Следвайте ни

Ресторантьорите подкрепят мерките, ако имат компенсация

viber icon

Собствениците на заведения в Пловдив разбират сложността на положението и са съгласни да затворят обектите си, ако парламентът организира политиката си така че да има компенсация. Това стана ясно от отворено писмо на Българската асоциация на заведенията, Сдружението на заведенията в България и Българската хотелиеро-ресторантьорска асоциация до премиера. В писмото се уточнява, че за да затворят заведенията трябва да се измисли стратегия за подпомагането на всички хора, които ще останат без препитание.

Хората трябва да се пазят, но всеки знае дали е рисков и може да си наложи собствена карантина. Ако се притесняват, нека не се виждат с хора, но да оставят останалите да развиват бизнеса си. Да не говорим, че статистиката сочи, че затварянето на бранша в другите държави от ЕС не води до подобрение по отношение на кризата. В крайна сметка заведенията използват голям ресурс и полагат големи усилия да поддържат висока хигиена. Дезинфектираме всичко, персоналът носи нон стоп маски, на клиентите се припомня постоянно да носят маски, когато ходят до тоалетна“, коментира Елин Николов – собственик на заведение в квартал „Капана“.

Той обяснява, че дори в студените месеци по-голямата част от клиентите предпочитат да стоят навън, най-вече заради пушенето. Отоплителните тела също спомагат за това, така че поне 80% от посетителите са на чист въздух, вместо в затворено пространство.

Масово ресторантьорите се подготвят за затварянето, защото не вярват то да се размине.

Намаляваме ресурсите си. Няма да правим заявки към доставчиците. Спираме да поръчваме газ, хранителни, алкохолни и санитарни продукти. Това е верижна реакция, която ще се отрази на всички. Донякъде персоналът ще е спокоен, ако предложените от гилдията компенсации се приемат от парламента. Но текущите разходи си текат. Най-тежки са наемите. Хладилниците не могат да се спрат, охраната на СОТ също продължава. Едно от изискванията на бранша е 20% от оборота от същия месец на предишната година за периода, в които бизнесът е затворен със заповед да се компенсира. Какво правят заведенията, които са отворили съвсем наскоро обаче“, пита Елин.

Въпреки че в доста кафенета и барове все още ходят клиенти, ресторантьорите забелязват повишаване на поръчките за домовете. Това е един от компромисните варианти, за да продължат да функционират. Проблемите при него са, че няма да включва целия работен колектив и, на второ място, с поръчки ще изкласят веригите, които така или иначе са се наложили на пазара в разноса на храни. Отворен остава въпросът за питейните заведения, които нямат кулинарно меню.

Разносът на храна е ново звено, което трябва да се рекламира много силно. Когато ни затвориха първия път, пробвахме и едвам оцеляхме. Смъкването на ДДС-то на 9% беше адекватна мярка, но истината е, че всички взети мерки са колкото да не потънем. В никакъв случай няма да сме на плюс, ако работим само с доставки. 90% от бранша ще е на загуба. В най-добрия случай на нула. А декември е най-силният месец в годината за бизнеса“, заключва пловдивчанинът.

Паулина Гегова

Паулина Гегова

Редактор-репортер - екип "Култура"

Паулина Гегова е завършила Актьорство за драматичен театър в ПУ. Работила е в държавен театър, създава частни проекти, организира културни и благотворителни мероприятия в Пловдив. Занимава се с медии от 2015 година, писател и редактор на художествена литература.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?