Соларен парк ще захранва зарядните станции за общинските електробуси
- 07:10, 12.10.2022
- 08:33, 12.10.2022
- 2465
- 7
Местният парламент решава дали да даде зелена светлина за бизнес програмата на новия превозвач "Екобус". За реализиране на амбициозния проект са необходими над 30 млн. лева. Идеята е средствата да бъдат осигурени от европейските фондове
Бърз, удобен, сигурен, надежден и екологичен градски транспорт - тази задача поставя в бизнес програмата си Илко Търпов, директор на новосъздаденото общинско дружество „Екобус Пловдив” ЕООД. Концепцията е внесена в Общинския съвет и ще се обсъжда на сесията утре с цел да се предприеме следващата стъпка - изготвяне на проект за доставка на 20 електробуса и изграждане на депо със зарядни станции, с което да се спечелят средства от ЕС. Екологичният ефект от замяната на автобус с електрически е безспорен, твърди Търпов. Данни, получени при най-предпазливи разчети, показват, че при експлоатацията си електробусът дава с около 30% по-малко парникови емисии в сравнение с конвенционалните автобуси.
Според специалисти екологичният ефект ще бъде още по-голям, ако се използва електроенергия, произведена от ВЕИ. Само тогава може да се говори за нулеви емисии на СО2. В повечето случаи зарядните станции се присъединяват към общата електроенергийна система на страната. За подобряване на атмосферния въздух и енергийната ефективност на "Екобус" управителят предлага изграждане на фотоволтаична централа на цялата територия на предприятието. Произведеният ток ще захранва зарядните станции за електробусите.
За да догоним другите градове,
които вече са доставили електробуси, са необходими над 30 млн. лева инвестиции според прогнозата, посочена в бизнес програмата на „Екобус”. Тези средства са разпределени по следния начин - 20 електробуса по 1,2 млн. лева всеки струват 24 млн. лева, за 20 зарядни станции са нужни 200 000 лева, за изграждане на депо - 4 550 000 лева, за електроснабдяване - 1,5 млн. лева. Ако Общинският съвет даде зелена светлина за бизнес програмата, която ще се разглежда на сесията на 13 октомври, а администрацията действа бързо, по-голямата част от средствата могат да дойдат от оперативните програми на Европейския съюз. За целта обаче трябва да се свършат няколко важни задачи - фирмата да получи лиценз за превозвач и да започне дейност.
Според бизнес плана
„Екобус Пловдив“ ще оперира по две нови маршрутни линии
с номера 103 и 104. Дружеството ще ги обслужва с 18 автобуса и 2 резервни. Според предварителните проучвания дружеството се ориентира предимно ъм превоз на ученици и студенти. Двете линии ще обслужват езиковите гимназии и новата сграда на ПУ на бул. „България”, като едната ще тръгва от Коматево и район „Южен”, а другата - от „Тракия”. Единият маршрут ще преминава през подлез „Модър-Царевец”, като ще дава възможност за бърз достъп между районите “Западен” и “Южен”. Дължината на курса в едната посока e приблизително 15 км. Времепътуването е изчислено на 55 мин. Минималният престой в крайните спирки е 10 минути.
Предвижда се електрическите возила да минават през 15 минути, като в пиковите часове ще са през 10 минути, с начален час 5,30 часа сутринта и краен час 22,35 часа. Транспортните средства се движат точно по разписание, билетите за тях се закупуват в самия автобус от устройства или от шофьора, като за целта пътниците се качват от предната врата.
В бизнес програмата са посочени изискванията, на които трябва да отговарят електробусите. Задължително ще са големи, с дължина 12 метра, с климатик, максимална пътниковместимост 30+1/70+1; нисък под за хора с увреждания и майки с деца; система за гласово известяване на спирки; Wi-Fi система, зареждане на мобилни телефони чрез USB; и апарат за издаване на билети и таксуване на електронни карти, което се очаква да бъде въведено в градския транспорт догодина. Ще се търсят електробуси минимум с 5 години гаранция.
За да стартира реалната дейност, е необходим персонал от 56 души, 40 от които са шофьори, а останалите са администрация и сервизни служители.
Един от основните въпроси, които стоят пред „Екобус”, е
как да се осигурят средства за инвестициите.
За доставка на първите електробуси и изграждане на депо дружеството и Община Пловдив разчитат на европейски програми в новия програмен период. Финансирането си остава №1 и в периода, когато фирмата започне реалната дейност - превоз на пътниците. Прогнозните сметки показват, че средно за година ще се превозват по 10 пътници на курс. Годишно „Екобус” ще разполага с 1 614 884 лева, от които 734 040 лева са приходи от билети и 880 844 лева от субсидии и компенсации.
За увеличаване на собствените приходи бизнес програмата предвижда допълнителни дейности - предоставяне под наем на терена, собственост на дружеството, за кратки периоди от време до стартиране на строителството на депото; изграждане на паркинг за автомобили; отдаване под наем, паркиране и съхраняване на велосипеди и тротинетки на територията на града. "Тези мерки биха позволили реализирането на приходи, чрез които „Екобус Пловдив“ ЕООД може да преодолее времевия период до реалното стартиране на основната дейност на дружеството и формиране на положителен финансов резултат от извършваната дейност", счита директорът на фирмата Илко Търпов.
Друг вариант за финансиране на дружеството до формиране на собствени приходи от транспортната дейност е осигуряване на допълнително финансиране от бюджета на Община Пловдив. Това би могло да стане чрез увеличаване на капитала на "Екобус" с цел подсигуряване на минималните средства, за да може дружеството да осигури за Пловдив първите електробуси.
В Германия вече минаха на водород
В бизнес програмата на "Екобус" се подчертава, че екологичният градски транспорт има сериозни перспективи, ако Общината наистина има амбиции да го развива. Електрифицираният транспорт не е единствената алтернатива за екологични превозни средства. По немските железници се движат вече мотрисни влакове на водородно гориво.
На по-късен етап, в следващ програмен период, може да се допълни подвижният парк на предприятието с автобуси на водородно гориво, счита шефът на фирмата Илко Търпов. Друга възможност за развитие на градския транспорт е оползотворяването на река Марица, като транспортен коридор, който също може да бъде електрически. Така ще се осъществи бърза транспортна връзка по оста изток-запад и ще се увеличи възможностите за интермодален пътнически транспорт в града.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни