Само в "Марица": Арестът в Първомай заради аферата „Терна”

ДАНС поднови разследването, полицейските началници замели следите на престъпна схема за усвояване на европари

Аферата с крадени инертни материали за жп линията Пловдив-Свиленград е в основата на арестите на полицейския началник Васил Налбантов в Първомай, научи вестник „Марица” от няколко източника в МВР и службите.


Строежът бе част от проект по Оперативна програма “Транспорт” на обща стойност 340 млн. евро. Само за участъка от Пловдив до Първомай, чийто изпълнител е гръцката фирма “Терна”, са похарчени 88 млн. евро. ДАНС и прокуратурата са възобновили разследването за незаконната кариера край Първомай, откъдето са снабдявани строителите на мащабния проект, потвърдиха неофициално за вестник „Марица” криминалисти.

Предварителните данни сочат, че Налбантов е добър познайник с организатора на аферата Минчо Хубенов. Като шеф на местната полиция той е замел следите на престъпната схема. Така той е възпрепятствал  разследването срещу нарушителя “Аква М-М” ООД. 

Следите остават

Вестник „Марица” публикува през декември 2013-а подробно разследване за аферата „Терна”, в което доказахме 100-процентова афера с кражба на инертни материали при изпълнение на проект по Оперативна програма “Транспорт”.

Освен гръцката фирма „Терна”, главни герои в разследването бяха доставчикът им “Аква М-М” ООД, чрез своя представител Минчо Хубинов, а също и полицията в Първомай, която след проверка не установи никакви нарушения. И тогава, и сега шеф на местното полицейско управление е Васил Налбантов, който пък по стечение на обстоятелствата е добър познат на... Минчо Хубинов.

Уви, трудът на колегите журналисти остана само в папките на полицията и експертите от РИОСВ-Пловдив.

Фактите по аферата „Терна” са обследвани и класифицирани в продължение на 3 години и половина. Злоупотребите са потвърдени, макар и с половин уста, от няколко институции. Папките по разследването обаче все така събират прах в прокуратурата, а виновници за грубото погазване на закона няма и дори не се търсят.


РАЗСЛЕДВАНЕТО В РЕЗЮМЕ

Гръцката компания “Терна”, изпълнител на участъка Пловдив - Първомай по време на ремонта на жп линията до Свиленград, е използвала инертни материали от незаконна кариера. Строежът бе част от проект по Оперативна програма “Транспорт” на обща стойност 340 млн. евро. Само за участъка от Пловдив до Първомай, чийто изпълнител е “Терна”, са похарчени 88 млн. евро. Възложител на проекта е Национална компания железопътна инфраструктура. По време на ремонта строителния надзор е осъществявал авторитетен международен консорциум. Никой обаче не е забелязал нередности при доставката на инертни материали.

В същото време за броени месеци от незаконна кариера в землището на кв. “Дебър”, гр. Първомай, са изгребани хиляди кубици земни маси. Инертните материали са доставени на “Терна” под носа на всякакви контрольори и институции. Разрешителните за добив на пясък, чакъл и баластра от реки и кариери уж минава през сложна процедура. Този бизнес би трябвало да подлежи на изключително строг контрол, осъществяван от няколко служби.

Ситото на закона обаче не е уловило фирма “Аква М-М” ООД. Дружеството няма разрешение за добив на инертни материали, но е официален доставчик на “Терна”, което се доказва с редовен договор. През 2007 година регистрираната в Първомай “Аква М-М” ООД, чрез своя представител Минчо Хубинов, сключва договор, по силата на който ще продава на “Терна” “иззети земни маси от нарушени участъци, които подлежат на рекултивация”.

До самия край на строителните работи обаче изгребаният терен се води пасище в масивите на земеделското министерство. До март 2007 година в регистрите на фирма “Спел 96” ООД, която поддържа кадастралната карта на района, въпросните 80 дка са част от общинския поземлен фонд. Теренът е предвиден за обезщетяване на собственици, чиито земи не са върнати в реални граници.

Голямото копаене започва през есента на 2007-а от името на “Аква М-М” ООД. Фирмата обаче  придобива собственост върху въпросните имоти едва през 2009-а, когато кубиците пръст вече са станали част от съоръженията по жп линията Пловдив - Свиленград. И до днес половин дузина институции не могат да отговорят чии са били въпросните терени от март 2007 до ноември 2009 година и кой е позволил изгребването на инертните материали от “Аква М-М” ООД. От фирмата обясняват, че имат проект за изграждане на фотоволтаичен парк и са използвали случая да подготвят терена.

“Аква М-М” обаче пуска искане за Оценка за въздействие върху околната среда на новия си проект в края на 2009 година, когато незаконната кариера вече е изгребана. За откровената кражба знаят всички хора в Първомай, само не и задължените да установят и накажат нарушителя.  Бързият прочит на тази дълга история ни дава поне 6 причини да си върнем част от доверието към четвъртата власт и да се замислим още веднъж какви ги вършат останалите властимащи в България. 

