Следвайте ни

ВиК като държава в държавата: Защо са солени сметките за вода

viber icon

Според европейските регламенти измервателните уреди трябва да са проектирани така, че да гарантират сигурни данни и за двете страни по сделката. В България всички права са за доставчика. Клиентът има само задължението да плаща каквото му е начислено

 

В България има специален закон за защита на потребителите. Има си и комисия, която да следи за спазването му. Когато става дума за доставчици от монополистите, пак има закон и комисия. Ако въпросните институции не се справят и онзи, който плаща за съответната услуга, се чувства прецакан, има съд. И с цялото това имане на закони и "органи", клиентът винаги е от страната на булката и плаща каквото му начислят. Това, с което водният оператор ни жили най-често, е общата вода. 

Според Директива 2004/22 на EC измервателните уреди трябва да са проектирани така, че да гарантират сигурни данни и за двете страни по сделката. На това изискване българската държава е отговорила с наредба 4 от същата година. Нейната логика е различна от тази на европейския документ - тук всички права са за доставчика, а на потребителя е вменено единствено задължението да плаща, каквото му е начислено. Това превръща ВиК в държава в държавата, в която онези закони за защита на потребителите и конкуренцията не важат. Надеждна алтернатива на монополиста няма и няма да има, а идеите за дистанционно отчитане на данните и защитени индивидуални партиди си остават празни приказки. В резултат

стотици собственици се чувстват измамени от ВиК,

но няма как да защитят интересите си.  

Проблемите между общите водомери за етажните собствености и индивидуалните пораждат омраза между комшиите и дори съседски войни. Кучето е заровено във въпросната Наредба 4 от септември 2004 година, която регламентира отношенията на клиентите с ВиК. Според нея монополистът никога не е на загуба. Нещо повече - често съвсем законно може да прибере два пъти пари за едно и също количество вода. Това няма да е така, ако всеки клиент плаща само личната си партида, а общата вода се плаща с етажната собственост с парите на входа, а домоуправителите да отговарят за течовете по общата инсталация и да следят кой си мие колата от кранчето, монтирано незаконно някъде по тръбите. 

Докато наредбата не бъде променена,

и дистанционното отчитане няма да свърши работа,

защото количеството, минало през общия водомер за етажната собственост, винаги е по-голямо от сбора на данните на индивидуалните. Ситуацията щеше да е търпима, ако разликата е равна на обема вода, който се съдържа в тръбната инсталация в момента на замерването, която в стандартните сгради е между половин и един кубик. В същото време според Наредба 4 е допустима разлика от 20% спрямо показанията на общия водомер, което за големите блокове си е цяло езеро. От ВиК използват тази дупка в нормативната база и всеки месец начисляват десетки кубици обща вода, разпределена между хората в етажната собственост, което създава усещането, че

клиентите се ограбват, и то съвсем законно.   

„Обикновено от ВиК - Пловдив навсякъде отчитат около 20 на сто разлики и това се смята за напълно приемливо от монополиста. Обяснява се с „течове” и различната чувствителност за проводимост на общия и индивидуалните водомери. Само че има хиляди сгради в Пловдив, където течове няма, а разликата между общ и индивидуални водомери са дори над 20%”, твърдят от „БГ Домоуправител”.

Ако хората поискат обяснение защо е тази разлика от 20-25%, монополистът пак е решил проблема в своя полза. При сигнал прави две последователни замервания в присъствието на представител на етажната собственост и задължително вади същата сметка. А хората, щат - не щат, плащат, каквото им е начислено, защото спасение от ВиК няма.

 

Инж. Живко Папучаров, ръководител на направление по инкасиране и контрол във ВиК - Пловдив: Развиваме се много добре, няма надписани сметки

ВиК не може да развива търговска дейност, даваме консултации на клиентите на добра воля. От 2004 година досега в Пловдив има монтирани 30 000 водомера с дистанционно отчитане, но само в града водомерите са 455 000. Всяка седмица дружеството дава между 200 и 250 становища за слагането на умни водомери. Развиваме се много добре, а сметки не се надписват. 

