Ще бутнем моста на 6-и километър, ако не спрем да копаем

Изгребването на баластра е компрометирало пилотите на съоръжението

Мостът на 6-и километър над река Марица в Пловдив е подкопан с поне два метра и може да падне при по-силно земетресение. Ситуацията е изключително драматична и трябва да се вземат спешни мерки, за да не се стигне до тежки инциденти. Това заяви пред „Марица“ строителният инженер Димитър Куманов.

 

Репортерска проверка установи, че са подкопани пилотите и надпилотната шапка на моста, които изпълняват важна укрепваща функция на съоръжението, особено при земни трусове.  Причината е варварското изгребване на баластрата от речното корито.

 

По думите на Куманов, подобни заплахи грозят и Пловдив покрай големия проект за социализацията на река Марица, който предвижда същото - да се изкопае два метра кюне от коритото и да се оголят пилотите на някои мостове. Ефектите от повсеместното изгребване на баластра са брутални.

 

„Като се удълбочи реката, водата потъва, потъват и подпочвените води. После стопаните, които взимат вода от разни кладенци за земеделие и пиене, страдат, защото кладенците пресъхват“, допълва Куманов, който е специалист по сеизмични въздействия. Освен това изчезват ценни речни и крайречни местообитания.

 

Бетонните прагове край построения през 1986 г. мост, които би трябвало да задържат баластрата, са изпотрошени и това ускорява процеса на отмиване. „Ако това продължи, някой ден целият мост ще остане във въздуха“, смята той. Реката е сложна и чувствителна екосистема. „Ако изкопаеш една дупка и извадиш баластра от нея, това може да предизвика сериозен проблем пет километра по-надолу по течението в рамките на година“, посочва инженерът.

 

Сигнали за подобни безчинства из реките в цялата страна подава Риболовният клуб „Балканка“, на който Димитър Куманов е член. Освен копаенето на баластра и безразборното изграждане на мини ВЕЦ-ове, другата дейност, която заплашва с катастрофа, е отсичането на крайречните дървета.

 

„Предстои масово да секат дърветата по бреговете на Марица, а те укрепват брега, така че реката да не го отнася. „Като ги отсечеш, брегът започва да се свлича. Настъпва ерозия на почвата, водата го отмъква и това, което е откопала, го струпва на първия завой. Вследствие на тази намеса реките започват да излизат от коритата си и да причинят тежки наводнения“, обяснява Куманов. По думите му, става въпрос и за сериозни финансови интереси. Държавата дава пари на фирми за т.нар. почистване на речното корито, за да няма наводнения. Това включва изгребване на баластра и сеч. Освен това тези фирми взимат баластрата и дървесината и я продават. По този начин определени компании гледат на реките като „златни кокошки“, без да ги е грижа за екологичните последствия. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
6 коментара
гадове

гадове

20.08.2019 | 15:53

Че Титюков и Тотев нали точно това искаха да направят. Всички ние данъкоплатците да платим 14 милиона за втора гребна база, а съответно те да го обърнат на кариера и така да откраднат поне двойно повече пари

Отговори
0 1
пп

пп

20.08.2019 | 14:45

няма контрол, няма санкции - какво очаквате?

Отговори
0 0
Чалга

Чалга

17.08.2019 | 12:47

Ами кажи де кой стои зад ПИМК, да разберем и ние?

Отговори
1 0
ПРАВ Е Д. КУМАНОВ от риб. Балканка

ПРАВ Е Д. КУМАНОВ от риб. Балканка

15.08.2019 | 09:40

, за моста. Дълбаят, режат дървета и никой не контролира от чиновниците на Общината

Отговори
18 0
Античалга

Античалга

15.08.2019 | 09:39

ПИМК - всички знаят КОЙ стои зад нея...

Отговори
19 1
ПИМК са виновни

ПИМК са виновни

15.08.2019 | 09:19

ПИМК са виновни , те години на ред копаят нелегално над моста . Кмета и областният вземат подкупите и си затварят очите , какво очаквате друго !

Отговори
23 0

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?