Слави Георгиев, независим общински съветник: Да решим в какъв град искаме да живеем, преди да теглим заеми

Пловдив е на кръстопът, от екипа на кмета зависи дали ще има реформи и развитие или пак застой  

Пловдив се намира в пресечна точка. 30-годишният модел на структуриране на функциите на община Пловдив като общински предприятия, приходи, разходи, дейности се сблъсква с все по-големите предизвикателства пред администрацията на града. Бурното развитие на Пловдив като индустриален център с устойчиво повишаващо се население и все по-големи очаквания за добра градска среда са в противовес с невъзможността на пловдивския бюджет да отговори на изискванията.

Вече

почти 90% от собствените приходи отиват за заплати и издръжка. В тази ситуация Пловдив има два пътя на развитие.

Единият е да продължи настоящия модел, което означава да се отлагат реформите в общинската администрация и общинските предприятия. Това пък ще прати бюджета в предела на възможностите и ще доведе до пълен застой в развитието на общината. 2020 г. е показателна, че с така структурирани приходи и разходи община Пловдив се превръща в пасивен наблюдател при формирането на условията на живот, а не в активен участник.

Другият път е пътят на реформата. Без извършване на реформа в разходната част община Пловдив ще продължи да затъва в пасивност, а в недалечното бъдеще - и в неплатежоспособност да извършва и елементарните си отговорности по поддържане на градската среда.

Тази пресечна точка налага от само себе си извършването на реформи.

Едва след тяхното осъществяване може да се тръгне по един от два възможни варианта.

Единият е Пловдив да е град на автомобилите, а вторият - град на хората. Дълго време се счита, че единственият вариант Пловдив да се развива е да се строят нови вътрешноградски булеварди, мостове и надлези.

В тази връзка ще отбележа, че с настоящата пътна инфраструктура

Пловдив среща проблеми само в 4 от 24 часа в денонощието,

и то 5 дни в седмицата. Тзеи общо 20 проблемни часа седмично съвсем не обхващат всички нужди на населението.

Подобен път на развитие, съчетан с недобър градски транспорт, гарантира навлизането в нова спирала, в която Пловдив ще инвестира в основни пътища за сметка на развиване на кварталите и прилежащата им инфраструктура, като детски градини и ясли, нови паркове, качествени тротоари.

Алтернативата на това е градските власти да заложат на създаване на алтернатива на автомобилния транспорт и пренасочване на гражданите към друг тип град.

За подобни стъпки се изисква много смелост, дълга подготовка и ясна визия. А най-вече модерен и екологичен градски транспорт, който съвсем не е задължително да е автобусен и частен.

Много сходни градове на Пловдив по население и географски характеристики отдавна са изградили свой трамваен транспорт.

Тегленето на нови заеми в Пловдив е съвсем нормален процес за развитието му

Но преди тегленето на заеми е нужно да се извършат необходимите реформи, защото пловдивският бюджет в настоящото си състояние трудно ще издържи нови погасителни вноски.

А още повече е необходимо да се постигне широко обществено съгласие в какъв град искаме да живеем и за какво да бъдат изхарчени средствата от заема. За съжаление, сме свидетели, че най-големите задръствания в Пловдив днес са точно там, където има новоизградени трилентови булеварди, което иде да посочи, че това съвсем не е панацея за борба с трафика.

Затова стъпките за развитието на Пловдив би следвало да са

реформи=>избиране на път за развитие=>вариант 1, град на автомобилите=>вариант 2, град на хората, и едва тогава=>теглене на нов заем.

Заемите се изплащат от пловдивските данъкоплатци и за да могат те спокойно да приемат идеята за ново задлъжняване, трябва да получат реципрочни действия от общината, че тя  се реформира, чрез съкращаване на разходите си. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?