1939

Район "Северен" - адски ВиК ремонти, презастрояване и война за паркиране

"Кършияка" вече не е това, което беше

По-информирани граждани - повече държава

Често винят медиите за всички обществени беди. Четвъртата власт обаче не задава тона на обществените процеси. Може да е коректив или да обслужва политиката и властта, според убежденията на журналистите, може да провокира дебати и да разкрива нередностите, но не може сама да създаде или да взриви гражданското общество. Но със сигурност може да му е от полза.  

Един от многото проблеми на българския преход са нереформираните институции. Повечето от тях работят бавно, съпротивляват се на промените и често малтретират бизнеса и гражданите, вместо да ги обслужват. Много хора не могат да се ориентират в лабиринта от ведомства и агенции, не знаят къде и как точно до получат необходимото им административно обслужване и губят голяма част от времето си, за да обикалят различни ведомства, дирекции и отдели.

За да е наистина от полза на читателите си, „Марица” стартира поредица, в която ще представи всички общински и държавни институции, които работят на територията на Пловдив. Ще ви информираме с какво точно се занимават, каква е структурата им, как най-лесно да влезем във връзка с тях и какво да направим, ако не си вършат работата.

След като вече ви представихме най-голямата институция - Община Пловдив, и петте районни кметства, както и редица други държавни институции, днес продължаваме с район“Северен”.

Преди години "Кършияка" бе най-желаният квартал за живеене - близо до центъра (10 минути до Главната през Пешеходния мост), с добра инфраструктура, спокойни улици и много къщи с дворове, цветя и асми. Днес в района е ад - прах от адските ВиК ремонти, затворени булеварди, разбити улици и тротоари, презастрояване и неспирни войни за паркиране.  

Вече три години 55 000 жители на район „Северен”, а заедно с тях и останалите хора, се борят с тежкия трафик заради изпълнението на ключовия проект за Водния цикъл. Близо 50 млн. лева инвестиции са осигурени за реконструкцията на водопровода и канализацията в района, като по-голямата част от тези средства са спечелени от Община Пловдив по програма „Околна среда 2014- 2020 г.”.

Местната власт изтърпя немалко критики заради разкопаните улици и продължава да бъде в окото на бурята, тъй като още

месеци наред ще се работи на Брезовско шосе и бул. "Дунав".

До дни се очаква първа копка на Голямоконарско шосе, до месец​-два ​- и на Рогошко.

Инвестициите  в подземната инфраструктура и пътищата са от изключително важно значение за района, наричан по-често със старото турско име "Кършияка", и се чакат от години. Преди време, в мандатите на кметовете д-р Иван Чомаков и Славчо Атанасов, беше направен основен ремонт на бул. „България” и част от северния обходен колектор, но до пролетта на 2020 г. никой не се реши да се заеме с неблагодарната, но първостепенна задача ​-подмяна на износената ВиК мрежа. Кипи и огромно жилищно строителство - край новия булевард "Северен" и до бившата Захарна фабрика изникват огромни комплекси с хиляди нови жилища.  

В района, където периодически се обновяват квартални градинки, паркинги и детски площадки, има още много нерешени проблеми, които при сегашните темпове ще стигнат за няколко кметски мандата напред. След масираното застрояване около гранд хотел „Пловдив” и парк-хотел „Санкт Петербург” възникна

остра липса на места за паркиране,

както впрочем и в почти целия град. Едновременно с това има недостиг на зелени площи, тъй като има само един голям парк - „Рибница”, въпреки усилията на районния кмет Стоян Алексиев, бивш директор на "Градини и паркове".  Индустриалните зони се нуждаят от инвестиции в пътната инфраструктура, в периферията на управлението остават и крайните квартали „Гаганица” и „Разкопаница”. Извън актуалното градско планиране, поне на този етап, си остава и бул. „Марица-север” с отеснелия и хлътнал паваж, както и благоустрояването на крайбрежната алея. Замърсяването до Шекер махала срещу КАТ е една от язвите на Пловдив, за която до днес не е намерено решение. Да не говорим за Рогошко шосе... 

В администрацията на район „Северен” работят 54-ма служители със средна заплата 1200 лева, или един служител се грижи за 1000 граждани. Освен това има 5 дежурни по районен съвет по сигурността. Още 4-ма в отдел „Счетоводство“ обслужват 7 детски градини с филиалите. В детските ясли и детските кухни са назначени 41 служители, сред които са медицински сестри, фелдшер, здравни медиатори, счетоводители.

Районът се управлява от Стоян Алексиев,

избран на кметския пост на местните избори през 2019 г. Пето поколение кършиякалия, Алексиев е завършил висша икономика, а след това и две магистратури в Аграрния университет - „Европейски експерт по земеделие и селски райони“ и „Финансов мениджмънт“. Специализирал е озеленяване и цветарство в САЩ и Англия. Осем години ръководеше ОП „Градини и паркове“. Една от заслугите му е, че

е изградил 14 оранжерии в разсадника 

на Рогошко шосе, в които се отглеждат милиони цветя за Пловдив. По негово време са посадени над 18 000 дървета и са изградени над 150 км поливни системи. 

