Следвайте ни

Подземен тунел под „Гладстон“ топи трафика в центъра на Пловдив

Така ще решим много повече проблеми, вместо да бутаме сградите по улицата, твърди инж. Желю Желев

viber icon

Един нов тунел между подлеза под пощата и кръстовището на бул. „В. Априлов“ и „Пещерско шосе“ ще реши много повече проблеми - вместо да бутаме сгради, за да разширим „Гладстон“. Това предлага експертът по градско планиране и комуникации инж. Желю Желев с уточнението, че новото трасе няма да има връзка с бул. „Руски“. 

Инженерът повдига темата по повод на споровете, които възникнаха заради планираното разширение на ул. "Гладстон" от бул. "Руски" до подлеза под Централна поща и в западната част покрай Търговската гимназия, където "Гладстон" преминава в ул. "Захари Стоянов" чак до бул. "Васил Априлов". Според новия ОУП на Пловдив улицата трябва да стане с две платна по две ленти.

Това обаче няма да реши проблемите с трафика в зоната, категоричен е инж. Желев.  „Задръстванията на улицата идват от транзитно преминаващите автомобили. Тук потокът е малък, защото улицата е къса и застроена с жилищни сгради. През тунела ще мине целият транзитен поток към „Пещерско шосе“ и бул. „В. Априлов“. По този начин по улица „Гладстон“ ще остане да се движи градският транспорт“, предлага инженерът. Според него така ще се разтовари кръстовището „Гладстон“ - „Руски“ и няма да се наложи разрушаването на улицата.

Какви други предимства има това решение? „С него фактически няма да има отчуждения по улицата, не се засяга подземната инфраструктура. Освен това ще се строи в здрави скали, което снижава стойността на съоръжението. А и няма да се наложи въвеждането на временна организация на градския транспорт. Тунелът ще се изгражда само откъм бул. „В. Априлов“.

Инж. Желев припомни, че за събаряне на сградите по „Гладстон“ се говори още преди 50-60 години, когато се бутаха постройките по бул. „Мария-Луиза“, за да се разшири булевардът. По същия план се изгради и големият подлез под централния градски площад.

"Така се предвиждаше, защото ул. „Гладстон“ се приемаше като част от главната пътна артерия на града в посока изток-запад. Строителите на подлеза стигнаха до „Гладстон“ и спряха. Защо? Те излязоха със становището, че транспортният поток не е толкова голям и може да се поеме от улицата. В същото време премълчаха факта, че не посмяха да отчуждят и съборят сградите. И то в годините на соца, когато най-напред се събаряха сградите, а след това се провеждаха процедурите по отчуждаването.

В сравнение с „Мария-Луиза“ сградите по „Гладстон“ са много по-нови, съхранили експлоатационните си качества. Какво се случи? 50 години преди 2007 г. - нищо. До 2020 г. - пак нищо. Но и сега решението остава. Без и най-малък намек за причините, поради които толкова години не се реализира проектът. Т.е. остава статуквото и заедно с него изостава и развитието на улицата. В същото време това, което преди 50-60 години е било приемливо, при положение че на 100 пловдивчани един имаше кола - сега е кошмар. Интересно защо авторите на новия ОУП не търсят алтернативни решения“, пита спецът. 

Даниела Арнаудова

Даниела Арнаудова

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Даниела Арнаудова е завършила Българска филология в ПУ „П. Хилендарски”. От 2002 г. работи в приложение „Имоти – строителство и архитектура” на вестник „Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (7)

Иван Нешев

Иван Нешев

18.11.2020 | 19:47

Много ще ми е интересно как ще се прокопае тунел през сиенитните скали на Бунарджика и Марково тепе. Някой може и надлез да се направи... Мисля, че Арх е прав и наистина трябва да се ограничават колите в центъра на града, защото новите трасета стимулират трафика да минават през тях. Ако пък Гладстон се разшири на север какво печелим? Нищо. Тогава Руски ще е тесен.

Отговори
1 1
Ерхан

Ерхан

18.11.2020 | 10:04

Този инженер да се гръмне. Няма как да ходиш по Гладстон и да не се качиш на Руски Този явно е на градус

Отговори
5 1
пининфарина

пининфарина

18.11.2020 | 09:57

Все остарели идеи за разширяване на булеварди и улеснение за колите да минават през центъра, отколкото новите вълни за ограничаване на коли в цгч и градовете като цяло, бидейки неудобно, скъпо, бавно да се придвижват - за сметка на градски танспрорт и вело/пешеходни. Там да наливат парите, а не в бутане на сгради, подлези и разширяване на сини зони все в полза на колите. По-трудно е, по-малко навярно може да се краде, но е по-дългосрочно.

Отговори
3 2
Арх

Арх

18.11.2020 | 09:33

Скоростни тунели има и в други многомилионни градове, освен Мадрид. Жителите на Мадрид и ареала му са колкото цялото население на България. Случаят с Пловдив не е такъв. И тук ни се предлага избора, дали да се платят десетина - двайсет милиона за разширение и отчуждаване или сто - двеста за транзитен тунел. Между другото, плановете за разширение на Гладстон са още от социализма, но тогава столицата предпочете да налива пари във Варна, Ловеч, Смолян и Благоевград. И Правец, да не го пропускаме.

Отговори
4 3
100

100

18.11.2020 | 09:46

Това което си писал 100-200 млн. За тунел 1 км. Къде го измисли, май бая си свикнал да прибираш. Има си изчисления, виж колко излиза метрото на километър.

Отговори
4 1
препоръка

препоръка

18.11.2020 | 08:59

Много полезно е да се разгледа Мадрид -целият град има отдолу скоростни тунели , които облекчават транзитния трафик през градския център.А Мадрид е доста по-голям от Пловдив и има повече архитектурни паметници. Идеята е много добра .

Отговори
9 1
Тунел

Тунел

18.11.2020 | 09:15

Още повече имаме машината, която пробива за метрото в София, компанията има и опита, а тунела няма да е повече от километър, работа за една година и всичко е готово

Отговори
8 3

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?