Разходите на Община Пловдив набъбнаха с 92 млн. за година
- 14:30, 05.06.2023
- 16:38, 05.06.2023
- 493
- 1
Разходите на Община Пловдив за 2022 г. са в размер на 480,3 млн. лв. спрямо 388,1 млн. лв., похарчени предходната година. По този показател се нареждаме на второ място след Столична община, чиито разходи за миналата година са за 1,9 млрд. лв. Трети и четвърти в класацията са Варна и Бургас, съответно с разходи за 445 млн. лв. и 297 млн. лв. Разходите на тези четири общини представляват 30% от общите за страната, а само тези на Столична община - 18%. Данните са от Министерството на финансите, представени от Института за пазарна икономика.
През 2022 г. общите разходи на общините нарастват стремглаво до 10,3 млрд. лв. при 8,73 млрд. лв. през 2021 г., или с около 17%. Високата инфлация дава силно отражение и върху дейностите на общините, които също поскъпват чувствително. Увеличението на разходите е едва малко по-голямо от средногодишната инфлация според индекса на потребителските цени на НСИ, който за 2022 г. достига 15,3%. За сравнение -
ръстът на общинските разходи през 2021 г. е близо 20%,
докато средногодишната инфлация е 3,3%, т.е. значително по-висок реален ръст на изразходваните средства. Покачването на разходите е и всеобщо, като в 250 общини те са над нивото им през 2021 г., а в 168 общини покачването в разходите надхвърля средногодишната инфлация.
По-показателен индикатор са разходите, отнесени към броя на населението - за поредна година те са най-високи в община Челопеч (9265 лева на човек от населението), следвана с голяма дистанция от Трекляно (6043 лв./човек), Бойница (5859 лв./човек) и Сухиндол (4770 лв./човек). Докато в случая на Челопеч високият резултат е следствие на големия собствен финансов ресурс, то при останалите общини той е по-скоро породен от много ниския брой жители в тях. В другата страна на подредбата попадат общините Асеновград (1158 лв./човек), Русе (1232 лв./човек), Руен (1247 лв./човек) и Лясковец (1253 лв./човек).
Средно за страната местните власти са похарчили по 1593 лв. разходи на жител,
като индикаторът е по-нисък само в 75 от общините. Най-високи са разходите на човек от населението в слабо населените общини в пограничните и планинските райони.
Друг важен показател за местните финанси е размерът на капиталовите разходи. През 2022 г. общините са насочили приблизително 1,27 млрд. лева за инвестиции, или около 30,8% повече спрямо 2021 г., което е значително увеличение дори ако се вземе предвид инфлацията. Тъй като капиталовите разходи са свързани с конкретни инвестиционни проекти, динамиката при тях е далеч по-волатилна. Макар и средният за страната ръст да е 30,8%, в 81 общини наблюдаваме свиване спрямо 2021 г., а в 62 увеличението е над 100%.
Челопеч е шампион по инвестиции
Ако се разгледа размерът на капиталовите разходи на жител на общината, най-висок е резултатът в Челопеч (3288 лв. на човек от населението), Мирково (2198 лв./човек), Сухиндол (2068 лв./човек) и Трекляно (1387 лв./човек). Най-ниски са разходите в Дулово (23 лв./човек), Стамболово (31 лв./човек), Русе (48 лв./човек) и Руен (52 лв./човек). Средните общински капиталови разходи на човек за страната са 196 лв., приблизително колкото са и в столичната община. В 109 от общините този показател е по-нисък. И тук по-високите стойности на индикатора се наблюдават в слабо населените погранични и планински райони.
През 2023 г. харчовете се увеличават с още 150 млн. лв.
В доклада по разчета за 2023 г. на Община Пловдив е посочено, че за тази година се планират общо разходи в размер на 630 890 395 лв., в т. ч. за делегираните от държавата дейности се планират средства общо в размер на 302 002 006 лева; за дофинансиране на делегираните от държавата дейности за сметка на общински приходи се планират средства общо в размер на 21 749 480 лв.; за местните дейности се планират средства общо в размер 307 138 909 лв.; за авансово финансиране на плащания по проекти, финансирани със средства от Европейския съюз и от други международни програми и договори, се предвижда да се отпускат временни безлихвени заеми от общинския бюджет в размер до 11 000 000 лв., като срокът за възстановяване на средствата в общинския бюджет е до 31.12.2023 г. Практиката показва, че голяма част от отпуснатите заеми не се възстановяват до края на годината в общинския бюджет, което означава, че общината няма да може да разплаща с тези средства изпълнението на местните си дейности, пише още в доклада.
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.