71
Следвайте ни

Въпреки оплакванията в бранша: Туризмът в Пловдив процъфтява след първия локдаун

viber icon

Културата, спортът и фестивалите помпат оборотите в хотели, ресторанти и музеи. Чужденците са намалели в сравнение със знаковата 2019-а, но българите компенсират загубите. 

 

Туризмът в Пловдив е в ренесанс, противно на голямото мрънкане и предстоящия голям протест в бранша. Вдигна го българският турист, както се очаква да е в условия на пандемия и затруднени международни пътувания. Двигателите се оказаха основно два - в града има какво да се види, забележителностите се експонираха по-добре, отвориха се за посетителите и нови като Епископската базилика на Филипопол, където през април се чакаше на опашка за влизане. Отделно от това Пловдив успя да поддържа и богата културна, фестивална и спортна програма, която да пълни хотелите. Третият фактор, който традиционно крепи пловдивския туризъм, са бизнес пътуванията. Заради индустриалните зони наоколо това перо съвсем не е без значение.

През месец юни (последният обследван от НСИ)

хотелите в Пловдивска област са завъртели оборот от 4.5 млн. лв.

Тенденцията е възходяща - това е с 200 хиляди повече от месец май, и с 1.9  млн. лв. повече от април. От 4.5-те милиона 3.7 са платени от българи, което е доста над нивата от спокойните предпандемични месеци и е своеобразен втори рекорд след единствените 4.1 милиона, вкарани в нощувки през декември 2019 г. , когато Пловдив бе Европейска столица на културата.

Министерството на туризма дава още по-ясна картина за посещаемостта конкретно на община Пловдив чрез системата си ЕСТИ. През май т.г. пренощувалите туристи в града са 16 542, през юни - 20 363, а през юли - 21 147 души. Дори и през типично морския месец Пловдив бележи лек ръст, въпреки че юли е звездният миг на общини като Приморско, Несебър, Поморие, Варна и Бургас. Според местните играчи

краят на август и първата половина на септември се били още по-успешни.

Причината е в силната фестивална програма в града през този период.

Последната голяма и типично пловдивска проява, която промотира местният туризъм „Уикенд в Пловдив“, мина с голям успех. Новото тази година бе, че Уикендът стана 3-дневен (17,18 и 19 септември) и с отстъпки освен хотели, ресторанти, кафенета и музеи, се включиха дори магазини по моловете. Сигнално жълтите табели грееха на много места. Малко преди това арткварталът "Капана" беше пред пръсване заради традиционния Капана фест. Аудиторията на Капана фест обаче е малко по-различна и по-голяма част от идващите от други градове избират да нощуват в частни квартири, а не на хотели. НСИ обаче брои туристите само в местата за настаняване с над 10 легла, така че заетостта на апартаментите остава тайна.

Лятото на Пловдив бе наситено и със спортни събития, което даде глътка въздух на местния бизнес, макар и за три, четири или пет дни. Средата на август месец едно след друго вървяха две големи мероприятия - Европейското първенство по волейбол за жени, което за първи път се проведе в Пловдив, и Световното по гребане за юноши и девойки. Десет хотела бяха одобрени от Организационния комитет на гребането и те приютиха и изхранваха младите спортисти. Един от тях - А&M на Централна гара, дори не приемаше за този период други гости, освен състезателите по гребане. Волейболистките пък нощуваха в хотел „Империал“.

В непандемично време такива събития биха довели и много организирани фенове на спорта

И този път имаше, но главно от съседни държави и значително по-малки групи.

Че в туристическия бизнес има известно раздвижване, говори и статистиката за броя на хотелите в областта. Данните на Териториалното статистическо бюро-Юг от месец май показват, че в Пловдивско функционират 222 места за настаняване с над 10 легла. Само месец по-рано - април, обектите за настаняване са били 202. Част от обяснението за този ръст се крие в сезонността на работа на хотелите и хотелските комплекси с басейни извън Пловдив.

