Следвайте ни

Разкопаните булеварди удължават двойно времето за пътуване в Пловдив

Прочетете какво показа експериментът на "Марица" и обиколката по улиците на града

viber icon

Ремонти, нерви, клаксони, размяна на обиди, безброй гневни постове в социалните мрежи, задух от изгорели газове. Така изглежда трафикът в Пловдив почти целогодишно. След броени дни предстои първият учебен ден и се очаква обстановката по пътищата в града под тепетата да придобие още по-груби щрихи.

----------------------------

В началото на септември градският трафик е изключително напрегнат по два сценария. Традиционните задръствания се формират по възловите булеварди още от 7 часа сутринта, като продължават почти до 9. Следващите тапи идват по обяд - от 12 до 13.30 ч., като движението е ад, а пред светофарите се трупат десетки автомобили. Последният дневен час пик започва от 16 и продължава до 19 часа.

 

Малко или много, пловдивчани са свикнали с "мъчните" часови пояси, когато колите едва пъплят от кръстовище до кръстовище. Тренираните нерви на шофьорите обаче се оказват неподготвени, когато ги затисне и разкопаването на улиците - било то аварийно, или планирано.

„Вечните ремонти“, както всеки ги споменава в коментарите си за задръстванията, са основният тормоз за седналите зад волана. Основната идея е те да се извършват през отпускарския сезон, за да се създадат главоболия на по-малко хора. Но

едновременното разкопаване на няколко места се превръща в истински капан

за останалите в града шофьори. Освен това много от ремонтите започват лятото, но се проточват чак до зимата, докато времето позволява. Но след приключването на активния летен сезон колите, които се движат по пловдивските улици и булеварди, утрояват броя си. Тогава отиването към работното място или завръщането вкъщи се превръщат в епопея.

Екип на „Марица“ проведе експеримент, чиято основна цел бе да се провери с колко време мащабните ремонти в Пловдив удължават пътуването от точка А до точка Б - в час пик и извън адския трафик. Резултатът - тапите покрай багерите сутрин и вечер ни отнемат двойно повече време. Придвижването от Централна гара до Коматево след 10 часа отне на екипа ни 20 минути, с изчакването на светофарите. Не така обаче изглеждаха нещата рано сутринта. Към 7.30 ч. същият маршрут бе изминат точно за 39 минути.

Проблемните точки по трасето бяха две

- северното платно на бул. „Христо Ботев“, по което се полагат тръби, както и самото Коматевско шосе, по които престоят в тапите наброи общо 19 минути.

Вторият маршрут, по който тръгна екипът ни, бе кв. Прослав - Сточна гара и обратно. В час пик пътуването отне 28 минути в посока Сточна гара. В обратна посока времето за изминаване на разстоянието беше 41 минути, пак заради багерите, тръбите и тесните коридори. Между 10 и 11 ч. шофирането отне 18 минути в едната и съответно 25 минути в другата посока.

Третият маршрут обхвана Коматевско шосе през бул. „Копривщица“ до бул. „Свобода“. Ремонтите там забавиха преминаването през трасето с 10 минути в час пик, като общото време на финала бе 25 минути. Извън час пик шофирането отне общо четвърт час.

Последният, четвърти маршрут, бе по линията Централна гара през бул. „Васил Априлов“ до бул. „България“ и обратно.

В сутрешния трафик екскурзията зад волана продължи 18 минути,

докато след 10 ч. пътешествието с кола завърши за 10 минути. В обратната посока обаче има участък с ремонтни дейности на бул. „Васил Априлов“, който в час пик удължи пътуването с още 7 минути.

В крайна сметка експериментът на "Марица" доказа, че пътуването в града през разкопаните участъци се удвоява в сутрешния и вечерния хаос.

 

 

Шофьорски гласове

Шофьорите, които са свикнали да бъдат заложници на ремонтите, предлагат поне да се удължат зелените вълни на светофарите, за да не чакат по осем цикъла на светофарите, докато преминат покрай работниците и машините. Относно ремонта в северното платно на бул. "Христо Ботев" пък се чуха гласове защо не се затвори цялата пресечка, а трафикът да се измести двупосочно в южното платно на важната пътна артерия.

Ако пък от общината и фирмата изпълнител бяха побързали да приключат ремонта на локалното платно на бул. "Христо Ботев", трафикът в посока запад можеше да се пренасочи по него, вместо колите да пъплят в една лента край изкопите за тръбите.

Но кой ги слуша шофьорите?

