Ремонт без стратегия: Забранено за коли на още 4 улици в “Капана”

Архитектите в лют спор за бъдещето на квартала резерват

Пешеходната зона в “Капана” се разширява, въпреки лютата съпротива на търговците, които са свикнали от години да паркират колите  пред магазините. Още четири улици - “Магура”, част от “Георги Бенковски”, “Евлоги Георгиев” и “Христо Дюкмеджиев” - ще бъдат забранени за автомобили. Ремонтът започва от днес и включва премахването на тротоарите. От миналата година табу за МПС е въведено на ул. “Константин Иречек” до Халите, частично на ул. “Железарска” и “Константин Стоилов”. Цветните павета с вградено осветление допълват настилката на Главната, но нарушават екстериора на старинния занаятчийски квартал, който се счита за групов паметник на културата и се закриля от закона, както и архитектурно-историческият резерват “Старинен Пловдив”.


По тази причина на новите четири улици, които стават пешеходни, няма да сe слагат  шарени плочки. Паветата се запазват по изискване на Националния институт за недвижимо културно наследство. В общината са на мнение, че автомобилното нашествие в “Капана” трябва да се ограничи.


Идеята за пешеходна зона в търговския квартал е поне на половин век. Не един и двама кметове се опитваха да я наложат, но всеки път, особено през последните десет години, управниците вдигаха ръце под натиска на търговците, инициативни комитети, подписки и закани за гражданско неподчинение.


Днес “Капана” представлява по-скоро голям и зле организиран паркинг, отколкото паметник на културата. Неприятната гледка започва от пешеходния подлез от северната страна на тунела, който води към ул. “Железарска”. Магазините са премахнати, няма мераклии за наем или концесия. Днес подлезът прилича повече на градски нужник, вместо на елегантен подход от най-натоварения пловдивски булевард към централната градска част. Бетоновите плочи на стълбището са отлепени и разместени, решетки липсват, две-три лампи мъждукат по изключение. Гигантският надпис в червено гласи: “Сини к..., ще ви е...”.


Този  “транспарант” е поне от три месеца, но няма кой да го заличи.


Всички улици в “Капана” са зад ръстени от коли.
На “Стефан Веркович”, където е Агенцията по вписванията, те са паркирани в две редици. Няма къде да спираме, не можем да плащаме по лев за синя зона, докато сме на работа, изтъква логичен аргумент Атанаска Славчева. От 14 години тя има магазин в “Капана” и вече е отнесла няколко глоби с фиш за неправилно паркиране.
Легалните паркинги в “Капана” са три - общинският до Халите, частният за десетина автомобила и подземният под един от блоковете на бул. “6 септември”, отдаден преди десет години на концесия. Там за час престой взимат два лева. В синя зона на “Йоаким Груев” - левче.


Колите завземат и тесните тротоари въпреки  наказателните мерки. Затова на места  плочките, положени в миналия мандат, са станали на сол.
На ул. “Магура” вместо някогашна настилка зее огромна яма. До нея, между паветата, също се е отворила голяма дупка. На ул. “Ж. Кюри” плочките са счупени, ръждясалата ламарина, сложена върху шахтата, стърчи нагоре. Два джипа са яхнали тесния тротоар. Ул. “Загреб” сякаш е отредена за гараж. Тук върху 20 метра една до друга в две редици са паркирани осем коли. Стръмната улица “Кирил Попов” е непроходима и също е превърната в паркинг. Така е и в пресечките на “Железарска” - на “Кожурхарска” и “Златарска”.  На ул. “Атанас Самоковеца” е налят бетон, за ужас на пазителите на паметниците на културата. По този начин  навремето собственик на сграда е решил да ремонтира уличката. Така си и остана.


Подобни метаморфози се случиха и с тротоарите. Те са с различен калибър и цвят, от мръсносиво до розово и бордо. На ул. “Г. Бенковски”, досами нетипичната за този квартал лъскава сграда, е направен тротоар, като футболно игрище - по-голям е и от уличното платно. Същата безконтролна шарения има и в архитектурата - от старинните дву- и триетажни сгради в пастелни нюанси, залепени една до друга, до крещящ модернизъм с тъмни стъкла и огромни рекламни пана.   В “Капана”
почти няма
туристи,
въпреки че е паметник на културата. Вероятно има защо. Търговско-занаятчийският квартал  “Капана”  с 400 сгради, от които 80 са със статут на архитектурни паметници от 15-и век и главно от началото на 20-и век, трябва да стане пешеходна зона, счита арх. Антоанета Топалова. През 1985 г. нейният проект за оформление и управление на “Капана” беше отличен със сребърен медал на световното биенале, а в средата на 90-те години в опазването на културното наследство бяха се включили и френските є колеги. Тогава беше подготвен проект с всички правила за поддържането и застрояването на квартала. Арх. Михаил Богданов, който заедно със съпругата си арх. Ганка Богданова ще подготвя подробен устройствен план на Централната градска част по договор с общината, също е на мнение, че в “Капана” няма място за коли.
Мненията на известни пловдивски архитекти за бъдещето на “Капана” - четете утре.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
2 коментара
гражданин

гражданин

02.02.2014 | 22:15

В капана не трябва да има никакви коли, дивите селяни да си намерят друго място за безплатен паркинг, нужно е за живущите да има разрешение за паркиране, а за магазините само половин час за зареждане , магазинерите могат и в торбички да си носят стоката защото в момента точно толкова им е оборота

Отговори
0 0
гражданин

гражданин

20.01.2014 | 10:40

Има разлика между проекта за пешеходна зона на Капана на арх. Топалова, когато имаше предвиден паркинг за 500 коли в северната му част и това, което казва сега арх. Богданов, който просто обслужва политиката на Тотев - максимални затруднения за шофьорите, за да се пълни Синята зона.

Отговори
0 0

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?