Стоян Алексиев има трима заместници. Доц. д-р  Красимир Асенов, работил като технолог и завършил   публична администрация и управление на кризи и конфликти,  е доктор по културна антропология от ПУ "Паисий Хилендарски". Съвместява зам.-кметската работа и преподавателска дейност във ВУАР-Пловдив и БАН. Работи няколко години в неправителствения сектор като координатор на проекти към Швейцарската агенция за развитие на самоуправлението, ПРООН, Фондация "Отворено общество" и Европейската комисия.  Счита се

за един от ветераните в администрацията -

до 2006 г. е на служба  в  район „Източен”, след  конкурс завежда отдел  в "Социална политика” към  Община Пловдив, а след това е и зам.-кмет в "Северен”.

Зам.-кметът Калоян Георгиев е завършил маркетинг  в ПУ „Паисий Хилендарски”. И той е с дълъг стаж в градската администрация. От 2004 г. е служител в Стопанска дирекция в Община Пловдив. За зам.-кмет в „Северен” е назначен през 2016 г. , когато кмет на района е Ральо Ралев. Неговият брат  Константин Георгиев е общински съветник от „Кауза България”.

Третият заместник - по строителство, е Илиян Козарев, инженер по професия.

Районната администрация на „Северен” е единствената от шестте, която  се помещава в бараки на бул. „Цар Борис III Обединител”. През 2003 г. Община Пловдив предостави право на строеж върху терен на бул. „Дунав” и „Цар Борис III Обединител” 22А на фирма "Заводски строежи", срещу което тя трябваше да построи сграда и да  предостави за нуждите на администрацията напълно завършени кабинети с площ около 800 кв. метра. Сградата беше докарана до груб строеж, но фирмата изпадна в несъстоятелност и досега Общината води съдебни дела. 

 

Важни телефони и приемни дни:

Стоян Алексиев, кмет на район “Северен”:
приемен ден - всеки четвъртък от
9:00 ч., докато има хора
тел. 032/901-160

Калоян Георгиев, заместник-кмет:
телефон: 032/901-170

доц. д-р Красимир Асенов, заместник-кмет:
телефон 032/635-320

инж. Илиян Козарев, заместник-кмет:
телефон 032/901-162

Приемни дни на ръководители на звена:
понеделник от 14:00 до 16:00 ч.
четвъртък от 10:00 до 12:00 ч.

По всяко време на работния ден се приемат граждани при възникнали от тяхна страна въпроси, от 8:30 до 12:00 ч. и от 12:30 до 17:00 ч. без прекъсване. Могат да се подават заявления и офи-
циални сигнали с входящ номер.

Адрес: бул. “Цар Борис III Обединител 22А
тел.: 032/959-004, 032/901-160
факс: 032/901-161
E-mail: [email protected]

В официалната интернет страница: www.severen.bg са публикувани телефоните на всички служители от администрация на район “Северен”.

 

Бившите - бунтари и клиенти на прокуратурата:  Ральо Ралев се прости с кметския  пост по обвинение в корупция

Най-новата история на кметството в „Северен” е белязана с големия скандал около Ральо Ралев ​- амбициозен инженер, поел управлението на района след местните избори през 2015 г. и в края на мандата дори  спряган от негови симпатизанти за кандидат-градоначалник.

Районният кмет беше закопчан във фитнес зала през май 2019 г. при спецакцията, като едновременно претърсено беше и кметството. Повод за ареста беше сигнал за корупция от строителния предприемач Здравко Ангелов и твърдението му за искани 60 000 лева срещу разрешително за строеж на кооперация в "Кършияка", на ул. „Добротич”. Бизнесменът внесъл  документите в кметството  през 2018 г., но според него разрешителното било забавено с месеци. Сигналът бил подаден до тогавашния премиер Бойко Борисов, а той го изпратил до КПКОНПИ, за да се разследва за корупция.

Ральо Ралев излезе от ареста срещу космическа гаранция от 150 000 лева, за разлика от мастития шеф на „Хидрострой” Велико Желев,  чиято  парична гаранция е 20 000. Адвокатът на бившия кмет Сузана Алекова каза за „Марица”, че гаранцията му е върната, мярката за отклонение е отменена,  но по случая все още се води следствено производство в Окръжна прокуратура в Пловдив. „Чакаме прокуратурата да вземе становище”, обясни адвокат Алекова.  Бившият райкмет си вадел хляба от кафене в "Кючук Париж". 

