46

Пробивът до Водната палата отива в ръцете на Общинския съвет

Общинският съвет ще решава дали да продължи строителството на пробива до Водната палата, или проектът да се спре окончателно. Това стана ясно след 4-часовата дискусия, проведена днес с граждани и експерти. Зам.-кметът Пламен Райчев обясни, че администрацията ще внесе протокола с десетките изказвания на граждани и организации в местния парламент. "Съветниците са в правото да вземат решение", каза Райчев.

Зам.-кметът допълни, че вероятно това ще стане през януари, докато се обработят и се представят всички документи. Запитан дали община Пловдив може да използва заема в размер на 9 милиона за други проекти, Райчев напомни, че 9 месеца до изтичането на мандата администрацията няма право да тегли заеми. За да инвестират средствата, в случай, че Общинския съвет реши да не се изгражда пробив, трябва да се измине цялата процедура отначало - да се избере проект, да се проведе обсъждане, да има решение на Общинския съвет, а след това и на Управителния съвет на Фонда за устойчиво развитие към ЕС.

Общината трябва да се разплати с изпълнителите на обществената поръчка за пробива за извършената част от нея. До този момент фирма „ИСА -2000” не е заявила претенции, че ще заведе иск срещу спирането на обекта, съобщи Пламен Райчев. 

 

Цели четири часа в залата се чуваха аргументи „за” и „против”.  Протестиращите срещу пробива ръкопляскаха на Диана Русинова, председател на Европейския център за транспортни политики, която демонстрира на екрана  направеното проучване на трафика в пикови часове  не само на колелото до Водната палата, но и на съседните кръстовища на бул. „Шести септември”, придружени със симулация. Тя посочи, че  основният трафик е се извършва по бул. „Цар Борис III Обединител” – съответно 897 коли на час към Чифте баня и 749 към панаира,  по-малко е натоварен бул. „Марица –юг”  - общо през колелото минават около 3500 автомобила.

 

Според Русинова  с изграждането на пробива проблемът няма да се реши, защото трафикът ще се премести на Чифте баня. Ивайло Спасов от гражданска инициатива пък препоръча да се изготви цялостна транспортна стратегия, като се проведе задълбочено обследване на трафика и да се определи как да се развива инфраструктурата.

 

Критиките засегнаха  пловдивския колектив,  разработил транспортно проучване. „В доклада сме представили 84 страници диагноза и прогноза на трафика до 2040 г., анализи и препоръки.  Според изследването през колелото на час минават към 3900 коли и ние сме убедени, че подземното съоръжение ще улесни трафика в тази част на Пловдив”, контрира инж. Гергана Кривошапкова. И напомни, че към Общия устройствен план е приложен Транспортно – комуникационен план, който съдържа анализ на трафика и пътни обекти, които трябва да се изграждат. Сред тях е и градска железница. 

 

От Камара на инженери в инвестиционно проектиране /КИИП/ също подкрепиха пробива. От Съюза на урбанистите  обаче разкритикуваха проекта, като посочиха, че липсват пешеходни пътеки, велоалеята се прекъсва, паркоместата срещу Водната палата вече са премахнати, а тротоарът се намалява, от източната страна на бул. „Марица-юг” са отрязани дървета.  Ръководителят на проекта инж. Маню Манев увери, че има решение велоалеята да продължи, предвидена е зеленината, има възможност и за пешеходно пространство на крайбрежния булевард.  Един от вариантите за изменение на проекта е да се разшири тунелът, като се направи тротоар с ширина 2,5 метра за преминаване на пешеходци и велосипедисти. 

 

Нивото на подпочвени води също предизвика спорове между проектантите и протестиращите.  Инж. Маню Манев увери, че при изкопните работи не се стига до подпочвените води, а от залата репликираха, че това е лъжа. „Не превръщайте дискусията във война”, скастри главният секретар Ангелина Топчиева, която водеше дискусията. 

