44

Театърът и Операта в Пловдив отвяха Ботев и Локото по верни фенове СНИМКИ

В културните институции няма петцифрени заплати в евро и никой не им строи и зали за десетки милиони. Актьорите,  музикантите, сценаристите и драматурзите обаче явно знаят по-добре от богаташите във футбола как се печели завинаги любовта на публиката  

 

Пловдивската опера и двата театъра - Кукленият и Драматичният, нямат богати спонсори. В трите културни институции средната нетна заплата едва наскоро се стабилизира над 1000 лева. За такива пари дори голобрадите юноши не биха подписали договори с местните футболни грандове, да не говорим за чуждоземните звезди, които се мръщят, ако офертата не е петцифрена в евро. 

Пловдивската опера от години няма собствен дом, а творците обикалят немили-недраги между Дома на културата /който ползват под наем/, Античния театър и различни сцени у нас и в чужбина. Най-голямата инвестиция в Драмата бе ремонтът за 3,5 млн. лева от 2015-2016 година, наложил се, след като през 2013-а основната сцена горя. Да не говорим за Кукления театър, който съвсем епизодично получава подкрепа за поддържането на сградата и залите си. В същото време за стадионите на Ботев и Локото се харчат десетки милиони от парите на данъкоплатците. 

На фона на тези контрасти е изключително интересно какви приходи реализират от продажба на билети /най-точния индикатор за качеството на произвежданата продукция/ трите културни институции под тепетата и двата местни футболни гранда. 

За поредна година се оказва, че театрите и операта водят убедително пред Ботев и Локото по брой верни фенове /виж таблицата/.

През миналия сезон безспорен лидер е Драматичният театър "Н. О. Масалитинов" с 37 000 продадени билета,

а ПФК "Ботев 1912" АД едва успява да изпревари Пловдивската опера в спора за второто място. Кукленият театър пък е пред ПФК "Локомотив", за чиито домакински мачове са продадени едва 19 950 билета през сезон 2021-2022 г. 

В Пловдив отдавна си задават въпроса защо в стадионите на "Ботев" и "Локомотив" се инвестират толкова много пари, след като трибуните на сегашните съоръжения в кв. "Коматево" и на Лаута през голяма част от сезона са полупразни. И как Общината ще докаже икономическа рентабилност, срок на откупуване на инвестицията и т.н. пред банката, от която се кани да вземе още много милиони за довършването на двата спортни обекта. И не беше ли по-добре с въпросните пари да се ремонтира стадион "Пловдив", където двата клуба да играят големите си мачове, когато вдигнат качеството на своята продукция. А за маргиналните битки с Ботев /Враца/, Локо Сф и Арда да използват съществуващите съоръжения. Защото с базите въпросът е като онзи за кокошката и яйцето - дали първо трябва да създадем интерес към съответния продукт /футболен мач, спектакъл, шоу, изобразително изкуство и т.н./ и после да разширяваме сцената, или като по Маркс - първо да направим базата, а после да мислим за надстройката. Спорът по темата обаче е приключил, преди да започне, защото местната власт в Пловдив отдавна реши - първо строим, после пишем бизнес плановете. 

Що се отнася до операта и театрите,

там мениджърите явно са много по-талантливи от колегите си във футбола.

Заработват скромните си възнаграждения с професионализъм и всеотдайност, защото знаят, че всеки лев, инвестиран в българската култура и духовност, се връща многократно, когато говорим за бъдещето на нацията. Затова привличат талантливи актьори, музиканти, драматурзи, сценаристи и сценични работници, изпипват всяка постановка и изискват от екипите си да са във форма за всяко представление. Доста по-честно и с ясни правила е организирана и държавната подкрепа за театрите. Тя се разпределя на културните институции според броя продадени билети /разбирай - спечелена публика с качествена работа/, а не на калпак. 

Във футбола е друго. Тук няма никаква бизнес логика и въпреки това клубовете се уреждат с нови и нови богати спонсори. Вероятно защото тази велика игра все така си върви в сивия сектор. Там едни перат пари, а други си вярват, че ще изкарат бързи пари. В резултат клубовете губят своята идентичност, феновете често не могат да запомнят имената на звездите от първия тим, а като им писне от лоша продукция, спират да ходят на стадиона. В резултат - за целия изминал сезон домакинските срещи на днешните звезди на Ботев и Локото са били посетени от толкова запалянковци, колкото предшествениците им от 70-те и 80-те години на миналия век събираха на един мач. 

Пловдивската опера няма свой дом, но пък има своите верни почитатели

 

Както е казано отдавна в Пловдив, публика културна сме! Разбираме от хубавото и ходим там, където шоуто е гарантирано. Затова билетите за операта и театрите се харчат като топъл хляб, а трибуните на стадионите под тепетата са все по-пусти.

