Равносметката от един кметски мандат: Здравко Димитров счупи рекордите по инвестиции в пътища
- 08:00, 15.05.2023
- 08:11, 15.05.2023
- 3648
- 28
Шест месеца преди края на кметския мандат на Здравко Димитров е време за равносметка. Оценките са от "Осана" до "Разпни го!", като превес имат критиците на Зико. Самият той твърди, че мандатът е изключително успешен, а в Пловдив никога не се е строило като днес. Опонентите му контрират, че градът е разкопан, по важните обекти се строи бавно, а Пловдив се презастроява без ясна визия за пътната инфраструктура и развитието на зелената система.
Без да сме адвокати на градоначалника, трябва да признаем, че на Здравко Димитров се падна да кметува в трудни времена - още в първите седмици екипът му трябваше да спасява важни проекти - като Водния цикъл и втория етап от „Региони в растеж”, които бяха поставени в риск от предишната администрация. Закъснение имаше и в подготовката на други два ключови проекта, изпълнявани на територията на Пловдив от НКЖИ и ВиК - модернизация на жп възел Пловдив с пробива под Централна гара и Южния обходен колектор. Шест месеца след началото на мандата дойде пандемията от коронавирус, последва войната в Украйна и голямата инфлация. На всичко отгоре от 2 години в България няма редовно правителство, което създава сериозни затруднения и в работата на общините.
В следващите седмици ще ви представим най-важните проекти, реализирани или стартирали в Пловдив през последните близо 4 години. Оценката за мандата на Здравко Димитров ще оставим на вас, читателите. Можете да я направите в анкетата, която ще бъде активна от утре на сайта мarica.bg и на страницата на „Марица” във Фейсбук.
Здравко Димитров счупи рекордите по инвестиции в пътища за един кметски мандат
Няма кмет в годините на демокрацията, а и преди това, който за един-два мандата да е успял да реши всички най-наболели проблеми с пътната инфраструктура в Пловдив. Всеки градоначалник според собствените и на бюджета възможности е допринесъл някаква добавена стойност към облика на града, разчитайки на приемственост. Спас Гърневски построи надлез „Родопи” и продължението на бул. „Марица-юг” до „Столипиново”. Д-р Иван Чомаков промени визията на Главната и изтегли заем за 50 млн. лева за второто платно на моста на „Герджика” и ремонт на основни улици. Славчо Атанасов завърши важните инфраструктурни проекти, сред които е и бул. „България”, и договори свежи пари срещу депонирането на софийски бали в Цалапица. Иван Тотев инвестира готовите средства - над 20 млн. лева, за поддръжка на улици и изтегли още 30 млн. лева заем, с които основно ремонтира три градски булеварда и изгради част от бул. „Северен”.
Здравко Димитров и неговият заместник Пламен Райчев по време на една от инспекциите
на Пречиствателна станция
Снимка: Валентина Биларева
Какво допринесе за пътната инфраструктура на Пловдив Здравко Димитров за близо четири години управление?
Не е никак малко, ако се погледне на свършеното обективно, без обичайното и често политическо заяждане. Зико даде старт на пътни и ВиК проекти на обща стойност над 200 млн. лева - средства, които никой от неговите предшественици не е успял да усвои. Част от тези важни обекти, финансирани от различни източници, и най-вече по европейски програми, са завършени, на други ще се работи и в следващия мандат. Още в първите месеци с изключителни темпове бяха ремонтирани важни части от булевардите "Христо Ботев", "Копривщица" и Коматевско шосе. После с пътните обекти стана по-трудно.
Здравко Димитров има смелостта да се захване с най-тежкия и наглед най-неблагодарен проект - Водния цикъл,
разписан още в мандата на Славчо Атанасов, коригиран и оставен да събира прах при Иван Тотев. Малцина управници са готови да обират хорските негативи покрай смяната на изгнилите тръби, кал и прах, тъй като такива ремонти обикновено минават без светлините на прожекторите, въпреки че са от изключителна важност. Зико извади на бял свят екопроекта, изтупа го от прах и даде път на 120 млн. лева инвестиции.
Строителната техника напредва на бул. “Дунав”
Снимка: Наташа Манева
Днес Пловдив има модерна Пречиствателна станция и близо 50 улици в „Кършияка” с нова ВиК мрежа, пътна и пешеходна настилки, осветление. Въпреки бавните темпове, които изнервят пловдивчани, след няколко месеца ще бъде завършена реконструкцията на Брезовско шосе, а след това - и на бул. „Дунав”, също със 100-процентова подмяна на водопровод и канализация, както и с канализационен колектор, който ще поема дъждовни и обратни води на цялата северна зона.