Факт № 1: Екоинспекторите спят
От незаконната кариера е изгребано огромно количество земни маси. Кражбата е установена с богат снимков материал в медиите. Местните хора знаят всичко за тази история и няколко пъти са алармирали. Екоинспекторите обаче нито веднъж не са наобиколили скандалния терен, докато там на корем се е крало национално богатство. Тук топката е в Министерството на околната среда и водите и написа   50 000 лв. акт за “Аква М-М”  На 17.03.2010 г. във връзка с подаден сигнал експерти от РИОСВ-Пловдив извършват проверка в землището на гр. Първомай, кв. Дебър, съвместно с представители на общ. Първомай и Общинска служба “Земеделие”. Установено е, че в местността Кунинямоч Ст. могила, поземлен имот с начин на трайно ползване пасища, мери, е образувано кариерно поле с площ от около 20 дка, образувани са две работни стъпала с височина по 10 м всяко, от което е видно, че е извършван добив на подземни богатства. При тази дейност са унищожени земеделски земи. В момента на проверката не се установи добив, не се установи и собственик на имота. Подаден е сигнал до РП-Първомай за установяване на извършителя.

Факт № 2: Спят и ДАИ, и полицията
След извършена проверка РП-Първомай установява извършителя. Полицейската проверка обаче завършва по най-добрия начин на установения нарушител “Аква М-М”. Инспекторите от РПУ-Първомай отказват да образуват досъдебно производство и така връзката към прокуратурата е прекъсната. Полицията връща материалите в РИОСВ-Пловдив, откъдето да търсят административнонаказателна отговорност. Няма никаква реакция по скандала и от Държавната автомобилна инспекция. Откраднатите огромни количества земни маси явно са превозени до строителната площадка с огромен брой курсове на тежките камиони. Инспекторите на ДАИ обаче, които иначе могат да съсипят живота на нещастния тираджия за няколко килограма превишен товар или минута над разрешения пробег по тахометъра, нито веднъж не са засекли нередности във въпросните курсове. Лошият пас е за Министерството на транспорта и съобщенията. Днес тогавашният шеф на ДАИ-Пловдив Арабаджиев е издигнат до зам.-шеф на агенцията в София.

Факт № 3: РИОСВ  налага глоба, но тя  пада в съда
На 19.07.2010 г. е ставен акт, въз основа на който РИОСВ-Пловдив издава наказателно постановление за 50 000 лв. От Аква М-М ООД обаче обжалват в Районен съд-Първомай. Магистратите приемат жалбата за основателна със следните аргументи: Административнонаказателното производство срещу дружеството жалбоподател е започнало с допускане на съществени процесуални нарушения, което е достатъчно основание за отмяна на наказателното постановление, без да е необходимо да се разглеждат въпросите по съществото на делото. Нататък се обяснява, че в постановлението не е посочено кога точно е било извършено нарушението, а само кога е било разкрито. Нямало обаче следа кога е осъществено. Това накърнявало правото на защита, тъй като санкционираният субект не би могъл да се брани срещу един съществен факт на нарушението, какъвто е датата на неговото извършване. От РИОСВ-Пловдив подават касационна жалба в Пловдивския административен съд, който със своето решение обаче потвърждава решението на РС - Първомай. Тук дори се опоменава, че нарушението е “вменено” на “Аква М-М”. Магистратите се позовават и на двегодишния давностен срок за този вид нарушения. Изобщо - още един пример защо мечтата на италианските мафиоти е да ги гони руската милиция, а после да ги съдят българските  магистрати.

Факт № 4: Прикриват се престъпни нередности при придобиването на скандалния терен от “Аква М-М” ООД
Противно на законовите разпоредби, общинската служба “Земеделие” в Първомай и “Спал 96” ООД - фирмата, чертаеща кадастралните планове в района, не желаят да установят реда, по който въпросният парцел е станал от общинска частна собственост. Няколко опита да получим подробности по тази процедура от земеделското министерство и Областната дирекция “Земеделие и гори” останаха напразни.

Факт № 5: Данъчните дремят услужливо
Фирма “Аква М-М” ООД няма никакви разрешителни за добив на инертни материали на територията на община Първомай.  Данъчните обаче не си правят труда да разберат откъде произхождат приходите в дружеството, защото то все е трябвало да издава фактури на “Терна” за въпросните материали. Би трябвало да има и разходи за транспортирането на стоката, защото “Аква М- М” ООД няма собствени камиони и явно е ползвала външна услуга.

Факт № 6: Прокуратурата не спи. Нея направо никаква я няма.
Въпреки оправдателните решенията на полицията в Първомай и магистратите, прокуратурата би могла да се самосезира по случая от публикациите в медиите и да проведе разследване. Случаят с пладнешкия грабеж на национално богатство обаче явно не е интересен за прокурорите.  Още при първите разкрития за далаверите на тогавашния управител на “Аква М-М” ООД Минчо Хубинов хората в Първомай се обзалагаха, че и този път разследването ще забие в девета глуха. Сред гражданите се говори, че ако някой смел полицейски инспектор или прокурор наистина разрови историята до дъното, оттам ще лъснат имената на поне двама бивши министри. /Марица.бг

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
1 коментар
джаро

джаро

18.09.2015 | 16:24

ха, много хубава статия ,видяхте ли къде е заровено кучето , а не да си изтриват ръцете с един селски полицай па бил той и началник ,какво е първомай ,и сега той е виновен за далаверата ,май така излиза ,папките с материали прашлясвяли в риосв и прокуратура , а сега началника на полицията виновен защото познавал управителя на фирмата , а през това време другите сда работили ,папката с материали обикожлила всички заинтересовани институции и никой не е открил нарушение ,дори и апелативен съд пловдив и сега едно полицаиче ще опере пешкира ,драх ти смешната работа ,\"това било жив феодализъм \" незнам само как се вмества прокуратурата в него и май в последното изречение на статията накрая се крие отговора на въпроса \"къде е заровено кучето \"

Отговори
0 0

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?