Ученици замерват праховите частици във въздуха
ОУ „Димитър Талев“ пилотно се включи в европейския проект COMPAIR
- 20:45, 19.04.2023
- 523
- 1
Сензори за прахови частици и трафика бяха монтирани на фасадата на ОУ „Димитър Талев“ в Пловдив. По този начин ученици от школото ще могат да отчитат и анализират сами получените данни. Така първото пилотно училище от Пловдив се включи в проект COMPAIR по програма "Хоризонт 2020" на Европейския съюз, който цели подобряване на качеството на въздуха чрез прилагане на нови технологии за събиране на данни.
Проектът се изпълнява от Енергийна агенция-Пловдив, под егидата на зам.- кметовете Анести Тимчев (ресор "Екология и здравеопазване") и Стефан Стоянов (ресор “Образование, бизнес развитие и европейски политики”).
Учениците от клуб „Зелени алтернативи“ под ръководството на Вера Шопова (учител по природни науки и информационни технологии) посрещнаха мобилната лаборатория за изпитване на качеството на въздуха, която се разположи в двора на училището. Към тях с интерес се присъединиха и участниците в клуб „Мултимедиен свят“ с ръководител Илия Добрев.
Милена Агопян, експерт в Енергийна агенция-Пловдив, запозна учениците с принципите на работа на отделните уреди, измерващи нивата на различни замърсители. Тя им разказа и за целта на лабораторията и сензорите, които бяха поставени на сградата на училището. „Само няколко дни след като се свързахме с госпожа Ирина Чолакова - директор на ОУ „Димитър Талев“, получихме съгласие училището да се включи в проекта и беше направена нужната организация. Началото беше поставено на 7 април. Учебните часове бяха приключили и официално пролетната ваканция за учениците беше започнала, но въпреки това децата очакваха с голям ентусиазъм събитието и нямаха търпение да се включат“, сподели Милена Агопян.
Децата сами сглобиха сензори за измерване на прахови частици от типа „направи си сам“. Участниците от клуб „Зелени алтернативи“ се запознаха и с начина на работа на сензор, отчитащ интензивността на трафика - пешеходци, велосипедисти и различни видове превозни средства и сензор, позволяващ статично и динамично измерване на прахови частици. „Включвайки се в тези дейности, учениците имат възможност да се запознаят с различни начини за измерване на качеството на въздуха, като по този начин ще изградят отношение и поведение, свързано с изучаване и опазване на природата - коментира Вера Шопова. - Освен „зелени“ компетентности учениците ще развият и дигитални такива чрез експерименти, проучване и анализиране на данните. Дейностите по проекта ще дадат възможност да формираме в съзнанието на учениците представата за целостта на природата и личната роля на всеки човек за нейното опазване.“
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
