Скандал в градския транспорт: Надписвали километри на някои превозвачи
- 12:48, 05.12.2024
- 14:23, 05.12.2024
- 2335
- 0
Скандална ситуация с отчетите за пробега на автобусите на градския транспорт в Пловдив оповестиха днес на брифинг зам. кметът Ерол Садъков и новата шефка на ОП ОКТ Венета Райнова, която преди да бъде назначена за директор, няколко месеца беше финансов контрольор на предприятието.
В ОКТ са надписвали километри на едни превозвачи, на други ги намалявали, разказа Райнова. Тя даде пример с такава “услуга” , оказана тихомълком на “Хеброс бус”, вероятно с цел да отчете по - голям пробег, тъй като редовно имаше пропуснати курсове, и да вземе субсидия.
Така, през юли автобусите на “Хеброс бус”, с която договорът е прекратен, са изминали 14 700 км, а са отчетени 23 500, тоест, са надписани 10 000 километра, посочи шефката на ОКТ. Повече километри са написани и за автобусите на "Автотранс", за да може да се изплатят компенсации за изпълнение на разписанията.
В същото време на фирма “Меритранс” пробегът е 15 153 км, но те са занижени на 14 200 . Намаляван пробегът и на другите фирми на превозвача Петко Ангелов, които отчитаха изпълнение над 90 - 98 %. .
"Изненада ме начинът, по който се отчитат километрите, според които се изплащат компенсации на превозвачите. Най-лошото е, че те почти винаги са написани на ръка, правени са поправки, задраскват с коректор, променят няколко пъти числа, каза Райнова. Тя предостави копия от справки за пробега на автобусите, като отбеляза, че в тях е писано на ръка , коригирано и задрасквано.
Сподели, че е отказала да разпише съмнителна справка, но въпреки това всички фактури бяха качени в системата за разплащане, а парите дадени. "Няма реално обяснение и никой не можа да ми даде категорична оценка, че тези стойности в документите са истина. Това поражда съмнения, че в Община Пловдив са извършвани и други подобни разплащания на контрагенти", отбеляза директорът на ОКТ.
Венета Райнова не посочи, кой е отговорен за различните данни в справките и обясни, че се изготвят всеки месец. Екип от девет човека следи GPS, още двама служители проверяват, след което данните минават през счетоводство и експерта, те трябва да положат подпис, след което документът отива при директора. Информацията се качва в общинската система за финансово управление с фактури, които трябва да бъдат разплатени на превозвачите.
"В градския транспорт се случват притеснителни неща, които се дължат на професионални действия или навеждат на съмнения за сериозни нередности.. В годините се е създало впечатление, че това предприятие си седи на тъмно, но в момента, в който ние заехме тези длъжности, заявихме, че нашите действия ще бъдат прозрачни. И всяка нередност ще бъде оповестена, за да могат гражданите да бъдат запознати с всичко, което се случва", увери Садъков, който наскоро беше назначен за зам.-кмет.
В автобусите е сложена нова система GPS за проследяване. Искаме да направим сравнение със съществуващата IKOM и какви отклонения се допускат при различните системи, тогава ще се набележат мерки, за да няма съмнения и нередности, обясни Венета Райнова.
Ерол Садъков анонсира още един проблем - че Генералния план за организация на движението изтече на 25 октомври и трябва да се изготвя нов. Без него не можем да променяме маршрутите на автобусите, посочи зам - кметът.