Трябва да се знае, че след поставянето на нов водомер всеки клиент трябва да предостави средствата за четене на показанията. Те трябва да съвпадат със стандартната платформа за отчет. Едните уреди показват на дисплей цифрите на входа на етажната собственост, а другите дават възможност за дистанционен радиоотчет. Минаваме с една кола с антена и отчитаме от разстояние. Така че няма как да се надписват сметки. Практиката показва още, че няма съществени разлики между показанията на старите и новите уреди.

 

Мисия "Водомер" Екскурзия до Полша и още нещо

За доставките на водомери във ВиК - Пловдив отдавна се доверяват единствено на представителя на Apator Powogaz - "Мултиком" ООД, защото явно добре познават стоката на полския производител. Шефовете на водния оператор под тепетата са се подготвили за дълго сътрудничество с Apator Powogaz, след като целият софтуер за бъдещото дистанционно отчитане на водомерите в Пловдив е настроен именно според спецификацията на поляците. В този смисъл "Марица" отдавна прогнозира кой ще спечели бъдещата поръчка за новите иновативните устройства.

За да се уверят в благонадеждността на партньорите, от ВиК са действали на принципа "око да види, ръка да пипне". Така през юни 2018 година управителят на дружеството Спартак Николов изпраща в командировка до Полша най-доверените си кадри, които да се уверят на място как работят в завода на  Apator Powogaz. В групата, прекарала в Полша 4 дни, са дясната ръка на управителя - Ани Лафчиева, IT спецът на предприятието Живко Папучаров и главният юрист Георги Новаков. Тримата нямат много общо с качеството на оборудването и техническата част от работата на ВиК, но с тях е и ръководителят на водомерната работилница Иван Минчев. 

Любезните домакини пък са поели разходите за билети, такси и трансфери, за да покажат, че много държат на българския си партньор. 

Росен Саръмов

Росен Саръмов

Репортер-редактор - екип "Общество"

Росен Саръмов е випускник на Английската гимназия в Пловдив. Завършил е МИО и има магистратура по Външна търговия. Владее отлично английски и руски език.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (5)

ВиК е пълен абсурд

ВиК е пълен абсурд

26.06.2020 | 10:53

Искат ми 11 лв за обща вода??? Вероятно съм завод! Пиша жалби... В какво се превърнаха тези? Две години такса общ водомер не е имало, спали ли са, незнам..

Отговори
3 0
Инкасо

Инкасо

26.06.2020 | 10:00

Забраняват на служителите да връщат пари за надписани водомери на клиентите!

Отговори
0 0
Водомераджия

Водомераджия

26.06.2020 | 09:52

Най големия мошенник Живко Папучаров, далавераджия и комисионер!Тоя само комисионни му са в главата прокоратурата няма ли да го провери за поръчката на водомерите!

Отговори
9 0
Потърпевши от В иК пловдив

Потърпевши от В иК пловдив

26.06.2020 | 09:50

И при на с на ул. "Русе " №14 в гр Пловдив е същия проблем. Двапъти пишем жалби до В и К ,че разликите между общия и индивидуалните водомери е ОГРОМНА не 20% , а почти 90% . Идват на проверка не установяват нишо. В отговор цитират закона и нищо , ни е ги викаме да кажат защо месеци наред без да има течове има големи разлики . Монополиста не дава никакво обяснение. Молим ги да свалят за проба общия водомер но те нежелаят. И кои да ги накара. За всичко това имаме документи показващи нашите права.

Отговори
3 0
Знаете ли защо...?! ("разбира се, че се знае..!)

Знаете ли защо...?! ("разбира се, че се знае..!)

26.06.2020 | 09:23

Защото вик мрежите са много, оттам и потребителите, всичко става по сложно и хоп сметките са по солени...!

Отговори
4 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?