71

Ще чакаме поне 4 петилетки новото околовръстно шосе на Пловдив

Обходният ринг е ахилесова пета за бизнеса и любима предизборна дъвка за политиците

Допотопното Околовръстно шосе на Пловдив вгорчава живота на хиляди хора, които пъплят всяка сутрин в километрични колони между кръстовищата за Асеновград и Пазарджик. Липсата на нормален обиколен път и директна пътна връзка между надлез „Скобелева майка“ и колелото за Асеновград става още по-чувствителна след затварянето на Бетонния мост.   

Опити за изграждане на европейския път, който да служи за външен ринг на автомобилния трафик,  се правят от 15 - 20 години, че и повече. Тази задача се мъчеха да решат бившите областни управители Тодор Петков, Иван Тотев, Розалин Петков, Здравко Димитров, Дани Каназирева, Йордан Иванов, Ангел Стоев, Илия Зюмбилев, няколко кметове на Пловдив, „Родопи“ и „Марица“, министри, шефове на Агенция „Пътна инфраструктура“.  „Горещия картоф“ наследява и новият губернатор  проф. Христина Янчева. 

Всички досегашни, както и настоящи началници считат, че са свършили много работа, но истината е очевадна -  до този момент няма и един метър, нито от разширението на републиканския път, наричан Околовръстно шосе, нито от Югоизточния обход - общо близо 25 километра.  Докъде са стигнали усилията на властта? 

И двете трасета са част от републиканската пътна мрежа, затова

и хлябът, и ножът са в ръцете на МРРБ и АПИ.

Финансирането също е грижа на държавата. Има шанс колите да тръгнат по Югоизточния обход на Пловдив (път II-56), от надлез „Скобелева майка” до кръговото на Асеновградско шосе, след 3 години, при условие че строителството ще  започне до края на тази година, каквито намерения имат в АПИ и както се надяват ресорният зам.-кмет в Община Пловдив инж. Тошо Пашов и зам. областният управител инж. Атанас Ташков. 

Първият проект за пътя от „Скобелева майка“ до кръговото кръстовище е изготвен още през 2012 г. в Община Пловдив, по-късно - преработван. През 2022 г. е подписан договор със софийската фирма „Трейс Груп Холд“, преборила 11 конкурент​а на търга. Същата компания строи пробива под Централна гара и има ангажимент да построи новия ​Бетонен мост.

Пътната връзка е с дължина около 5 км и струва 34,5 млн. лева без ДДС, или 41, 4 млн. лева с включен данък, и със срок на изпълнение 18 месеца. Пътят е четирилентов, с две платна по 7,50 метра, разделителна ивица по средата и улично осветление. 

Няма как да се разминеш

Изграждането на новото платно на пътя Пловдив - Асеновград с дължина 10 км и рехабилитацията на съществуващото с кръговите кръстовища продължи близо две години и струваше 25 млн. лева на държавата. Това означава, че срокът за Югоизточния обход е напълно реален, но е под въпрос дали строителството ще може да стартира тази година. В противен случай може да се наложи договорът за 40 млн. лева с "Трейс" да бъде актуализиран.   

Разширението на Околовръстното шосе (Югозападния обход) между кръстовищата за Асеновград и Пазарджик обаче е далечен хоризонт и ще стане факт най-малко след  20 години. Или четири петилетки, както се смяташе в годините на соца.    

В годините назад са предлагани няколко проектни разработки, водени са много спорове, особено за ведомствената жп линия на КЦМ как да бъде изместена, за да не пречи на трасето. Междувременно старото шосе, изровено, с дупки, беше преасфалтирано, което не реши проблема с тежкия трафик, тъй като остана със същия габарит - 7,50 метра, затиснати между мантинели. 

На този етап новият път е на ниво идейни проекти 

Зам. областният управител инж. Атанас Ташков, който се е занимавал с вечната тема за Околовръстното като шеф на Областното пътно управление и като депутат, е оптимист и твърди, че спорните въпроси са изчистени, подготовката на идейните варианти е на финала и предстои да се изработят технически проекти. 

Проектирането на бъдещото платно с дължина 18,720 км, разделено на три участъка, стартира през 2019 г. със срок да се изготвят работни проекти за срок от 90, 120 и 150 дни. Предвижда се пътят да е четирилентов ​- по две ленти в старото и новото платно, с два метра ивица по средата.

Проектантите са избрани преди повече от три години. И ако тези темпове продължават, трудно може дори да се гадае кога ще се стигне до първа копка на новия път, защото тепърва предстоят тежки процедури - технически проекти, съгласуване, изготвяне на парцеларни планове, избор на изпълнители, отчуждаване. Предполага се, че както проектирането, така и строителството ще бъде разделено на три отделни позиции при обявяване на обществена поръчка. Тепърва ще се търси и финансиране, което далеч ще задмине 100 млн. лева.

В същото време от сдружение "Бизнесът за Пловдив" вече възроптаха, че Околовръстното шосе се превръща в ахилесова пета за града и неговия икономически потенциал. 
Засега сигурно за обходния ринг е само, че е любима предизборна дъвка, която партиите надуват с щедри обещания преди всеки вот.  

 

Автор: Валентина Йеремиева

 

Инж. Тошо Пашов, зам.-кмет на Пловдив:

Даваме зор на АПИ  да ускорят темповете

Снимка: Наташа Манева

 

Даваме зор на държавните структури да ускорят темповете, защото Околовръстното шосе, както и връзката между надлез "Скобелева майка" и кръговото кръстовище за Асеновград са част от републиканската пътна мрежа, а Пловдив и регионът имат все по-остра нужда от съвременни пътища. Това коментира пред "Марица" зам.-кметът по строителството в Община Пловдив инж. Тошо Пашов.    

Директната връзка от надлез "Скобел​ева майка" до кръговото кръстовище при изхода от Пловдив за Асеновград ще създаде удобство за транзитното преминаване от южните квартали на града към селата от Родопската яка и общините Куклен и Асеновград към автомагистрала "Тракия" и "Марица", а оттам - до "Капитан Андреево", както и обратно. Съкращава се пътят към Рудозем, Златоград и Маказа, с което се облекчава транзитният трафик ​към Гърция и Турция. 

Югоизточен обход свързва магистрала "Тракия" с областите Хасково, Кърджали, Смолян. В момента от надлез "Скобелева майка" до кръговото кръстовище за Асеновградско шосе се стига само през район "Тракия" и покрай гара "Тракия". Малцина използват този маршрут, защото се прави голяма обиколка. Повечето шофьори предпочитат да вървят по Цариградско и Асеновградско шосе, с което още повече задръстват движението.

Автор: Валентина Йеремиева

 

Проектите на три участъка струват над 3 млн. лева

Второто пътно платно ще бъде със същия габарит

Три проектантски фирми, избрани от Агенция „Пътна инфраструктура“ на търг, работят върху вариантите как да бъде построено второто платно на Околовръстното шосе на Пловдив между кръстовищата за Пазарджик и Асеновград. Процедурата е обявена преди четири години с обща индикативна стойност 3,750 млн. лева без ДДС за близо 19 км път.  Изискването към проектантите е да изработят идейни, а след това и технически проекти, включително на локални платна за достъп до търговски, крайпътни и други обекти, разположени в близост до съществуващия път. Финансирането е осигурено от националния бюджет. Трасето е разделено на три участъка, затова обществената поръчка беше разделена на три обособени позиции.     

За участъка от хипермаркет „Джъмбо” до края на моста над Марица с дължина 2,1 км, включително и пътния възел на Пазарджишко шосе, за изпълнител е избрана фирма „Рутекс” ООД с цена 368 998 лева без ДДС. По втория участък - от кръстовището при "Джъмбо" до пътен възел „Царацово“ с дължина  2.660 км, работи „Пътпроект 2000“ ООД срещу 253 000 лв. без ДДС. Останалата сума е за трети и най-дълъг участък, който започва след края на моста над Марица и завършва след пресичане на жп линията на КЦМ. Тя е възложена на „Пътпроект“ ЕООД.  

Автор: Валентина Йеремиева

 

Качват върху надлез жп линията на КЦМ

Жп линията, която обслужва КЦМ, се сочеше като един от проблемите в проекта за ​околовръстното шосе на Пловдив, защото пресича обходния ринг. От Агенция "Пътна инфраструктура" са категорични, че транспортните пресичания на едно ниво на двата вида инфраструктура - пътна и железопътна, са недопустими. Изискването е заложено в нормите за класа и функционалността на пътя, които ще бъдат постигнати с реализирането на проекта за околовръстния път. Това е регламентирано с Наредба №РД-02-20-2 от 2018 г. за проектиране на пътища, според която за скоростен път с габарит Г 23,5, с две ленти в посока, не се допуска пресичане на ниво, както и е забранено директното обслужване на прилежащите територии. 

Проблемът обаче вече е намерил решение, което предвижда реконструкция на железопътното трасе и преминаването му над автомобилния път чрез надлез. На 30 май тази година това предложение е съгласувано от КЦМ ЕАД. Одобрението е задължително изискване за продължаване на проектирането на ремонта на пътя. 

"По никакъв начин жп линията не представлява пречка за реализирането на проекта, а поставените от КЦМ условия са в интерес на всички граждани -проектът на обходния жп път да се проектира и изпълни при спазване на изискванията за безопасност на движението в зоната на пресичане с околовръстния път и след съгласуване с Национална компания „Железопътна инфраструктура“, Министерството на транспорта, ГД „Пожарна безопасност", РИОСВ-Пловдив и Регионалнат​а здравна инспекция ​- Пловдив, както и да се разработи временен обходен жп път за извършване на маневрена и транспортна дейност по време на строителството", декларираха в коментар за "Марица" от Комбината за цветни метали.

Другият проблем, който ще отнеме време за разрешаване заради тромави процедури, е отчуждаването на частните терени, които граничат с ​околовръстния път. От АПИ обясниха, че проектите на подробни устройствени и парцеларни планове (ПУП-ПП) ще се разработят след приемане на техническите проекти за околовръстния път в съответствие със строителните обхвати на трасето. Следващите стъпки по придобиване на собственост върху земите, нужни за реализиране на обекта, са: съгласуване и обявяване на ПУП-ПП по реда на Закона за устройство на територията (ЗУТ), провеждане на устройствени процедури по Закона за опазване на земеделската земя (ЗОЗЗ) и одобряване на проектите на ПУП-ПП от НЕСУТРП към МРРБ. Одобрените проекти са основание за стартиране на отчуждителната процедура по реда на Закона за държавната собственост (ЗДС), както и учредяване на сервитутни права за осигуряване на реконструкцията на засегнатите инженерни мрежи. Теренното обезпечаване на обектите приключва след поетапното извършване на всички посочени процедури, провеждани по реда на ЗУТ и ЗДС. 

Автор: Мария Петрова

 

Оцени новината

Оцени новината
3.7/5 от 3 оценки
3.7/5 от 3 оценки

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?