Следвайте ни

Наследството на Тотев: Тролейбусната мрежа до Тунела свалена незаконно

Съдът отмени заповедта на бившия кмет Иван Тотев за демонтаж, собственикът на съоръжението ще иска обезщетение

viber icon

Тролейбусната мрежа  до Тунела е свалена незаконно в края на 2018 г. заради строежа на кулата, от която на 12 януари 2019 г. официално бе открита инициативата Европейска столица на културата.

Това става ясно от решение № 1160 на Административен съд - Пловдив от 31 май 2019 г., потвърдено по-късно от  ВАС. С двете отсъждания магистратите отменя заповед № 18OA3004/21.12.2018 г. на кмета на община Пловдив за демонтаж на 940 метра въздушноконтактна мрежа и 16 броя окачвачи на бул. „Цар Борис III Обединител”  между кръстовищата с ул. „Патриарх Евтимий” и „Цанко Дюстабанов”.

Магистратите, разгледали материалите по делото, считат, че от кмета e допуснато „нарушение на принципите на законност, предвидимост и съразмерност, което  води  до

превратно упражняване на власт и незаконосъобразно упражняване на оперативна самостоятелност”.

Издадената заповед се отменя с аргумент, че тя не съответства  на закона.

Премахването на проводниците е разпоредено от тогавашния градоначалник Иван Тотев, но заповедта е подписана от неговия заместник Розалин Петков, който по това време изпълнява длъжността кмет. Това става след писмо от артистичния директор на церемонията по откриването Свен Байер. Демонтажът е възложен без проведена процедура за обществено договаряне и е извършен от "Драгиев и ко". Според обяснението на общината това става в рамките на стар действащ договор с фирмата.    

Делото в съда е образувано по жалба на „Градски транспорт - Пловдив” АД.  Приватизираното дружество по онова време е безспорен собственик на тролейбусната мрежа в Пловдив. Първоначално от "Градски транспорт" са сезирали пловдивската прокуратура по случая, но от там са преценили, че няма данни за извършване на престъпление и са оставили жалбата без разглеждане. От дружеството обаче завеждат дело в съда и печелят на всички инстанции.  

Въз основа на съдебното решение ръководството на фирмата има правно основание да заведе ново дело срещу Община Пловдив и да поиска парично обезщетение на нанесените вреди най-малко за половин милион лева. Въпросът е кой ще плаща тези огромни разходи или отново те ще се покриват от пловдивските данъкоплатци?

За демонтаж  на тролейбусната мрежа се действа като при  пожар, защото в 12 без 5  градската управа се сеща, че жиците ще пречат на  Кулата, която трябва да се издигне на 30 метра височина над булеварда. 

В заповедта на кмета се изтъква, че „спешните превантивни действия” са предприети с цел „осигуряването на живота и здравето на гражданите, държавни глави, представители на европейската комисия, европейския парламент /Б.а. - с малки букви!/, гостите, присъстващи на откриването на спектакъла, както и в защита на обществения интерес”.

Заповедта за демонтаж на мрежата е адресирана до „Градски транспорт Пловдив” АД  със синдик Николай Митов. С нея кметът  нарежда  цялата въздушноконтактна мрежа, всички проводници и конзоли в участъка от южната страна на Тунела и пред хотел „Тримонциум“ да бъдат премахнати в срок от три календарни дни. В случай, че синдикът не изпълни разпореждането,  общината сама ще премахне съоръжението.

Дружеството отказва да изпълни разпоредбата,

а изпълнителният директор Ангел Батаклиев предупреждава, че действията на общината са незаконни и ще търси правата в съда. От „Градски транспорт - Пловдив” АД  до кмета е внесено възражение срещу демонтаж  на мрежата. В писмото се подчертава, че това е „поднадзорно-енергийно съоръжение, за което при монтаж и демонтаж се изисква изработването на технически проект“, а свалянето трябва да се извърши от лицензирана за дейността фирма. От дружеството изрично предупреждават, че демонтираните елементи не могат да се използват отново. Общината обаче не разполага с какъвто и да било проект и наемат изпълнител без опит в подобни ситуации. 

Според протокола, изготвен  от представители на „Българска транспортна компания- Пловдив” АД  и представен по-късно пред съда, съоръженията са в добро техническо състояние. Вещото лице, назначено по делото, констатира постфактум, че  мрежата  е демонтирана от 19 междустълбия и че съществуващите съоръжения са в общо добро техническо състояние и няма нарушени габарити  на тази част от мрежата  между проводниците и пътното платно, с изключение на някои отделни корозирали и замърсени елементи.

„Техническото състояние на ВКМ в процесния участък

не създава пряка и непосредствена опасност за живота и здравето

на гражданите“, гласи решението на магистратите, които се позовават на съдебно-техническата експертиза. Вещото лице е установило и възможността за подмяна и заздравяване на елементите на мрежата, така че тя да бъде годна за поставяне под напрежение.

Становището на съда е категорично - премахването  на съоръженията не попада в хипотезата на чл. 195, ал. 4 и ал. 6 от ЗУТ, който дава право на общината да разпореди на собственика ремонт или премахване на опасен за здравето и живота на хората обект.

Магистратите посочват още един факт - че общината не е изпълнила  поетия ангажимент за възстановяване на мрежата. Както едва сега става ясно, проводниците са били предадени на ОП „Организация на контрол на транспорта”, а след това са обявени за продан от синдика на „Градски транспорт”.

Това нарушение е квалифицирано от съда като „превратно упражняване на власт“, което противоречи на закона. Магистратите напомнят, че неприкосновеността на частната собственост е гарантирана  в чл. 17, ал. 2 от Конституцията на Република България и тя следва да се спазва.

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (4)

Не е съвсем

Не е съвсем

24.06.2020 | 09:05

наследство...Имам странното усещане, че той продължава да дърпа конците на града и да "ръководи" настоящия кмет...

Отговори
5 3
Реалист

Реалист

24.06.2020 | 09:05

Аз мисля че седя трябва като е вземал това решение че заповедта на кмета е незаконна мисля че прокуратурата или по някакъв друг начин да го задължат лично той да възстанови мрежата защото повечето от тролейбусната мрежа където е унищожена не е по вина на градски транспорт а по вина на някой некадърни органи от бившите управленческа Влас

Отговори
2 3
Магистрат

Магистрат

24.06.2020 | 08:03

Нямат край поразиите нанесени от самозабравелия се бивш кмет! За превратна употреба или за злоупотреба с власт и превишаване на сложебни правомощия от длъжностното лице трябва да се носи наказателна и то най-строга отговорност! На ход е прокуратурата, но не тази която е отказала да му потърси наказателна отговорност!

Отговори
9 3
4000

4000

24.06.2020 | 08:01

Тотьо хайдутин до каквото се е докопал го е закопал и пловдивчани ще плащат дълги години неговите золуми .

Отговори
9 3

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?