Пет идеи как да намалим шума в Пловдив

Извънредното положение в страната донесе неочаквана полза - малък автомобилен трафик и съответно по-чист въздух. С отпадането на забраните обаче ежедневието ни започва да се връща към нормалния ритъм, появи се и още един проблем в големия град - шумът. Шумовото замърсяване вреди не по-малко от атмосферното, считат специалистите. Установено е, че няма жизнена функция в човешкия организъм, която да не е засегната от вредното въздействие на шумово-вибрационните дразнения. Само си спомнете за мотоциклетистите, които въртят гуми по пловдивските булеварди в тъмните часове на денонощието.

 

Прекомерният шум в града е проблем, бият тревога от сдружение с нестопанска цел „Бизнесът за Пловдив”. Независимо че организацията обединява най-влиятелните и успешни компании в региона, тя често алармира за проблеми и решения, които биха могли да подобрят живота в градската среда.

Според Световната здравна организация, дългосрочното излагане на високи нива на шум може да предизвика множество здравословни проблеми. Всеки ден жителите на големите градове са изложени на нива на шум над 55 dB, само следствие на трафика от моторни превозни средства. Данните сочат, че от 15 до 18 часа в денонощието хората са подложени на шумове с нива от 60 до 80 dB. Пловдив не прави изключение. По главните градски улици и кръстовища нивото на шума достига и до 85 dB, сочат данни от годишните доклади за шумовото натоварване в града под тепетата. Установено е, че най-шумните места в Пловдив са: бул. „В. Априлов”; бул. „Дунав”, бул. ”6 септември”, бул. ”Цар Борис ІІІ Обединител”, бул. ”Санкт Петербург”, бул. „България“, бул. „Васил Левски“ и др.

 Оскъдна част от територията на града са местата с нисък праг на фонов шум, под установените стойности.

Наравно с автомобилите през месеците от април до септември проблемът се задълбочава с появата на мощни мотоциклети. Честа тяхна практика е безпричинното форсиране на двигателя по всяко време от денонощието, което притеснява прекомерно жителите на града, особено хората с малки деца. Залавянето на водачите, управляващи мотоциклети с шум от двигателя над установената норма, се оказва нелека задача за служителите на МВР поради оскъдния запас от шумомери. Как да се реши проблемът? Като се поучим от опита на други европейски държави, предлагат от „Бизнесът за Пловдив”. Преди дни Бундестагът на Германия започна сериозна инициатива за справяне конкретно с мотоциклетистите. Полицейските служители ще имат право незабавно, в случай на сериозни нарушения на изискването за шумност, да ги конфискуват на място или принудително да ги транспортират с евакуатор. В допълнение, се обмисля въвеждането на временни забрани за движение на мотоциклети в неделя и официални празници.

У нас единственият работотещ механизъм за справяне с високите нива на шум и вредните отражения върху човешкия организъм и околната среда остава контролът. Той е

разпределен между РЗИ, РИОСВ, МВР, Министерство на транспорта и общините.

Няколко мерки биха могли да помогнат в тази насока, считат от „Бизнесът за Пловдив”. Първото е задължението за замерване на МПС чрез шумомери в центровете за годишен технически преглед, както и масовото снабдяване на пътните патрули с мобилни устройства за шумоизмерване.

Вариант е инсталирането на звукови радари, разпознаващи шумни мотори в градски условия, които определят къде се намират и автоматично налагат глоби на собствениците им, по примери на предградия в Париж. Tова е възможно чрез свързване на звуковите записи със стационарните автоматизирани технически средства за контрол на скоростта (камери за видеонаблюдение) на МВР. Новото устройство има четири микрофона, които измерват нивата на децибела на всяка десета част от секундата и могат да триангулират откъде произлиза звук.

Контролът на шумовите нива около чувствителни зони като училища, детски градини, болници и други видове заведения за извънболнична помощ, както и различни заведения за предоставяне на социални услуги трябва да е сериозен.

 Разполагането на патрули по булеварди

и централни невралгични улици за регулиране на скоростта на шофиране и ненужно форсиране на двигателя също би дало резултат. Транзитният трафик би трябвало да се изнесе по околовръстни транспортни пътища. Създаването на „зелени пояси”- засаждане на дървета и висока растителност, са доказан естествен шумоограничител в градска среда. Според проучвания те могат да намалят шума от 5-10 dB около тях. Хората трябва да бъдат стимулирани да използват екотранспорт.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
5 коментара
Янчо

Янчо

22.05.2020 | 02:28

Спрете всяко мпс което не отговаря на техническите изисквания на завода производител за шум и шумът изчезва,така се следи и за работата на ГТП.

Отговори
0 0
Пловдив е малък

Пловдив е малък

21.05.2020 | 15:45

Двама снайперисти са достатъчни за нормализиране на шума и края на гонките. Всички ще се кротнат.

Отговори
2 0
Име

Име

21.05.2020 | 15:03

Повече крайпътни дървета ^^

Отговори
0 0
Татко

Татко

21.05.2020 | 14:11

Шумът е най-често от каращите мотори. В района на Камела и към Слънчевите лъчи има 2-3 моторджии, които вдигат зверски шум като нарочно форсират двигателите си. Чуват се от другия край на квартала. Същите карат на скорост - състезават ли се, какво правят не знам, но е ежедневно, по цял ден и също вечер. С какво се издържат, какви данъци плащат, наркотици ли разнасят!? Не знам, факт е че тормозят целия квартал. Има една отсечка с ясла и детска градина по Георги Икономов, отзад е училище и точно на тая улица карат най-бясно.

Отговори
3 0
Батко

Батко

21.05.2020 | 10:26

По-често респектиране на донорите на 2 гуми, както и изграждане на стена по жп-линията няма да е зле.

Отговори
8 0

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?