2374

Пловдивски неволи: Адските градски ремонти - бавни строители, лоши обходи

На пръсти се броят публичните (общински и държавни) строителни обекти в Пловдив, чиито изпълнители  успяват да ги завършат в срок според предварително уточнените линейни графици, които са неделима част от условията по обществените поръчки. Традицията с нарушаването на договорените пускови срокове се спазва от години. Срокът на изпълнението е едно от условията в офертата за обществена поръчка и строителите масово се възползват от негласната практика за слаб контрол от страна на инвеститорите и

непредвидени обстоятелства, 

които винаги могат да бъдат намерени, за да се оправдае неспазването на договора. Другият голям проблем са обходите, които често са неефективни и не могат да поемат трафика от затворените участъци. След съгласуване с КАТ движението се пренасочва по съседни улици, които обаче са превзети от паркирани коли и шофьорите са принудени да се изнасят от кварталите в индианска нишка.  

Ул. „Даме Груев” е разкопана във втория участък

В предишния мандат станахме свидетели на истински рекорди в закъсненията със станалите исторически ремонти на бул. "Руски", Коматевско шосе и бул. "Шести септември", финансирани с общинския заем от 30 млн. лева. Строителите от "Щрабаг" оправдаваха бавните темпове с неразбории в проектирането, трудна комуникация с общинската администрация, забавяне в съгласуването на обходните маршрути и бели петна в кадастъра, водещи до грешки с подземната инфраструктура. На Коматевско шосе от "Щрабаг" се натъкнаха и на неразкрити старини и се наложи работата да продължи под надзора на археолозите.  

Екипът на кмета Здравко Димитров започна с амбиция да внесе ред в обществените поръчки и избора на изпълнители, но също удари на камък с темпото на изпълнение на важните проекти.  

Показателен пример е реконструкцията и разширението на ул. „Радко Димитриев" в кв. "Гладно поле". Кварталният път с дължина не повече от километър е затворен втора година. Обектът, който се изпълнява по проекта за ремонт на пътната инфраструктура с финансова помощ по ОП „Региони в растеж”, е възложен на пловдивска фирма „Пътинженеринг”. Строителят също изтъква обективна причина ​- в ремонта участва ЕVN-Топлофикация и няма улицата да бъде завършена, преди да се подмени топлопроводът. Това обаче едва ли може да успокои хората в района, които насочват гнева си към кмета на Пловдив и неговия екип. 

Със скоростта на костенурка напредва и друг важен проект в града - строителството на ВиК и пътна инфраструктура за

водния цикъл „Брезовско шосе​ - Дунав”,

където също се появи препъникамък - археологическо проучване на древна могила в зоната на първия участък от ремонта. 

Не е ясно дали ръководителите на проекти контролират изпълнението на линейните графици, или срокът, посочен в договора, е проформа. До този момент няма случай на наложени санкции на изпълнител заради неспазване на утвърдените срокове, с изключение на договора за пътни ремонти на стойност близо 9 млн. лева с фирма „Пи Ес Ай” (по онова време собственост на Васил Божков), прекратен през 2008 г. от тогавашния кмет Славчо Атанасов заради лошо качество и забавени линейни графици.

Два знакови обекта ​- подлез  „Модър ​- Царевец”  и пробивът до Централна гара - също вървят със закъснение от първоначално договорените линейни графици. Тръгнали с ускорени темпове, строителите от „Драгиев и ко” бяха принудени почти да замразят обекта в очакване да започне изпълнението на мащабния проект за Южния обходен колектор, който също се забави най-малко с половин година.

Ремонтът на ул.„Радко Димитриев” най-после е на финала

Пробивът до Централна гара, който ще свърже директно бул. „Васил Априлов” с „Македония”, се спъна в концесията на терена от северната страна и трябваше да минат месеци, докато Национална компания „Железопътна инфраструктура” си върн​е имота и предостави фронт за работа на фирмата изпълнител „Трейс  Груп холд”.