 

Равносметката при хотелите

Изгубихме чужденците, но спечелихме родния турист

Напук на очакванията, туристическият сезон през тази година в Пловдив се оказа много по-силен, отколкото прогнозираше браншът в зимните месеци. Като основен извод можем да изведем тезата, че родните туристи спасяват летния сезон за хотелиерите под тепетата, а оттам и за всички други икономически агенти, свързани със сектора. 

Ако погледнем актуалните данни на НСИ за 2021 г., ще видим, че общо за периода март-юли в Пловдив и областта са реализирани 378 400 нощувки. Само година по-рано пък за същия период от 5 месеца имаме едва 150 500 нощувки. Така скокът е над 250%, показва анализът на данните.  

Нещо повече, разликата за съответния период с времето преди пандемията се оказва минимална. Така например през годината на Европейска столица на културата за месеците от март до юли включително в Пловдив са реализирани общо 461 500 нощувки (или с 19% повече в сравнение с тази година), а година по-рано, през 2018-а - 472 000. Цифрите показват, че само за година туризмът в Пловдив е успял да се възстанови до нивата отпреди пандемията. 

Що се отнася до родните туристи, ситуацията там е много по-различна. През 2019 г., когато градът прие ЕСК, от всички 461 500 нощувки, реализирани в периода март-юли, малко под 310 хил. са реализирани от наши сънародници. Две години по-късно интересът на родния турист към Пловдив гони абсолютен рекорд, откакто НСИ води статистика за нощувките. Общо близо 327 хил. са нощувките на българите през 2021 г. С други думи, пролетта и лятото на 2021-ва бележат абсолютен туристически рекорд за Пловдив в графата "родни туристи", което е доказателство, че българският пътешественик не се плаши от ковид. 

Голямата разлика с годината на ЕСК идва от чуждестранните туристи. Но спадът тук е естествен, защото пандемията прави пътуванията зад граница много по-трудни. Въпреки това данните от това лято дават прогнози за оптимизъм с общо близо 52 хил. реализирани нощувки от чужденци, след като през 2020-а за периода март-юни техният брой е едва 13 хил. нощувки. Година по-рано, през 2019-а, техният брой е малко над 152 хил. 

На месечна база се оказва, че и тук имаме един любопитен туристически рекорд и той е за месец юли. През тази година седмият месец е най-натовареният за хотелите в Пловдив и региона с общо 118 хил. нощувки. За същия период по време на ЕСК те са 116 хил., а година по-рано - през 2018-а, те са съответно 117 хил. При нощувките от българи обаче разликата е още по-голяма в полза на настоящия сезон - 96 хил. през тази година срещу 76 хил. през 2019 г.

Автор Станимир Кронев

Вяра Порязова

Вяра Порязова

Журналист - екип "Бизнес"

Вяра Порязова е завършила „Макроикономика” в ПУ. Има 2-годишна специализация по „Икономическа и политическа журналистика” към ФИСН в ПУ и курс към „Европейски стандарти в медиите”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (2)

Ами на

Ами на

28.09.2021 | 12:25

Ветко? Много удобно го пропусна . Ами Лайпциг? ТРОЛ СИ И ТОВА Е . КОЛКОТО ПОВЕЧЕ ТУРИСТИ , ТОЛКОВА ПОВЕЧЕ ПАРИ ЗА ПЛОВДИВ . АМА ТИ СИ ТРОЛ . ТРЯБВА САМО ДА СЕ ПЛЮЕ , ЗА ТОВА ТИ ПЛАЩАТ , НО ВСЕКИ ЛЕВ , КОЙТО СИ ВЗЕЛ ЗА СВЕЩИ ДА ГО ДАДЕШ .

Отговори
1 1
Бизнеса за Пловдив?!

Бизнеса за Пловдив?!

28.09.2021 | 09:06

Ами да, добре е туризмът да процъфтява и да са пълни хотелите на Тотев, Гергов и сие.

Отговори
1 2

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?