Следвайте ни

Транспортният гаф на Пловдив - фаворит за ситото на Кьовеши

viber icon

 

Проектът в Пловдив за 44 милиона лева е безспорен фаворит да бъде подхванат от екипа на румънката, макар в момента да го нищи Окръжна прокуратура. Докато тя разследва, екипът на Кьовеши ще чете вестник „Марица”.

 

След 20 ноември започва да действа на пълни обороти службата на Европейската обществена прокуратура (ЕОП), която ще бъде ръководена от Лаура Кьовеши. Създаването на този орган бе решено още с подписването на Лисабонския договор, а първите стъпки за него бяха направени през 2017-а. От миналата година досега Кьовеши формира екипа, с който ще работи в Люксембург, и чака избора на 22 нейни колеги във всяка от страните, които се съгласиха да влязат в ЕОП. Пет държави не желаят такава юридическа шапка. Това са Унгария, Полша, Ирландия, Швеция и Дания. Службата ще бори измамите и неправомерно използване на еврофондовете. Тя ще преследва и престъпления, свързани с ДДС между различни европейски държави. Доколко прокурор Кьовеши може да се занимава и със скандални пловдивски проекти като нестартиралата електронна система на Транспортния проект и още куп други?

 

Преди няколко дни европрокурор Лаура Кьовеши пусна бомба в интервю пред ВВС. „В ЕС има може би само една държава, в която се краде повече от Румъния и това е нейната съседка България. Те са на относително едно ниво по корупция и кражби.” Тя каза това в интервю пред Стивън Сакър, той я притисна с въпроси, от които стана ясно, че чудеса от новия юридически орган няма да има. Неяснотите около функциите на европрокуратурата са много. Освен това Кьовеши каза, че ще използва за делата си данни от разузнавателни служби, както е правила в Румъния. Нещо, което отвращава британците.

В програмата й пише, че ще се занимава с измами, свързани с неправомерното използване на еврофондове в размер над 10 000 евро. Годишните щети в евробюджета за 2017-а се оценяват на 467 милиона евро. Другата измама - ДДС на стоки между няколко страни с фиктивни фирми, носи щети за 50 милиарда годишно. Може да се предположи, че офисът на Кьовеши ще наблегне на международните ДДС въртележки.

Една от насоките, срещу които тя ще работи, е "активна или пасивна корупция и неправомерно разходване, което засяга интересите на ЕС". Тази формулировка сякаш е шита по поръчка за печалния пловдивски транспортен проект.

През 2016-а кметът Тотев откри официално електронната система на Транспортния проект

Румънският прокурор и екипът му ще разчитат на публикации в местни медии и на информатори. На книга, информаторите ще получават закрила от разследващия орган. Европрокуратурата в Люксембург ще спазва стария юридически принцип „ne bis in idem” - че не можеш да бъдеш съден два пъти за едно и също нещо. Ако местният орган определи, че някой е невинен, той е недосегаем за Кьовеши.

Транспортният проект за 44 милиона лева е безспорен фаворит да бъде подхванат от екипа на румънката, макар в момента да го нищи Окръжна прокуратура. Докато тя разследва, екипът на Кьовеши ще чете вестник „Марица”.

Проектът започна да се реализира в 2011 година. Сега заприлича на виенски водевил за слепи и глухонеми. След дадени 20 милиона лева (16,302 милиона без ДДС) за електронна билетна система на испанската фирма „Индра” в автобусите още продават билетчета шофьори и кондуктори. Последният напън системата да заработи бе през май тази година и се сгромоляса след по-малко от две седмици. Тогава стана ясно, че за да работят апаратите, трябва да изкараш курс по правилно късане на билети и винаги да си с 1 лев на едри стотинки в джоба.

След като заради неправилно късане на билети десетки устройства на „Индра” блокираха в един и същи ден, бе сформиран екип, който да обикаля рейсовете и да ги поправя в движение. Накрая се стигна до абсурда пътниците да дават на кондукторите едри пари, а те да им връщат ресто и вместо тях да късат „правилно” билетите от машината.