 

Ремонтът на ул. "Даме Груев" заби в сервиз и стара общинска къща 

Реконструкцията и разширението на ул. „Даме Груев” в район „Южен”, изпълнявани от фирма „Парсек груп”, също заби в девета глуха. Според подписания договор строителството трябваше да завърши преди две седмици, тоест за 10 месеца. Строителите обаче са изпълнили само един от трите етапа и днес се чудят как да продължат. Оказа се, че администрацията е забавила премахването на две сгради, които попадат в разширението. Скоро ще последва още една причина, която строителите държат да се нарича форсмажор - недостиг на средства заради високата инфлация.

В резултат - ул. „Даме Груев” ще бъде завършена не за 300, а в най-добрия случай за 600 дни. Строителите работят в участъка между ул. "Охрид" и "Тодор Александров", където трябва да се положат нов водопровод и канал. Третият участък от ул. "Тодор Александров" до Кукленско шосе и надлез "Родопи" е непокътнат. 

 

Обсъждат промени в трафика около Събота пазара

Нова организация на движението около Събота пазара в "Кючук Париж" ще се обсъжда днес в Община Пловдив заради няколко затворени улици в района. „Целта е да улесним трафика и да повишим пропускателната способност на  кварталните улици, за да могат колите да минават по-лесно”, каза за „Марица” зам.-кметът по транспорта Тодор Чонов. На срещата ще присъстват представители на Общинското предприятие "Организация и контрол на транспорта" и КАТ, които участват в Комисията по безопасност на движението. 

Заради строителните работи на ул. „Даме Груев” е силно затруднено движението около църквата „Св. Троица”, фолклорния ансамбъл „Тракия” и Събота пазара. Отсечката на пътя между ул. „Охрид” и „Тодор Александров” е разкопана и през кръстовището с ул. „Пере Тошев” колите обикалят по страничните малки улици. 

Тодор Чонов, заместник-кмет „Транспорт“, Пловдив

Паркира​ните автомобили обаче пречат на преминаващите, които използват трасето, за да излязат на бул. "Македония", а оттам през Бетонния мост да стигнат до центъра. 

Подобна е ситуацията и на ул. "Дрин", която е успоредна на разкопаната "Даме Груев". Преди време тя бе асфалтирана с идеята, че ще поеме трафика в посока надлез "Родопи" при затварянето на "Даме Груев". Улицата е двупосочна, но заради паркираните коли преминаването през нея е изключително трудно.

 

Махат заграждения на колелото до Водната палата

Кръговото кръстовище до Водната палата остана и вчера затворено за движение. Зам.-кметът по транспорта Тодор Чонов обаче увери, че в Община Пловдив не са се отказали да премахнат загражденията. "Искаме да оформим документите, както се прави в такива случаи, и когато сме готови, пътните знаци ще бъдат вдигнати, а оградата - прибрана. Кръговото кръстовище ще бъде отворено", увери Чонов. 

Кръговото кръстовище беше затворено вчера

Промяната в движението, или по-точно връщането на трафика отпреди старта на строителството на пробива, отново трябва да бъде одобрена от Пътна полиция. В Общината предполагат, че днес или най-късно утре ще може да се минава през колелото. Тази организация обаче също се счита за временна, тъй като тепърва предстои дискусия и решение на Общинския съвет за пробива. 

Снимки: Наташа Манева

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
11 коментара
Западняк

Западняк

05.11.2022 | 02:57

Това е лицето на България пред ЕС! Кметът и големците говориха за небивали успехи само преди 2 дни. Рибата мирише от главата. Следващите избори гласувайте с главите, а не със задниците.

Отговори
3 0
Радко Димитриев

Радко Димитриев

03.11.2022 | 20:06

Как се работи на Ген. Р.Димитриев? Днес копае багера и товари в камиона. След два дена камиона кара пръст и багера зарива изкопа. После почва пак да копае и да товари камиона. След няколко дни камина кара пръст и багера зарива. И отново същото упражнение в другия край на улицата. Два месеца и половина един участък от 50м на номера 13, 15 и 17 под прозорците на кмета на Източен. През това време колко пъти късаха водопроводни тръби и нямахме вода и перални, съдомиялни, бойлери и тръбопроводи се напълниха с боклуци. Стоят дремят, един копа пет го гледат. Запушиха отводнителните шахти , които и без това са тук там и днес при поредната скъсана тръба наводниха цялата улица, щото водата къде да ходи. Мърлячи от класа.