В съкратени срокове и с високо качество през 2021 г. беше реализиран другият важен проект за близо 8 млн. лева - реконструкцията на бул. „Копривщица”, северното платно на бул. „Христо Ботев” - от Централна гара до кръстовището с бул. „Александър Стамболийски”, и част от северното платно на бул. „Никола Вапцаров”.
Екипът на Здравко Димитров още в първите дни от мандата
даде рестарт на проекта за подлез „Модър-Царевец”.
Пътното съоръжение за 12 млн. лева ще бъде готово до края на тази година и ще свърже директно районите „Южен” и „Западен”.
До няколко месеца приключва основен ремонт на бул. „Хаджи Димитър” за 5 млн. лева и реконструкцията на ул. „Даме Груев” за 9 млн. лева (с индексацията). Паважът на двете улици беше нетърпим, а ремонтът се отлагаше години наред.
Вместо хлътнал паваж - асфалт като тепсия на ул. “Богомил”
Снимка: Наташа Манева
Средства (над 5 млн. лева) са осигурени, макар и със заем, за разширението на ул. „Царевец”, също отлагано в годините от предшествениците на Зико. Той ще направи първа копка, следващият кмет ще продължи, както става от памтивека.
Два булеварда - Голямоконарско и Рогошко шосе,
също са извадени от забвение. За разширението на Голямоконарско сме чували обещания още през 2013 г. Зико успя да издейства 9 млн. лева държавно финансиране от общо 18 милиона, неговият екип проведе обществената поръчка за избор на изпълнител и случи на добра фирма - реконструкцията върви със скоростни темпове. До седмица-две ще започне и основен ремонт на Рогошко шосе за 15 млн. лева.
Ул. “Лев Толстой” е с нова пътна настилка и над 100 дървета от двете страни
Снимка от Наташа Манева
Обновени са възловите улици в кв. „Гладно поле” - „Богомил”, „Лев Толстой”, „Радко Димитриев”, както и северното платно на бул. „Санкт Петербург”. В квартала са инвестирани почти 13 млн. лева. Изцяло нова инфраструктура - пътна настилка, места за паркиране, детски и спортни площадки, се правят в квартала между бул. „Княгиня Мария Луиза” и „Шести септември” за 9 млн. лева. Ако теглим черта, това са важни за Пловдив проекти за 215 млн. лева - сериозна добавена стойност.
Спаси Бетонния мост
Два мащабни проекта на Национална компания „Железопътна инфраструктура” и ВиК-Пловдив, финансирани по оперативни програми се изпълняват в сътрудничество с Община Пловдив - както при съгласуване на строителните работи, така и на временната организация на движението.
Кметът Здравко Димитров настоя пред НКЖИ да не се премахва Бетонният мост. Първоначално в тръжните условия, а след това и в договора за строеж на подлеза до Централна гара беше записано изричното условие изпълнителят на обществената поръчка да събори моста, когато пътното съоръжение между бул. "Васил Априлов" и "Македония" се завърши. От Министерството на транспорта и НКЖИ наскоро официално обявиха, че Бетонният мост ще се реконструира, като за тази цел ще се затвори за няколко месеца.
Усилено се работи, дори и вчера, в неделя, около Централна гара, където „Трейс Груп Холд” строи подлез по договор с НКЖИ. До месец-месец и половина строителите ще приключат със съоръженията на колелото и ще прехвърлят техниката в южното платно на бул. „Христо Ботев”, без да затварят изцяло движението.
Строителите стигнаха до още една пресечка на бул. “Александър Стамболийски” с ул. “Братя Шкорпил”
Продължава работата и по проекта на ВиК на бул. „Александър Стамболийски“, където консорциум „Екопроект-Пловдив” изгражда Южен обходен колектор. Тези дни строителите затвориха още един вход и изход към булеварда откъм кварталната улица „Братя Шкорпил“ до „Т-Маркет“. До дни ще бъде затворен и входът от булеварда на ул. „Кронщад“ към ОУ „Димитър Талев“.
Шофьорите ползват за обход ул. „Асен Христофоров“, на която е забранено паркиране точно по тази причина. Голяма част от трафика, който идва от Марково, „Беломорски“ и „Остромила“ и блоковете на жилищния комплекс „Южен“, минава по тази улица. По ул. „Димитър Талев“ колите се движат само направо от Овощарския институт към бул. „Никола Вапцаров“. Завоите наляво и надясно по бул. „Александър Стамболийски“ са невъзможни, защото и от двете му страни се работи. Два участъка на бул. „Александър Стамболийски“ до ул. „Пере Тошев“ и „Индустриална“ също са затворени. Работи се с тежкотоварна техника, пътното платно е много тясно и единственият вариант е затваряне на отделни участъци.
