Следвайте ни

В железниците бай Мангал краде от болтчета до релси

От 5 до 15 г. затвор искат за посегателства върху железопътната инфраструктура от Министерството на транспорта

viber icon

Всеки ден някой краде части от железопътната инфраструктура. Краде се всичко - болтове,  планки, части от стрелки, скрепителен материал, кабели и дори цели парчета релси и части от контактната мрежа. За миналата година в полицията са регистрирани 890 подобни кражби, а за по-миналата броят им е бил 943. Това означава, че всеки божи ден са извършени две до три подобни посегателства. От националната компания “Железопътна инфраструктура” регистрират средно по 1000 кражби на релси всяка година. Всеки от набезите води до риск от катастрофа. Неслучайно при последния инцидент с дерайлирали вагони на гара Тодор Каблешков първата версия бе кражба от жп релсите.

Крадците най-често са роми. Има цели фамилии, които са превърнали кражбите на парчета от железния път в основно препитание. Те са се специализирали и са усвоили всички тънкости на занаята.


Когато ги хванат, казват: Какво да правим, гладни сме, ще крадем. Излежават набързо присъдите си от по няколко месеца затвор и пак са край жп линиите. Имената и снимките им се пазят в специален регистър. Когато ги забележат да се навъртат наоколо, униформените от Транспортна полиция са нащрек. Знаят, че предстои удар.


Заради засилената охрана около гарите желязната мафия се специализира в удари на отдалечените участъци от жп трасето. Специалистите по кабелите вече са се снабдили с металотърсачи, казва началникът на Транспортна полиция в Пловдив главен инспектор Димитър Цанев.


Ятаци организират наблюдение на набелязания участък. Знаят, че покрай трасето минават съобщителни кабели. С металотърсачите откриват къде точно са закопани. Пробиват няколко дупки и стигат до кабела. Прекъсват го. На ръка го издърпват. Други членове на бандата светкавично предават стоката в борсите за черни и цветни метали.


Понякога ежедневието на униформените от Транспортна полиция прилича на американски уестърн. След поредица от кражби на магистрални кабели, закопани в земята, в междугарието Белово - Костенец, се организира специална група.


Мястото на серийните кражби е изключително труднодостъпно. До него се стига, като се прекоси цяла планина. Наоколо няма населени места. Един от полицаите заема позиция с бинокъл на върха на планината. Наблюдава часове наред района, за да издебне крадците. В това време колегите му чакат в засада. Късно вечерта се появява мъж, който изключително предпазливо пресича планината и се добира до предварително изкопаните дупки покрай жп трасето. Влиза вътре. Прекъсва кабелите и започва да ги издърпва. Точно в този момент полицаите го арестуват. Оказва се, че крадецът е от с. Габровица и за него това е основен начин на препитание. Осъден е на няколко месеца затвор.


В процес на издирване все още са авторите на най-прясната кражба на контактен проводник, заради която движението на влакове между Карлово и Пловдив бе спряно за половин ден. Инцидентът стана на 12 февруари. Рано сутринта крадци задигат 50 метра кабел от контактната мрежа. В резултат на  провисналата мрежа е счупено предно стъкло на една от мотрисите Сименс, което е изключително скъпо. Наложи се от Централна гара-Пловдив да пратят дизелов локомотив до гара Дъбене, за да изтегли закъсалата мотриса.


Откраднатият меден проводник е изключително скъп, коментираха от железниците. Предположенията са, че напоследък крадците го претопяват и едва след това го предават за скрап заради затегнатия режим от страна на железниците. Кражбата е извършена изключително професионално, а апашите са знаели, че точно по време на кражбата не се движат влакове по това направление. Десетина дни по-рано в района е имало друга подобна кражба.


За разлика от металните части и кабели от жп инфраструктурата, кражбите на контактни проводници са изключително редки. Причината е, че контактната мрежа е високоволтова, 24 000 волта, и се изискват специални познания, за да не се изпържиш, докато се опитваш да крадеш. Това е и причината да се работи по версия вътрешен човек да е участвал в организацията на удара.
Най-големият проблем е, че крадците са перфектно организирани, имат бусове и автомобили, с които веднага предават металите и кабелите в борсите, а често собствениците им знаят, че това е крадено, но ги прикриват, обобщава главен инспектор Димитър Цанев. Въпреки че режимът в сравнение с преди години е затегнат, много собственици не записват ЕГН- тата и имената точно на тези, които им продават крадени вещи от железниците, което затруднява работата ни, ядосва се Цанев.


Причината е, че и двете страни имат изгода от сделката - продавачите взимат бързи и лесни пари, а купувачите получават евтина стока, която после препродават с голяма печалба. Това е и причината от Министерството на транспорта да внесат предложение до парламента посегателствата върху жп инфраструктурата да се наказват със затвор от  5 до 15 години затвор, ако тя е довела до инцидент с жертви или ранени. Това е една от промените в Наказателния кодекс, за която настоява лично министър Данаил Папазов. В момента проблемът с кражбите на жп инфраструктура е засегнат в един текст в новоизготвения НК, а наказанието, което е предвидено, е от 2 до 8 г.


При около 10-12% от кражбите Транспортна полиция успява да хване извършителите, обясни инж. Милчо Ламбрев, шеф на Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ). Той допълни, че при 800-900 посегателства, ако се открият около 70-80, е добър резултат.


По думите на Ламбрев, дори и да хванат крадците, могат да ги задържат за кратко и да им вземат показания, но след това ги пускат. Причината е, че няма как да се предявят някакви искове към тях. Възможностите за повдигане на обвинение са за средно хулиганство или за отнемане на чужди вещи.  Резултатът от това обикновено е преписка, че се прекратява производството срещу неизвестно лице.


Бизнесът със скрап
Всичко идва от изкупвателните пунктове, твърди инж. Милчо Ламбрев, шеф на НК “Железопътна инфраструктура”. И пояснява, че само в България частни лица могат да предават за скрап части от жп инфраструктура. По думите му, дори промените в Закона за отпадъците не са дали особен резултат, защото фирмите продължават да изкупуват металите. Най-често те са претопени и не може да се докаже, че са болтове или части от релси. От НКЖИ са изготвили каталог, в който са показани елементите, които се крадат и предават.


Той е разпространен по всички пунктове, но без ефект. Има държави, в които законът преследва не само продавача, но и собственика на борсата, която изкупува крадени вещи.


Предложението е това да се въведе и у нас.


Щетите
Около 500 000 лв. е годишната загуба на БДЖ от безогледните обири, заяви Чавдар Трендафилов, зам. генерален директор на холдинг БДЖ. Толкова са щетите и на другата жп компания. Това стана причина да поискат законодателни промени и в НК да има текст, че посегателството върху инфраструктурата е посегателство върху националната сигурност.


Камерите
16 камери пазят Централна гара, тъй като тя е важен стратегически обект.


Полицаите са категорични, че джебчийските кражби са сведени до минимум в района. Униформените от Транспортна полиция помагат на колегите си нерядко при залавяне на опасни престъпници в района на гарата.


Последният случай е от миналата седмица, когато е арестуван мъж за блудство. Той е разпознат от една от жертвите по запис от видеокамерите.

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

кекеманов

28.04.2014 | 16:08

Слаба държава , която не може да се справи с крадците цигани . Представям си , ако трябваше де са справи с някоя истинска сила - например друга държава . Сигурно щяхме да клекнем по бели гащи !

Отговори
0 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?