Отговори
7 0
Кметските избори

Кметските избори

01.11.2022 | 15:07

После пак си стойте в къщи по кметските избори!

Отговори
23 1
Дим

Дим

01.11.2022 | 14:45

Колко по лесно беше да се изместят релсите извън града.Пробива под гарата тръгваш от халите и право на трите прелеза на Копривщица гениални решения.Вместо да отварят трафика в града, те го затапват още повече.Кой и с какви пари ще поддържа канала под гарата или пет години след пуска ще се ремонтира отново.

Отговори
14 3
Строителите нямат нищо общо

Строителите нямат нищо общо

01.11.2022 | 13:23

Виновнитв са Мамения, Мента, Зк и останалат ГРОБарска сволоч!

Отговори
24 0
Вичо

Вичо

01.11.2022 | 13:58

Те се чудят къде да си похарчат милионите.Даже не ги крият,защото овчия народ пак ще гласува за тях

Отговори
19 0
Николов

Николов

01.11.2022 | 13:00

Ако така българска фирма строи в Япония, щеше да е със забрана за изпълнение на строителна дейност, а собственика да е в затвора. 300 метра участък от Даме Груев 1 година и няколко месеца.

Отговори
32 0
Не е 300 метра участъка

Не е 300 метра участъка

01.11.2022 | 13:21

А максимум 150:(

Отговори
17 0
Ето затова

Ето затова

01.11.2022 | 11:23

в Пловдив не трябва много да се копае, а да се строи височинно...надлези, виадукти или както там се казват и други подобни

Отговори
10 7
В Пловдив вече

В Пловдив вече

01.11.2022 | 12:36

не трябва нищо да се строи. Най-вече се отнася за жилищни блокове. Защото във всеки един новопоникнал мастодонт скороспешно се нанасят хора от 2-3 села. Оттам расте и броят на автомобилите, на трафика. Липсва инфраструктура, но тя и няма как да бъде построена, защото все пак свободните пространства отдавна свършиха!!! Няма ясли, градини, училища, зелени площи... Животът стана невъзможен. Бездомни котки и кучета, които никой не поема ангажимент за кастриране, се размножават поне 2 пъти годишно. И така лавината от бездомни животни расте. Новите пловдивчани явно идват в новите си жилища с домашните любимци. После реално усещат, че в маломерния си апартамент-шедьовър на архитектурната мисъл, не е като в къщата с двор на село. И наритват животните си на улицата. Спрете да строите каквото и да е. Единствено да се поддържа в добро състояние наличната инфраструктура. Димитров и екипът му дойде с идеята да разбие модела Тотев. Но вместо това, Димитров се втурна да поставя нови рекорди по свръх презастрояване и да даде нов живот и по-голям мащаб на модела Тотев. Презастрояване всякакво: жилищно, улици, инфраструктура, разни техно зони, стадиони (които и досега не знаем частни ли са или са общински!!!)... Хаосът е всеобхватен. Нищо не е направено както трябва. Строителите на презастроителните жилищни блокове разбиват уличната мрежа и тротоарите, а после така "ги поправят", че по-добре да си ги бяха оставили разрушени! Спрете всички опити да постигнете нещо! Не ви се отдава! Единственото, което постигате е разруха, свръх гъстота на население и блокове по над 8 етажа, невъзможни условия на живот, ужасен трафик, кошмарни велоалеи и тесни спестени тротоари, огромна бездомна животинска популация, унищожена природа и зелени площи и все по-често споменаване на майките ви.

Отговори
29 0
Защо отговаряш на мен

Защо отговаряш на мен

01.11.2022 | 16:22

аз казвам същото като теб, но кой ли чете с разбиране?! Изобщо не трябва да се копае!!! Разбиха ни града. Махат устойчивия паваж и слагат гаден асфалт...строят гета извън закона....няма никакъв контрол...всички в строителството и днск са навързани свински черва...трябва да се изнасяме на село...

Отговори
15 1

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?