Успоредно се подменя магистрален и захранващ водопровод.
Голяма греда с ремонта на ул. „Даме Груев“
Ул. „Даме Груев“, която свързва бул. „Македония“ и Кукленско шосе в район „Южен“, вече можеше да бъде завършена и да стане удобна пътна артерия, ако разширението не беше се препънало в подводни камъни.
Ремонтът, стартирал в края на 2021 г., беше спрян до началото на април, докато Община Пловдив приеме бюджета и изплати първия транш, който се полага на фирмата изпълнител по договор. Общинският бюджет се забави през миналата година по същата причина, поради което не е приет и през 2023-та поради липсата на редовно правителство. По закон общинските бюджети се подготвят и се гласуват, след като влезе в сила бюджетът на държавата.
Строителите работят на ул. “Даме Груев” до бившето кино
Снимка от Валентина Биларева
Вторият подводен камък дойде заради проблемите с отчуждаване на частен имот - къща с автосервиз. Старт на строителните работи беше даден, без да са завършени окончателно отчуждителните процедури. Зам.-кметът по строителство Пламен Райчев очакваше, че докато багерите стигнат до пресечката на „Даме Груев“ с „Тодор Александров“, Общината ще влезе във владение на автосервиза и ще може да го събори. Собственикът обаче прояви завидна упритост - вече цяла година той води съдебни дела на всички инстанции, за да запази постройките си.
Последното заседание беше насрочено във Върховния административен съд на 9 май и се очаква, че най-после спорът за премахването на частните имоти, които попадат в новата улична регулация, ще бъде решен. Общинската къща, както и частните сгради вече са подготвени за събаряне - прозорците и вратите са изкъртени.
Какво е свършено от строителите - фирма „Парсек Груп“? Напълно е завършен първият участък между бул. „Македония“ и „Охрид“. Има асфалтова настилка, макар и без последен пласт в отсечката между Кукленско шосе и ул. „Братя Бъкстон“. Подземната инфраструктура - водопровод и канализация, са направени между ул. „Тодор Александров“ и „Пере Тошев“, работи се в участъка от ул. „Пере Тошев“ до ул. „Охрид“.
Ремонтът се финансира от общинския бюджет с първоначално подписан договор за 7,5 млн. лева, който е индексиран.
Разширяват изпреварващо Голямоконарско шосе, Рогошко - пред старт
С два големи булеварда - Голямоконарско и Рогошко шосе, се захвана местната власт в края на своя мандат. И двете обществени поръчки са възложени на софийска фирма "ИСА-2000" на Юлиан Инджов, който отлично беше се справила с разширението на пътя Пловдив-Асеновград, локалните платна и кръговото кръстовище на околовръстното шосе.
Разширението на Голямоконарско шосе стартира обещаващо, с изпреварващи ускорени темпове спрямо утвърдения линеен график. Преди няколко дни строителите затвориха втори участък от източното платно на бул. „Васил Априлов“ от кръстовището с ул. „Георги Бенев“ до бензиностанция „Еко“ , като прехвърлиха движението двупосочно в западното платно. Предвижда се строителните дейности в отсечката да приключат до 1 юни, а до 20 юли пък се очаква да завърши и реконструкцията между кръстовищата с бул. „Дунав“ и ул. „Георги Бенев“.
Представителят на "ИСА-2000" инж. Паун Иванов, който преди години беше директор на Областно пътно управление, дори каза напълно сериозно за "Марица", че ако имат на разположение всички средства, ще завършат още тази година и Голямоконарско, и Рогошко шосе.
Удвояването на Голямоконарско шосе от бул. „Дунав” до разклона за Царацово струва 15 590 462 лева без ДДС, или над 18 млн. лева с включен данък. Половината от тази сума - 9 млн. лева, е преведена от държавата и се предполага, че може би и в новия републикански бюджет за входно-изходната артерия ще бъдат заделени още толкова пари. Така навремето с държавни средства беше основно ремонтиран бул. "България".
До седмица-две или когато спрат дъждовете, както се изрази зам.-кметът по строителство Пламен Райчев, ще започне ремонт на Рогошко шосе. Обществената поръчка е възложена на цена 12 490 286 лева без ДДС. Във финансовите разчети на Община Пловдив за 2023 г. са планирани 3,5 млн. лева. Обектът ще е преходен и ще се завършва догодина.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.