ПРОВАЛЪТ: Фаворит на Тотев разписа неработещата е-система в градския транспорт
- 06:45, 01.09.2020
- 09:34, 01.09.2020
- 12 079
- 15
Един от фаворитите на бившия кмет Иван Тотев следва да се притеснява най-много от започналото досъдебно производство за провала на електронната система в градския транспорт на Пловдив.
Като ръководител на злополучния транспортен проект Борислав Кръстев е подписал документите за въвеждането на електронната система в градския транспорт, без тя да функционира. Това става през 2015-2016 г., когато Пловдив се управлява от Иван Тотев и неговия екип.
Държавното обвинение е категорично, че бившата градска управа е проявила безхаберие при внедряването на новата система от испанската фирма "Индра".
"През периода 2015-2016 г. от длъжностни лица не са били положени достатъчно грижи за стопанисването и запазването на повереното им имущество и за възложената им работа, във връзка с изпълнение на договор с предмет „Изграждане, внедряване и поддръжка на Система за управление на градския транспорт (СУГТ)“, и от това са последвали - значителна повреда на имущество и значителни щети за община Пловдив - престъпление по чл. 219 ал. 1 от Наказателния кодекс", се казва в съобщението на Окръжна прокуратура, огласено вчера.
В хода на досъдебното производство, по указания на наблюдаващия прокурор, ще се установяват факти и обстоятелствата около изграждането, приемането, тестването и последващото ползване и поддръжка на СУГТ в Община Пловдив и причината за продължаващата й непълна функционалност към момента.
Първоначално предвиденият от закона срок за приключване на досъдебното производство е двумесечен.
От края на 2011 г. до началото на ноември 2015 г. транспортният ресор в общината се ръководи от зам.-кмета Александър Държиков, сега председател на градския парламент, а в края на 2015-та го поема Златин Велев, който в момента е общински съветник от ГЕРБ. Именно тогава са извършени последните плащания на изпълнителя "Индра". По този начин на практика Община Пловдив е лишена от възможността да задължи испанската фирма да въведе в действие тъй нареченото безкондукторно обслужване.
Транспортният проект всъщност е подготвен още в мандата на кмета Славчо Атанасов. Изпълнението му обаче започва след корекции от екипа на следващия градоначалник.
Сагата с печалния проект започва на 10 февруари 2015 г., когато след проведен конкурс Община Пловдив, представлявана от кмета Иван Тотев, подписва договор за обществена поръчка за електронната система с „Индра”. Цената й е 16 308 385 без ДДС, или близо 20 млн. лева с включен данък. В договора изрично, черно на бяло, е записано, че
проектът трябва изцяло да бъде завършен до 10 февруари 2016 г.,
тоест за 12 месеца. Това означава доставка на оборудването, монтаж и въвеждането на системата в експлоатация - с електронните табели, които посочват маршрутите и интервалите до пристигане на автобусите, и с автомати за продажба на електронни билети и карти вместо кондукторите.
Но и до днес, четири години и девет месеца по-късно, пътниците продължават да се таксуват при кондуктори или шофьори.
През 2015-2016 г. разплащането с изпълнителя се извършва въз основа на приемо-предавателни протоколи, подписвани от ръководителя на проекта Борислав Кръстев, който е оторизиран да контролира реализирането на проекта с пълномощно с изх. №15МН420/25.06.2015 г., издадено от Иван Тотев.
„Индра” има задачата да оборудва Центъра за градски транспорт в сградата на бул. „Шести септември” /бившия хотел на Ванко 1/, да монтира компютри, валидатори, електронни табла и монетни автомати във всички автобуси, автомати за продажба на билети и карти на спирките и в обществени сгради и електронни табла на спирките.
На 20 ноември 2015 г. Борислав Кръстев
удостоверява с протокол и подпис, че тестовите изпитания на електронната система са проведени успешно.
Борислав Кръстев
На 16 декември същата година той вече подписва констативния протокол за функционирането на системата за градски транспорт. И този документ е съставен в оптимистичен тон. На 23 декември 2015 г. са одобрени исканите за възстановяване средства по договор №15ДГ102/10.02.2015 г. до прага от 90% БФП за междинни плащания. Сумата, надвишаваща 90% БФП, е верифицирана на окончателно плащане в съответствие с правилата на ОПРР.
По това време в нито един автобус не е въведено електронното обслужване. Не са пуснати за продажба електронни карти и билети. Не са активирани автоматите на спирките. Констативен протокол е съставен на базата на оборудването, монтирано в няколко рейса и пуснато, колкото да мине комисията и да се отчете, че системата е въведена в срок.
Въз основа на нейните становища е депозирано искане за окончателното плащане от Община Пловдив. На 22 март 2016 г. са одобрени исканите за възстановяване средства по договора. Опозицията настойчиво иска да получи документи от градската администрация защо на изпълнителя са платени последните близо два милиона лева, без да е свършена работата докрай, но питанията остават глас в пустиня.
Виновникът намери подслон във ВиК
През 2016 г. след приключването на злополучния транспортен проект Борислав Кръстев, вероятно като много ценен кадър, беше назначен със заповед на Иван Тотев за директор на общинско предприятие "Организация и контрол на транспорта". След това от същия кмет му беше възложено да движи все така "успешно" изпълнението на Водния проект, докато настоящият кмет Здравко Димитров не го освободи от длъжността.
Кръстев обаче не остана и ден без работа. Шефът на местното ВиК дружество Спартак Николов го взе на работа. В държавната фирма беше назначен и бившият зам.-кмет Златин Велев.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни










