Следвайте ни

Ще бутнем моста на 6-и километър, ако не спрем да копаем

Изгребването на баластра е компрометирало пилотите на съоръжението

Мостът на 6-и километър над река Марица в Пловдив е подкопан с поне два метра и може да падне при по-силно земетресение. Ситуацията е изключително драматична и трябва да се вземат спешни мерки, за да не се стигне до тежки инциденти. Това заяви пред „Марица“ строителният инженер Димитър Куманов.

 

Репортерска проверка установи, че са подкопани пилотите и надпилотната шапка на моста, които изпълняват важна укрепваща функция на съоръжението, особено при земни трусове.  Причината е варварското изгребване на баластрата от речното корито.

 

По думите на Куманов, подобни заплахи грозят и Пловдив покрай големия проект за социализацията на река Марица, който предвижда същото - да се изкопае два метра кюне от коритото и да се оголят пилотите на някои мостове. Ефектите от повсеместното изгребване на баластра са брутални.

 

„Като се удълбочи реката, водата потъва, потъват и подпочвените води. После стопаните, които взимат вода от разни кладенци за земеделие и пиене, страдат, защото кладенците пресъхват“, допълва Куманов, който е специалист по сеизмични въздействия. Освен това изчезват ценни речни и крайречни местообитания.

 

Бетонните прагове край построения през 1986 г. мост, които би трябвало да задържат баластрата, са изпотрошени и това ускорява процеса на отмиване. „Ако това продължи, някой ден целият мост ще остане във въздуха“, смята той. Реката е сложна и чувствителна екосистема. „Ако изкопаеш една дупка и извадиш баластра от нея, това може да предизвика сериозен проблем пет километра по-надолу по течението в рамките на година“, посочва инженерът.

 

Сигнали за подобни безчинства из реките в цялата страна подава Риболовният клуб „Балканка“, на който Димитър Куманов е член. Освен копаенето на баластра и безразборното изграждане на мини ВЕЦ-ове, другата дейност, която заплашва с катастрофа, е отсичането на крайречните дървета.

 

„Предстои масово да секат дърветата по бреговете на Марица, а те укрепват брега, така че реката да не го отнася. „Като ги отсечеш, брегът започва да се свлича. Настъпва ерозия на почвата, водата го отмъква и това, което е откопала, го струпва на първия завой. Вследствие на тази намеса реките започват да излизат от коритата си и да причинят тежки наводнения“, обяснява Куманов. По думите му, става въпрос и за сериозни финансови интереси. Държавата дава пари на фирми за т.нар. почистване на речното корито, за да няма наводнения. Това включва изгребване на баластра и сеч. Освен това тези фирми взимат баластрата и дървесината и я продават. По този начин определени компании гледат на реките като „златни кокошки“, без да ги е грижа за екологичните последствия. 

Руслан Йорданов

Журналист

Руслан Йорданов е културен и политически репортер. Магистър по журналистика от СУ „Св. Кл. Охридски“. Носител на награди за журналистика „Черноризец Храбър“ (2010 г.) и „Пловдив“ (2017 г.).   Още

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?