 

Тежките дни за трафика тепърва предстоят

 

 

Месеци наред улиците в Пловдив са окупирани от строителни машини. В момента продължава изпълнението на два тежки проекта за реконструкция на остарялата подземна инфраструктура. На бул. „Христо Ботев”, „Копривщица” , Коматевско шосе и „Никола Вапцаров” се сменя старият водопровод от етернит, прокарван преди половин век и отдавна амортизиран. Инвестицията е в размер на 7, 5 млн. лв.

В "Кършияка" - в кварталите между панаира,  бул. „България” и „Марица - север”, се работи по проекта за воден цикъл, чиято стойност е 16,5 млн. лв. 

Третият проект - на транспортен подлез „Модър - Царевец” за близо 12 млн. лв., затвори за движение участъка от ул. „Царевец” - между бул. „Хаджи Димитър” и жп линията.

Очаква се, че трафикът ще стане още по-тежък с началото на учебната година, която започва присъствено, и от Община Пловдив приканват хората да търсят обиколни маршрути, ако това е възможно.

"Няма как да се правят ремонти, а да не изтърпим неудобствата, 

нали искаме нещо хубаво да се случи в града", казва и кметът Здравко Димитров.  

Пловдивчани, принудени през цялото лято да стоят в задръствания в централната градска част, питат кога ще се пътува нормално по четирите булеварда край гарата и Коматевския възел. 

Проектът ще приключи окончателно до края на ноември, каза техническият ръководител на обекта инж. Валентин Алексиев.

Тръбите, доставени от Франция, са подменени на бул. „Копривщица - запад” и в „ухото” към Коматевско шосе, а движението е възстановено.  Пътят е асфалтиран от бордюр до бордюр, каквото изискване е поставено пред фирмата изпълнител „Драгиев и Ко” и за останалите булеварди. Напълно е завършено и северното платно на бул. „Никола Вапцаров”, при това - с един месец по-рано от утвърдения от Общината срок в участъка от ул. „Константин Геров” до кръстовището с Коматевско шосе. От Общината обещават по друга поръчка да асфалтират и южното платно.

Магистрален чугунен водопровод Ф 600  „60 см диаметър“ е монтиран на Коматевско шосе от надлеза до ул. „Модър” в посока Коматево.  

Строителите  ще асфалтират днес първия участък на Коматевско шосе от надлеза до бул. „Никола Вапцаров”, след което продължават с настилката до „Модър”. Движението покрай аквадукта няма да се спира, но ще се ограничи, докато се налива последният пласт асфалт. Минимум два часа трябва да минат, докато се втвърди. Настилката се прави от няколко пласта, а за по-голяма якост преди кръстовищата  на стоп линиите се слага полиетиленова  мрежа, за да не хлътва асфалтът. Използваме модицифиран битум, който издържа високи температури  до плюс 50 градуса, обясни техническият ръководител на обекта Валентин Алексиев.  

Предстои да бъде асфалтирано и източното платно на Коматевско шосе от ул. „Модър” до надлеза.

От фирмата обещават

до края на септември да монтират тръбите на бул. „Христо Ботев”

до пресечката с ул. „Кавала”, а до края на октомври да направят и настилката. Нов водопровод е сложен в първия участък покрай Стоматологичния факултет до ул. „Любен Каравелов" и в момента се разкопава следващата отсечка към гарата.

Първоначалният срок, определен на четири месеца, бе удължен заради пропуска, допуснат при проектирането на бул. „Копривщица - изток”. Работата тук е спряна, защото в павираната част до Пещерско шосе не е заложена канализация. „Поискахме да се изготви проект, защото целият участък от надлеза до жп прелеза ще бъде асфалтиран и трябва да осигурим оттичане на дъждовната вода, за да не се превръща булевардът в езеро”, обясни инж. Алексиев. Навремето не са сложили канализационни тръби, защото паважът попива водата, но не и асфалтът. 

Допълнителен проект е изготвен във В и К ЕООД, което дружество  финансира реконструкцията. Предстои съгласуване с други инстанции, след това - издаване на строително разрешение, плюс две седмици срок за обжалване. Ако не беше това недоглеждане, източното платно вече щеше да бъде завършено.  

Нова обществена поръчка няма да се обявява, което спестява време, защото изпълнителите не искат допълнително финансиране за канализацията на бул. „Копривщица - изток”. Средствата са икономисани от участъка на бул. „Христо Ботев”, тъй като  срещу гарата от ул. „Кавала” до колелото засега няма да се сменя водопровод. Тази част от булеварда ще се разкопава, тъй като предстои  НКЖИ да стартира друг мащабен проект - за транспортния подлез под жп ареала между бул. „Васил Априлов” и „Македония”.

