Следвайте ни

Река Марица се превърна в най-големия парк на Пловдив

От безхаберие, бедност или иновативна екополитика?

viber icon

В коритото е зелено и красиво, но ще стане лошо, ако дойде висока вълна. Чудесна е идеята да се търсят средства от фонд „Бедствия и аварии”, но не за да се вкарат багерите в реката, а за почистване и реконструкция на моста, твърдят експертите  

Кой казва, че в Пловдив няма достатъчно зелени площи? Има, и то естествени. Избуяват, когато в тях не стъпва човешки крак. Типичен пример за това е коритото на река Марица и лонгозната гора южно от него на територията на парк "Отдих и култура" в участъка от моста на бул. "Копривщица" до Околовръстното шосе. Реката се превърна в истински зелен оазис, но това крие и сериозни рискове. Най-голямата опасност е от наводнение, ако по Марица отново дойдат високи води. В такава ситуация е сигурно, че сегашната пропускливост на коритото, обрасло във високи дървета и затлачено с наноси, няма да осигури безпроблемно преминаване на вълната, а съседните на реката квартали ще потънат под вода. Роден от безхаберие, вечен недостиг на средства или някаква нова екополитика, паркът в реката е проблем, на който трябва да се търси решение.   

 Преди седмица кметът на Пловдив Здравко Димитров обяви, че е решил да пусне багерите в реката, за да я чисти от наноси. Тази новина обаче отново разбуни духовете сред природозащитниците и експертите. Най-малко 5 милиона лева са необходими за подобна акция, а ефектът е доста спорен, твърдят ВиК инженери и специалисти в градското планиране. Парите ще отидат на вятъра, а само след 4-5 години реката ще е в същото състояние, прогнозират експертите.

И предлагат да се намери

кардинално решение на проблема, загърбван от предишния кмет Иван Тотев,

но и от много негови предшественици. 

Твърди се, че Пловдив е най-старият жив град в Европа, и това не е случайно. Два от факторите за това са близостта на тепетата и реката. Но докато тепетата дават само пасивна защита, реката е тази, която е обуславяла условията за живота на града. И до днес тя изпълнява тази своя роля. Само че реките имат свои специфични характеристики. Това води до остри конфликти между реката и града. Ето защо всяка намеса в тяхното корито има за цел да реши три основни проблема: първо, да определи границата между реката и града, да се защити градът от наводнение до определена степен и трето - така да се оформи коритото на реката, че да не се отлагат наноси в чертите на града. Пускането на багери да чистят река Марица не е решение, твърди хидроинженерът Желю Желев. „Там единственото нещо, което може да се ринe с багер, са речните наноси. От 50 години обаче в

България има закон, който категорично забранява вземането на наноси

от активното корито на реките. Този закон реално защитава основните съоръжения като мостове и диги, без които градът и реката не могат да съжителстват.

Как се образуват въпросните наноси?

„В реките по дъното има поток от наноси. Щом се изкопае дупка, този поток я запълва, реално наносът идва от участъците над дупката. Това означава, че за да запълни дупката, вадата прави нова нагоре ​- на принципа на доминото - докато се стигне до твърдо дъно или преграда, обясни хидроинженерът. Когато през преградата не минават достатъчно наноси, водата прави дупка, която не се запълва, и ако преградата е например мост, водата подкопава основите му и той пада. Класически пример е мостът на Околовръстното шосе. За да спасят съоръжението, от пътната агенция хвърлят камъни, вместо да предприемат инженерно укрепване. Ако при предстоящата реконструкция на пътя не се укрепи мостът, той ще падне и времето за това не е съвсем далеч“, предупреждава Желев. В случая той препоръчва да се изпълни проект​ът за коритото на реката, предложен на бившия кмет Иван Тотев от специалисти от Университета по строителство и архитектура в София.

Хидроинженерът Желю Желев

Реконструкцията на моста и почистването 

на коритото от върбите също са абсолютно задължителни, казва хидроинженерът. Желев обясни, че над 95% от дърветата в коритото на реката са върби. „Никоя птица не гнезди на върба, затова тези дървета трябва да се изрежат, а не да се изкореняват. Чудесна е идеята да се търсят средства от фонд „Бедствия и аварии”, но не за да се вкарат багерите в реката, а да реконструирате моста - направете проект за него и действайте. Ако успеете, ще извършите чудесна работа, без да натоварвате бюджета“, съветва пловдивчанинът. 

Даниела Арнаудова

Даниела Арнаудова

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Даниела Арнаудова е завършила Българска филология в ПУ „П. Хилендарски”. От 2002 г. работи в приложение „Имоти – строителство и архитектура” на вестник „Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (5)

Споко

Споко

27.10.2020 | 12:01

скоро високи води няма да има...водата се точи по план за частните ВЕИ-та по притоците на Марица...

Отговори
2 0
dii

dii

27.10.2020 | 09:41

Нали има назначени 6 човека, които прочистват реката? Те какво правят? Дайте им 4 резачки и могат да поддържат от Пазрджик до Първомай, ама трябва да работят не да се крият по сенките и да лочат бира.

Отговори
3 0
bam

bam

27.10.2020 | 09:36

Ако не се почисти, наистина може да стане страшно при много дъжд... Спомнете си 2008 година.

Отговори
2 1
Petko

Petko

27.10.2020 | 09:23

Reka li? Kade? Az ot godini gledam gorichki i kozichki tam. Reka ne ostana.

Отговори
1 2
Не  остана ли?

Не остана ли?

27.10.2020 | 09:36

Ще ревем със сълзи когато придойде реката с високи води. изненадата ше е внезапна.И тогава ще се дава реална оценка на обкластния управител.

Отговори
3 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?