При последния опит машините на ”Индра· да заработят стана ясно, че се развалят само от това, че си дръпнал неправилно билета

Договорът с „Индра” бе подписан през февруари 2015 година. Според него фирмата трябваше за една година да въведе действаща електронна система за билети. Ръководител на Транспортния проект бе Борислав Кръстев. След като е обявен за изпълнен през февруари 2016-а, в Общината дойде проверяващ екип от Министерството на регионалното развитие и благоустройството на Лиляна Павлова. Комисията била качена в един бус с работещ автомат на „Индра”, показано им било как действа и софийските чиновници си отишли доволни. 

В абсурдния епилог на тази история двигателят на проекта Борислав Кръстев бе назначен от кмета Иван Тотев за ръководител на Водния проект - за цели 115 милиона лева! Когато новият кмет Здравко Димитров го освободи от длъжност, той намери подслон в тихия пристан за партийни корабокрушенци - ВиК на Спартак Николов. 

В лабиринтите на "Пловдив 2019": 38 стотинки печелят поръчка за 55 бона

Доста проекти, свързани с инициативата Европейска столица на културата, пораждат въпроси около осъществяването си. Поръчките на фондация "Пловдив 2019" сега се проверяват от Окръжна прокуратура. 

Проверяван е случаят с бюджета по откриването, който първоначално бе за 2 221 428 лева с ДДС. Проверката на прокуратурата за надутия бюджет още не е завършила. Три седмици преди издигането на Вавилонската кула - на 6 декември, спешно бяха обявени още три обществени поръчки, с които цената надмина 2,5 милиона лева. Тогава стана ясно, че в предварително обявения бюджет не са включени монтажни работи, електрозахранване и инсталиране на защитни огради. 

Трите поръчки предизвикват куп въпроси. Тази за предпазните огради бе спечелена от бургаската фирма за химически тоалетни „Екотой-сервиз” ЕООД. Заради нея изпълнителният директор на Общинска фондация „Пловдив 2019“ Кирил Велчев трябва да заплати глоба в размер на 1343,76 лв. заради допуснати нарушения на Закона за обществените поръчки. Санкцията е наложена на Велчев на 31 януари тази година от Агенцията за държавна финансова инспекция и той я обжалва. 

Както „Марица” първа я описа, в раздел „Обект и предмет на поръчката“ от обявата Велчев е посочил кратко описание и целта на обществената поръчка с предмет „Услуга по предоставяне за ползване на мобилни  съоръжения - огради при провеждане на откриващото събитие на Пловдив ​- Европейска столица на културата 2019“. Написано е, че се търси „Мобилна ограда тип М200 (решетъчна) 3,50 м х 2,00 м“ ​- точна спецификация, която напълно противоречи на закона.

Посочена е и прогнозната стойност на поръчката - 46 000 лева без ДДС. И бургазлии се оказаха единствените кандидати, които я спечелиха с 45 999, 62 - или 38 стотинки по-малко.  

20 милиона за улица с елтабло в средата

20 милиона лева бяха налети във вътрешните улици между бул. „Мария-Луиза”, „Шести септември” и „Източен” по Оперативна програма „Региони в растеж". Половината улици в региона още имаха 150-годишен турски калдъръм. След изхарчването на 20-те милиона някои си останаха с него. „Неофит Бозвели”, „Страхил”, Драгия Божинов”, „Плиска”, „Мадара”, „Райно Попович” и още няколко си останаха неоправени. Това е друг пример за проект, който може да заинтересува офиса на Лаура Кьовеши. 

Докато кипеше работата по проекта, хората от квартала се оплакваха от куп недомислици. Улица „Детелин войвода” дори осъмна с трафопост по средата и близкият офис на адвокатска фирма заплаши със съд. Наклонът бе такъв, че при дъжд околните офиси ставаха жабарници.

Друг шедьовър на некачествената работа бе новата канализация на „Марагидик”. При първия дъжд в приземните етажи на къщите избиха фекални води от канализацията, която връщаше. 

Хората от ул. „Козлодуй” бяха изненадани, когато се оказа, че 30-метрова отсечка от нея ще си остане с турския калдъръм. Бе оправена и половината от ул. „Неофит Бозвели”. При дъжд мястото е локва до локва. Така след 20-те изхарчени милиона останаха 10 недовършени улици. 

 

Росен Саръмов

Росен Саръмов

Репортер-редактор - екип "Общество"

Росен Саръмов е випускник на Английската гимназия в Пловдив. Завършил е МИО и има магистратура по Външна търговия. Владее отлично английски и руски език.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (13)

Зоология

Зоология

04.10.2020 | 12:16

Ами проекта за зоологическата дето не работи и до днес сумати години?

Отговори
3 0
Продължаваме ...

Продължаваме ...

03.10.2020 | 22:00

Те не са спирали да усвояват ... Пример с ОПУ Пловдив... "невероиятния" Йордан Калев, който криейки се отново зад името на инж. Емил Киров продължава да проектира и залива всякакви проекти с некъдърност и безличност въпреки явния конфликт на интереси ... Най-лошото е че бездарните изпълнения на въпросбия ги плащаме ние и после всеки ден са ни пред очите, като площад ценрален и дулгоочаквания Модър-Царевец ...

Отговори
3 0
Тошко

Тошко

03.10.2020 | 20:33

Днес си взех хартиен билет с прекачване от 25-цата. Щом говориш за електронен билет е ясно, че не си виждал автобус на живо, трол нещастен.

Отговори
0 3
Тошко

Тошко

03.10.2020 | 14:57

Много виете срещу Транспортния. Явно очаквате Пловдивската прокуратура да прекрати разследването, защото няма престъпление. Тогава ще се извините ли оплютите от вашата медия?

Отговори
2 9
Мошко

Мошко

03.10.2020 | 19:45

Ти болен мозък на зомбиран гербераст, къде видя някъде в града да работят тези купчени от ламарина ,които трябва да издават билети?Къде малоумнико видя в автобус да издават електронен билет?Кое на тази система таботи?А парите са платени и протокола е подписан!Защо,са платени 20мил. за нищо!Значи парите са откраднати и са разделени между Испанците и Мамения наглец!

Отговори
9 0
Петко

Петко

03.10.2020 | 12:00

Ако се ревизират двата мандата на Тотев ще има работа за цялата българска прокуратура. Сега наред е Здравко Димитров той има два пътя или да разкрие цялата истина за тези 8 години или да стане съучастник на Тотев. Той ще избере по кой път да тръгне.

Отговори
18 1
Калчева

Калчева

03.10.2020 | 11:25

То да беше само Транспортния проект! За двата преднишни мандата толкова далавери са извъртяни, че който и проект да проверят, милиони ще открият! Ремонтите на булевардите - някои продължили по няколко години, ремомонта на площада - на "инженеринг", Художествената галерия, цялата одисея по Пловдив - културна столица на Европа. И много още...

Отговори
18 2
Нали

Нали

03.10.2020 | 11:24

Поредната седмична доза помия по Тотев, обилно гарнирана с повърните на дежурните списвачи прикрити зад коментари! Чудно, къде е гъзoмийната статийка за Славчо? Все пак един джурналист, трябва да може да използва въображението си и да изкара направата на две тоалетни за цял мандат, като нещо върховно и непостижимо (безаналогово, както е модерно)!

Отговори
4 17
НОСТРАДАМУС

НОСТРАДАМУС

03.10.2020 | 11:03

Ако местния орган реши,че някой е невинен,той щял да е недосегаем за Кьовеши.Това ако е така,то абсолютно на никой от България няма да бъде потърсена отговорност за кражбите и зулумите.Единствения който може да направи това нещо е българският народ,но той е заспал дълбок зимен сън.

Отговори
14 3
Операция НАГЛЕДЦИТЕ!

Операция НАГЛЕДЦИТЕ!

03.10.2020 | 10:19

Това уважаеми, което се случва в Пловдив не е гаф! Това е престъпно крадене на пари от Организирана Престъпна Група, ръководена от най-крадливия, нагъл и брутален човек, който докара достолепния Пловдив до просешката тояга! За да се вземат сега за стотици милиони заеми за да се плашат старите бакии на тези престъпници! Съшевременно хунтата да строи и да разполага безнаказано със стотиците милиони откраднати от пловдивчани е брутално, недопустимо и отвратително! Защо спят институции в България та трябва да разчитаме на чуждите?

Отговори
17 2
Оставка

Оставка

03.10.2020 | 10:15

За хората, които се чудят защо ходим на протести, това е една от причините.

Отговори
14 2

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?