Това показва безпристрастната статистика. И да не ми говорят разни хора, че на Ботев и Локото стадионите им пречат.

 

Резултатите на отборите и феновете по трибуните като скачени съдове

"Коматево" задмина Лаута като предпочитана дестинация под тепетата

След едногодишен срив на зрителите по стадионите заради забраната за присъствие на фенове на мачовете, футболът все още не може да догони нивата си на посещаемост от сезон 2019/2020.  

За сравнение - преди два сезона общо 119 144 зрители са наблюдавали мачовете (у дома и като гост) на Ботев и Локомотив, а тази година ситуацията е следната - 92 850. 

Домакинската посещаемост преди две години е била общо за двата отбора 59 960 (Б - 27 490, Л - 32 470). При гостуванията мачовете на пловдивските тимове са се наблюдавали от 59 184 фенове на футбола. 

Завършилият сезон показва регрес във всички показатели - в Пловдив на мач са присъствали 45 800 фенове (Б - 25 850, Л - 19 950), а на гостуванията качествата на футболистите от тимовете под тепетата са оценени от 47 050 запалянковци. Тук отливът е много по-сериозен. Оказва се, че според цифрите качествата на Ботев и Локомотив не се котират добре след табелата за край на Пловдив. В сметката с гледали мачовете навън се вижда, че 14 000 запалянковци са посетили мача между Левски и Локомотив на "Герена", но причината не е нивото на пловдивчани, а интересът на "сините" фенове към техния нов състав, сглобен от Станимир Стоилов, и акцията им в седмиците преди мача за финансово подпомагане на отбора.

Като потвърждение на факта ще ви споменем, че Локомотив държи и "приза" за най-малко посетен мач навън - 80 зрители на мача с Царско село (0:2), 

игран на стадиона край столичното Околовръстно. При Ботев това гостуване (0:0) преминава с по-оптимистичните 200 запалянковци.

Трябва да се уточни, че посещаемостта на Царско село се формира по формулата Стойне Манолов, охраната му и 10-ина приятели (общо 20 души) и феновете на гостуващия отбор. Изводите за присъствалите пловдивчани и бройката им във въпросния мач оставяме на вас.

Най-слабо посетеният мач (120 зрители) навън на Ботев е срещу столичния ЦСКА 1948 (2:2).

Най-касовият мач очаквано е пловдивското дерби (1:1) с посещаемост от 5000 фенове

В съревнованието за най-гледан отбор под тепетата победител е Ботев с 25 850 зрители срещу 17 950 за Локомотив. Трябва да се отбележи, че "черно-белите" имат мач при закрити врата - срещу Локо Сф (2:1). Ще припомним, че Ботев домакинства на базата си в "Коматево", която предлага седалки за 3500 зрители на мач, а Локомотив посреща съперниците си на стадион в "Лаута" с капацитет  8610.

Съоръжението в "Коматево" само веднъж е било запълнено до краен предел

- при 2:1 срещу градските от Локото (3500 фенове).

В мача с  ЦСКА-София зрителите са 3200, а срещу Левски - 3000. Най-слабата посещаемост за "жълто-черните" у дома е в мачовете с Ботев Враца (400), Царско село (750) и Локомотив София (800).

При Локомотив най-посетени са дербито с Ботев (5000) и мачът с Левски (4500). Почти без публика са преминали двубоите на "Лаута" с Арда (250), Пирин (400), Царско село (700) и Черно море (800).

И накрая фактите само в цифри:

БОТЕВ - Домакин: 25 850, средно: 1846, Гост: 1870,  средно: 1506, Общо (27 мача): 43 920.

ЛОКОМОТИВ - Домакин: 17 950, средно: 1632, Гост:  24 180, средно: 2015, Общо (24 мача): 43 0130.

Автор: Юлиян Ангелов

 

 

Кой пълни градската хазна

Всеки трети зрител на Opera Open е от чужбина

Големите международни мачове на Ботев и Локото, които довеждаха в пловдивските хотели стотици гости от чужбина, са в миналото. В този смисъл далеч по-голям донор на местната икономика е Пловдивската опера. 

Цифрите говорят, че културната институция е постигнала връх през 2019-а, когато Пловдив бе Европейска столица на културата. Тогава Операта има 968 000 лв. приход от билети и 45 800 зрители. През пандемичната 2020 г. те са 265 000 лв. - от 17 300 зрители, а през 2021-а: 731 765 лв. от 25 000 зрители. От началото на тази година до края на юни приходите са 214 000 лв. от 12 000 зрители. 