Лариса Кътова, която беше зам.-кмет и дясна ръка на Ралев, пое за няколко месеца района, но не беше издигната за кандидат за кмет. След като остана без работа, направи опит за длъжността "обществен посредник" на Пловдив, но не успя да спечели конкурса.

В района помнят и енергичната, напориста кметица Даниела Желязкова, която познаваше „Северен” като петте си пръста и отстояваше позициите си дори с риск да изпадне в немилост пред големия тогава кмет д-р Иван Чомаков.  

 

След Брезовско шосе и "Дунав":  Започват ремонти на Голямоконарско и Рогошко шосе

Разширението на Голямоконарско шосе започва до няколко дни в участъка от бул. "Дунав"  до разклона за Царацово.  По-късно ще стартира и основен ремонт на  Рогошко шосе, чиято стойност е  12,5 млн. лева  без ДДС. За двата обекта има одобрени проекти и е избран изпълнител - фирма „ИСА 2000”, а за Голямоконарско шосе, чиято реконструкция струва 15,5 млн. лева, от държавния бюджет са преведени 9 млн. лева още през миналата година.

Инвестиции за милиони левове се правят в „Северен”, за разлика от предишните години, когато районът беше оставен на заден план. През миналата година приключи изпълнението на проекта за Водния цикъл в кварталите около хотел „Санкт Петербург” и гранд хотел „Пловдив”  между бул. „Марица-север” и „България”. Хората, които живеят в "Кършияка", изтърпяха  месеци неудобства,  докато вървяха ремонтите на близо 50 улици. Днес обаче имат нов водопровод, канализация и улична настилка. Проектът се финансира с безвъзмездна помощ по Оперативна програма „Околна среда 2014 ​- 2020 г.”. Инвестицията в реконструкцията на ВиК мрежата е над 22 млн. лева. 

По същия проект за Водния цикъл се инвестират още над 20 млн. лева за изграждан​е на северния обходен колектор и подмяна на ВиК на Брезовско шосе и бул. „Дунав”. Очаква се през март да започне асфалтиране на първия завършен участък на Брезовско шосе, от кръстовището с бул. „Северен” до колелото на бул. „Дунав”.  Но тепърва ще се възобновяват строителните работи в отсечката от бул. „Северен” към изхода на Пловдив, които ще се наблюдават от екип археолози да не би под булеварда  да се намерят останки от древна могила. 

Строителите работят вече на две места на бул. „Дунав” и силно пречат на трафика, но няма друг вариант за основен ремонт и реконструкция на амортизираната подземна инфраструктура. 

На бул. „Дунав” се до​вършва новата спортна зала за близо 7 млн. лева, а едновременно с това администрацията вече е на финала на преговорите за закупуване на още една зала „Строител”. Тя е собственост на „Метални конструкции”. Фирмата е готова да продаде сградата за 4,9 млн. лева, платени в две бюджетни години. 

 

Изградиха 8 детски площадки и 9 паркинга, Кметството - в старите бараки

Благоустрояване на междублокови градини с изграждане на алеи, пейки, осветление и нови детски площадки - това е един от приоритетите на район "Северен".  През 2022 г. са направени 8 детски площадки, сред които са на бул. „Цар Борис III Обединител“ №20; бул. „България“ №84; бул. „България“ №146, ул. „Милеви скали“ №2.

Друг важен приоритет е решаването на въпроса с паркирането, посочва кметът на района Стоян Алексиев. Премахнати са над 1500 гаража и само през миналата година са изградени 9 паркинга с 450 паркоместа. Те са на ул. „Победа“ №44-52; пред блоковете на  бул. „България“ №49-51;  №136-146; №158 и №198; на ул. „Галилей“, ул. „Благовест“ №18 и №1-3, на ул. „Хан Телериг“ №1-3-5.

За ремонти и благоустрояване на района са отпуснати 1,5 млн. лв. от бюджета на община Пловдив. За да се подобри съществено качеството на живот на гражданите на района, са предложени за одобрение от Община Пловдив и Общинския съвет проекти за 2,2 млн. лв. за изграждане на детски площадки, фитнеси и спортни игрища на открито и паркинги. 

Около 400 до 500  преписки се обработват на месец от служителите на районната администрация. Служителите проверяват и по 30-40 жалби.  Годишно се издават 150 строителни разрешения за промишлени предприятия, ФЕЦ, офис и жилищни сгради, като се наблюдава ръст на инвеститори в района.

Голям проблем за администрацията и гражданите си остава състоянието на районното кметство, което се помещава в стари бараки. Идеята то да се пренесе в сградата на ъгъла на бул. "Цар Борис III Обединител" и бул. "Дунав" заби в девета глуха, след като строителят, на който бе възложен проектът, фалира и заряза сградата. 

Оцени новината

Оцени новината
2.5/5 от 8 оценки
2.5/5 от 8 оценки

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?