 

Олег Петков, бивш директор на БДЖ, разкри, че по думите на негов познат при строежа на Водната палата са попаднали на подвижни пясъци, и се усъмни, че височината на пробива 3,50 метра е достатъчна, например, за преминаване на електробуси със зарядно устройство отгоре.  Проектът не предвижда по бул. „Марица-юг” да минава градския транспорт.

 

Протестърите  изброяваха и други причини против пробива – по-голям шум от трафика, особено за учениците от Хуманитарна гимназия и ОУ „Княз Александър I”, замърсяване на въздуха, археология която може да се появи по време на изкопните работи. Д-р Веселка Христамян от Демократична България директно настоя проектът да се спре и да се обяви поръчка за пълно транспортно обследване. Пепа Деведжиева, лидер на КОД, отново напомни за писмо от управляващия орган на МРРБ, в което се споменава санкция за нанесените щети на крайбрежната ивица, която беше благоустроена по ОП „Региони в растеж”. Сумата е около 1,5 млн. лева, каза Деведжиева, като вдигна горе копието.  Пламен Райчев обаче възрази, че такова писмо не са получавали в Общината.

 

Председателят на КАБ арх. Чавдар Тенев  огласи позицията, че подлез със светла част, която реално ще бъде 3,30 метра, без леви завои и ограничения за градски транспорт, е неприемлив.

 

Арх. Тенев посочи, че една от причините да се стигне до критиките е възлагане на инженеринг – проектиране и строителство. „Винаги сме настоявали такива проекти да се изпълняват с конкурс. След като се разгледат и одобрят, да се избира строител, а не строителят да избира проектанта”, обясни шефът на КАБ. Той допълни, че Управителният съвет на КАБ има предложение до МС и НС за промяна в закона за обществените поръчки и премахване на инженеринг.  

Всички коментира ще бъдат включени в протокола за сведение на Общинския съвет. До 5 декември включително в Община Пловдив могат да се внасят писмени становища по повод на пробива до Водната палата, напомни Ангелина Топчиева. 

Снимки от Наташа Манева

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
8 коментара
БУДЕН СЕЛЯНИН

БУДЕН СЕЛЯНИН

01.12.2022 | 21:41

ВАШЕТО ДОВЕРИЕ КЪМ ХОРАТА ОТИВА В КОША ЗА СМЕТ .....

Отговори
0 0
Герб продължава да краде

Герб продължава да краде

01.12.2022 | 20:04

Крадат ви пловдивчани

Отговори
2 0
Само за крадците е пробив

Само за крадците е пробив

01.12.2022 | 20:01

Реално има само изкопни работи, които не са за милиони. Само за крадците е пробив нали трябва да напълнят чекмеджетата си.

Отговори
1 0
Обикновен шофьор

Обикновен шофьор

01.12.2022 | 16:28

Трябва да има пробив с кръстовище на две нива. Отгоре задължително трябва да има кръгово движение, за да може да се прави ляв и обратен завой. Този трафик трябва да започне да се освобождава от някъде.

Отговори
3 0
лайф

лайф

01.12.2022 | 14:39

ДА СЕ ПРАВИ. МНОГО ДОБРЕ ЩЕ Е АКО СТАНЕ. ЗАЩО СЕ СПРЯ? ДА СЕ УГАЖДА НА ШЕПА ХОРА.

Отговори
9 3
един

един

01.12.2022 | 14:38

Този пробив трябва да се направи!!!!!!!!! Всичко друго е демагогия! видно е че там има проблем, трябва да се отстрани... само чрез пробив!!!! лош ...добър.... има пари в момента за него и да го почват... колкото по рано толкова по добре!

Отговори
8 4
Кв. Прослав

Кв. Прослав

01.12.2022 | 14:12

Всички пловдивчани ще са ви благодарни ако нищо не предприемете в следващите десет месеца, ще ни излезете по евтино отколкото да сътворявате само недомислия

Отговори
4 9
Ало

Ало

01.12.2022 | 14:35

Седи си на село и не се меси в работите на Централната част

Отговори
8 3

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?