Приблизително 60% от приходите и 50% от публиката е от OPERA OPEN. В момента над 35% от зрителите на OPERA OPEN са чуждестранни туристи, което почти достига нивата на 2019 и отговаря на политиката на Опера Пловдив за развитие на международен оперен туризъм, който има добавена икономическа стойност за бизнеса в града ( хотели, ресторанти и др.)  През 2019 г. онлайн продажбите бяха под 100 бр.  6%) на спектакъл за Античния театър, а по време на ковид тенденцията за онлайн продажби се засили. В момента се движи около  50% през eventim и grabo.

Звездният спектакъл „Одисей“ бе гвоздеят в програмата на Драматичния театър през най успешната 2019 година. / Снимка от Георги Вачев

 

Въпреки, че коронавирусът донесе много минуси, включително хлопване на кепенците на най-големи културни институции в града под тепетата, публиката е по-жадна от всякога за събития - както за нови, така и за вечните класики с модерен прочит. 

Фестивалната каса OPERA OPEN на Главната осъществява близо 50% от продажбата на билети, които не са закупени онлайн, или 1/4 от всички билети. Тя е много използвана от гости на града, предлага възможност за безкешово плащане (терминал), което е удобно за чуждестранните туристи.  Удобна е, защото работи и през почивните дни до 20:30 часа, за разлика от останалите билетни каси, които работят до 18 или 18:30.

Най-гледаният спектакъл на OPERA OPEN e "Орфей и Евридика" със 7000 зрители през 2019 година и 3000 през 2022-ра.

Към нов рекорд през 2022-ра върви и Драматичният театър. 38 000 зрители са гледали 129 представления от началото на годината в Пловдивския драматичен театър, като билетите варират от 12 до 25 лева. През цялата 2021-ва продадените ценни хартийки са били с хиляда по малко.

Най-добра за Драмата, естествено, е 2019-а, когато над 78 000 души са се насладили на представленията на актьорите.  Най гледаните са "Коприна", "Укротяване на опърничавата" и спектаклите на Камен Донев.

Автор: Иван Кирев

 

 

 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
7 коментара
от лукавия!

от лукавия!

01.08.2022 | 10:19

Нямаме нужда от скъпо платени чуждестранни играчи и треньори. Ако искат да играят със заплати, сответстващи на доходите на хората живеещи в България, да се пробват - всичко друго е от лукавия!!!

Отговори
7 1
Оркестър без име

Оркестър без име

30.07.2022 | 19:06

Културния живот в града има нужда и от опера, и от театър, и от футбол, ...... "и от още нещо", както би казала певицата на оркестъра Рени Ковачева.

Отговори
10 1
Само ще припомня...

Само ще припомня...

30.07.2022 | 16:23

1 Допреди 10 години на Колежа се играеха мачове с по над 20 хиляди зрители, а средната посещаемост беше достигнала 10 хиляди. Не е коректно въобще да се гледа посещаемостта на тренировъчната база в Коматево. 2 Операта получава ежегодно огромна субсидия от държавата, доколкото футболните клубове се самоиздържат. 3 Покрай Пловдив 2019 се изляха десетки милиони в "арт" проекти. 4 Операта и театрите имат и зали като Сила и Колодрума на разположение. 5 Мачовете на Ботев и Локо, че и на ФК Марица, се излъчват редовно по телевизията и радиото, обръща им се много по-голямо внимание в медиите, дори и този сайт е пример за това. 6 Вероятно има над 1000 футболисти в аматьорските клубове от областта които играят безплатно или за символични премии. Скъпоплатените футболисти са само малцина. В задачата се пита, защо операта и театъра не могат да изградят своите звезди които да обикалят на собствени турнета и да забогатяват по този начин?

Отговори
10 4
Добре "Икарче",

Добре "Икарче",

31.07.2022 | 08:13

Слънцето те напече! Скрий се на сянка, за да не.....! ПП Браво на имащите Глава, вместо топка на раменете! Пловдивчани и гости.

Отговори
6 7
крадене

крадене

30.07.2022 | 12:02

Защо напъват да строят стадиони, а не ги влагат в култура и др.? Ами защото кражбата е по-голяма там. А на Зико, както и на Тотев, комисионната е осигурена от строителните фирми. И ни вкарват в нарастваща спирала от дългове, а народа да заборчнява, за да им изплаща пълните чекмеджета.

Отговори
15 12
Браво на екипа

Браво на екипа

30.07.2022 | 10:15

Браво за статията,прави сте до болка!Така е!

Отговори
21 11
Агронома

Агронома

30.07.2022 | 18:32

Не е така и статията е тенденциозна!

Отговори
10 17

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?