчивост в дългосрочен план. Най-старият бар в "Капана" е "Найлона", който съществува от 1999 година. Той е "типичната дупка", както някои обичат да го наричат, но също така и еталон за съхранен бохемски дух от близкото минало. Други дългогодишни обекти са "No sense", "Петното на Роршах" и клуб "Мармалад".

През 2015-а, когато се отвори програмата към ЕСК, заедно с ателиетата дойде и бумът на заведенията. Чалготеката Infi изчезна и "Капана" се превърна в културно средище. И въпреки че е любим за посетителите, се наблюдава тенденцията на постоянна смяна на собственици на един и същ обект. Това донякъде се дължи на високите наеми, донякъде на бутиковата концепция, а донякъде и на илюзорна представа, че "Капана" задължително е нарицателно за успех и печалбарство.

"Много хора си мечтаят да имат бар, но не осъзнават, че това е един от най-рисковите бизнеси. Заведенията носят след себе си много труд и отрицателни емоции. Едновременно с това обаче създават добавена стойност за града.

Това, че "Капана" е модерен, не означава, че е златна мина

Работата е свързана с голям човешки ресурс, много разходи, а помещенията и тротоарното право са малки. Малкото места не са бизнес. Бизнесът е да разполагаш със сто маси. Тук в повечето случаи става въпрос за семейна търговия. Собствениците често са въвлечени в оперативната работа.

Заведенията в квартала имат сравнително добра възвръщаемост през летния сезон, но през зимата пловдивчани масово предпочитат да си стоят у дома. Всички ние обаче, като работодатели, сме поели целогодишен ангажимент за заплати, осигуровки, разходи, данъци, такси. Много хора не могат да смогнат на разходите и високите наеми. Разбирателството между наемодателите и наемателите е важно, защото високите наеми трябва да са съобразени с това, което предприемачът успява да изкара от обекта. Всичко това е причина за честата смяна на собственици, дълго време някои помещения да стоят празни или да се налага реинвестиция", коментира Димитър Семков от "Котка и Мишка" - една от устойчивите бирарии в "Капана".

Сформирането на цените за продуктите също са свързани с пазарната икономика на района. Местата, които са успели да приложат т.нар. джентрификация, са поскъпнали. Разходите и качеството на продукцията също принуждават собствениците да продават по-скъпо от кварталните кръчми и магазини. Кварталът е чист, в него не се перат пари, а стоките са най-вече занаятчийски (крафт). В надценката на стоките влизат по-високите наеми, персоналът, осигуровки, режийни - все разходи, които в 99% от случаите не са по ДДС.

 

Снимка от Паулина Гегова

Паулина Гегова

Паулина Гегова

Редактор-репортер - екип "Култура"

Паулина Гегова е завършила Актьорство за драматичен театър в ПУ. Работила е в държавен театър, създава частни проекти, организира културни и благотворителни мероприятия в Пловдив. Занимава се с медии от 2015 година, писател и редактор на художествена литература.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?