Така че тежките дни за трафика тепърва предстоят.  

 

Затварят за пореден път  бул. "Александър Стамболийски"

 

Бул. "Александър Стамболийски" e един от показателните примери на какъв терор са подложени гражданите, когато всеки месец, а понякога и след седмица, стават аварии на изгнил водопровод.

Двете платна на булеварда в отсечката от ул. „Стефан Стамболов“ до ул. „Никола  Димков” отново  се затварят днес за ремонт на етернитови тръби от 9 до 17 ч., предупредиха от  ОП „Организация и контрол на транспорта“.

Маршрутите  на  автобусни линии  № 1, 16 и 36 се променят, останалият трафик също се пренасочва по странични улици. 

Проблемът е, че от доста години магистралният водопровод само се кърпи, без да се подменя. Реконструкцията се очаква с проекта на ВиК ЕООД за Южен обходен колектор. Тръбите, които ще събират дъждовни и отходни води, ще се прокарват по няколко булеварда - Пещерско шосе, ул. "Царевец", под жп линията, по ул. "Модър" и "Александър Стамболийски" към "Тракия" и пречиствателната станция. 

Изграждането на колектора с допълнителната мрежа от водопроводи се очаква да стартира в началото на следващата година. Ремонтът неизбежно ще доведе до нови сътресения в трафика. Пловдивчани и особено живеещите в южната част на града се надяват едновременно с прокарването на Южен обходен колектор, който е с гигантски размери, да започне и разширението на бул. "Александър Стамболийски". 

За преминаването по този булевард трябва да имаш железни нерви, защото пътят е с ширина едва седем метра, въпреки че по него вървят и тежкотоварни машини. От Община Пловдив уверяват, че подготвят оценки на частните имоти, които тепърва ще се изкупуват и са на десет метра от бордюра. Толкова трябва да бъде новото платно според Общия устройствен план на Пловдив. 

 

Бул. "Васил Априлов" под обсада по воден цикъл

 

Бул. "Васил Априлов", който в предишните години неведнъж беше затварян заради реконструкция, отново е под обсада от багери. Този път ремонт се извършва в западното платно от кръстовището с бул. "България" в посока към моста. 

В тази част на булеварда се сменя водопровод по проекта за воден цикъл, в който са включени близо 40 улици и отсечки от улици. Движението е ограничено в една лента и колите се предвижват много бавно. От Община Пловдив уверяват, че строителите - фирмите "Пътинженеринг" и "Европейски пътища", работят по график.

 

На ул. "Неофит Бозвели" се молят за ремонт

Хората, които живеят на ул. „Неофит Бозвели”, чакат с нетърпение и при тях да започне ремонт.  Още няколко улици, където е ремонтиран само един участък, а другият е с разбит калдъръм - ул. „Балкан” и „Райно Попович”, са отпаднали от проекта по ОП „Региони в растеж” за благоустрояване на квартала между бул. „Княгиня Мария Луиза”, ул. „Митрополит Панарет”, бул. „Марица - юг” и „Източен”. 

Вече три години откакто съседните улици в подножието на Стария град  бяха възстановени заедно с нови детски и спортни площадки, градинки и места за паркиране, жителите на ул. „Неофит Бозвели” се надяват да видят под прозорците строители.

За втората част от проекта е проведена процедурата за обществена поръчка, има избран изпълнител и се очаква да бъде избрана надзорна фирма. Парите са осигурени по ОП „Региони в растеж”, каза кметът на район „Централен” Георги Стаменов. Договорът за надзор на строителните работи ще бъде подписан в Голямата община, която е бенефициент на проекта.

И на тези улици е предвидено възстановяване не само на пътните и тротоарните настилки, но и на детски площадки, места за паркиране, зеленина, увери Стаменов.

 

Тони Михайлов

Тони Михайлов

Репортер

Тони Михайлов е завършил магистратура „Журналистика, реклама, PR“ в ПУ „Паисий Хилендарски“. Бил е репортер и водещ на дневни блокове в Информационна агенция и радиоверига "Фокус".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Как е възможно

Как е възможно

09.09.2021 | 08:25

Да има ремонти по улиците за първия учебен ден? Това е фашизъм. Кой общинар се е подписал под тези договори? Съгласуване с КАТ?

Отговори
1 2

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?