46

Пловдивчани сменят жилищата си заради рева на колите

77% от населението на града е изложено на нива на шум над пределните стойности

Ад! Рев на мотори, коли и дрифтове дори и в късните часове ни стъжни живота -  така Антония Георгиева описва денонощния шум от трафика на бул. „Източен“ - един от най-натоварените в Пловдив. Преди известно време заедно с мъжа си и майка си се преместили от „Тракия“ по-близко до центъра, в тъй нар​еч​ения блок „Пежос“. Апартаментът много им харесал и го купили, като продали старото си жилище в „Тракия“. След няколко дни обаче се оказало, че животът с изглед към булеварда е непоносим. Силният шум, който е в състояние да ти изпили нервите, не спирал дори и през нощта. А и двамата работят.

До такава степен се изнервили, че продали апартамента на бул. „Източен“ 80

и решили да се върнат в по-тихия квартал „Тракия“, където купили друго жилище.

„На големите и шумни булеварди, както и на бул. „Източен“, трябва да се монтират легнали полицаи, за да не хвърчат колите с бясна скорост. Тази мярка рязко ще намали шума, особено ако има строг контрол за спазване на скоростта“, коментира Антония Георгиева, която работи в РЗИ-Пловдив.

Анализът, направен от Община Пловдив в резултат от актуализираната стратегическа карта за шума, е стряскащ. „Основен източник на шум в града е автомобилният трафик. 77% от населението на Пловдив е изложено на нива на шум над граничните стойности за L24 (денонощно ниво на шум), а 73% - над граничните стойности за Lнощ (нощно ниво). Същевременно 98% от детски, лечебни, учебни, научноизследователски заведения и обществени сгради са изложени на нива на шум над граничните стойности за всички показатели“, обясни за „Марица“ Вяра Колева, която ръководи общинската дирекция „Екология“. 

Следвайки препоръките на  Европейската агенция за околната среда (ЕАОС), Община Пловдив е разработила мерки срещу шумово замърсяване от трафика. В Плана за действие към стратегическата карта за шума са изброени няколко основни фактора - намаляване на личните автомобили, като се ползва по-активно градският транспорт и безшумни превозни средства от типа на велосипедите и тротинетките, подмяна на паважа с асфалт, създаване на зелени пояси покрай булевардите.

Резултатите от изпълнението на тези мерки обаче не вдъхва надежда в близко време.  

С всяка година се задълбочава  

проблем №1 - главоломно нарастващият брой на автомобилите

в Пловдив. Според данните на зам.-кмета по транспорта Тодор Чонов всеки месец в Пловдив се движат 6 млн. коли (по 200 000 средно на ден), а освен това още над 4 милиона влизат, излизат или преминават транзитно през града.

Свидетели сме, че в колите предимно пътува по един човек, рядко двама и повече. Градският транспорт си остава предпочитан най-вече от ученици, студенти, пенсионери и хора без шофьорска книжка. Малцина ходят на работа с велосипед, а и в последните няколко години в Пловдив не е изградена нито една нова велоалея. Съществуващите около 60 км трасета не са в състояние да оформят непрекъсваема мрежа за колоездачите.  Истина е, че тротинетки и скутери стават все по-популярни, но в повечето случаи - за разходка.

Проблем №2 са павираните улици,

особено с пропаднала настилка, които засилват шума.

Кварталната улица „Константин Геров“, която пресича бул. „Никола Вапцаров“ в "Кючук Париж", беше една от рекордьорите според замерването на шум преди време. Подобно е състоянието на ул. „Скопие“, „Иван Гарванов“, „Кукуш“, част от бул. „Дунав“ и ул. „Любен Каравелов“, бул. "Копривщица", както и много други. Въпреки нестихващите спорове около предимствата на каменната настилка, шумът на бул. „Васил Априлов“ леко намаля, след като преди няколко години вместо павета сложиха асфалт. По-малко грохот се чува на бул. „Шести септември“, Коматевско шосе и най-вече - ул. „Гладстон", където бе премахнат паважът.  Асфалт ще смени паветата и на ул. „Даме Груев“, след като приключи ремонтът.

„Политиката е да се запазят паветата на малките улици, но по-големите трябва да се асфалтират“, счита кметът на район „Централен“ Георги Стаменов.

Зелените пояси около булевардите и основните улици безспорно предпазват от прах, а и от шум, но застрояването на Пловдив в последните години превърна улиците в монолитна бетонна стена с две-три дръвчета досами тротоара. А те няма как да опазят хората от шума. ​Може би трябва да кажем с ръка на сърцето, че сами създаваме шумово замърсяване на града.   

МОСВ постави таван - до 60 децибела максимум

Максимум до  50-55 децибела са пределно допустимите норми на шума, определени по-скоро като пожелание, за жилищни зони в България. Изследванията на трафика на натоварените булеварди показва, че заради интензивния трафик шумът на най-натоварените булеварди и улици в Пловдив надхвърля 70 децибела. Същата картина е и в София. Статистиката за страната далеч не е от розовите - почти  една трета от населението е подложено на много силен автомобилен шум от над 55 децибела. 

Световната здравна организация препоръча за ЕС нивата през нощта да не надхвърлят 40 децибела, а през деня - 65, но и в други европейски държави този критерий невинаги се спазва.   

Доказано е, че шумът оказва вредно въздействие ​върху здравето. Европейската агенция по околната среда (ЕАОС) посочва в доклада си, че 113 милиона европейци са засегнати от дългосрочно излагане на шум от трафика минимум от 55 децибела. Според  ЕАОС годишно в Европа заради наднормен шум преждевременно умират 12 000 души, а други 48 000 се разболяват от исхемична болест на сърцето. Според агенцията 22 милиона души страдат от високи нива на хронична раздразнителност, а 6,5 милиона - от сериозни смущения на съня. Във всички доклади силният автомобилен трафик, по-рядко железопътният и въздушният, се сочи за основна причина за здравословни проблеми.  

Зелена завеса срещу грохота: "Градини и паркове" засаждат над 2000 дървета годишно

През миналата година "Градини и паркове" са засадили 2050 дървета, 17 749 храста и 3600 рози. Над 59 декара са затревените и презатревени площи, върху 11 декара са засадени двугодишни цветя, а 5 декара за зацветени с летни видове. Положителната тенденция се запазва и тази година. През първите шест месеца на 2022-ра зеленината на града е попълнена с 480 иглолистни и 324 широколистни дървета. Допълнително много дървета са предоставени  от дарения, така че общият брой надхвърля 1000. В ранната пролет са засадени също 8872 храста и 3000 рози по разделителните ивици, разказа директорът на предприятието Веселин Козарев.

Тази пролет например бяха засадени дървета в разделителната ивица на бул. „Шести септември“ до Областната администрация. Продължава и попълването с млади чинари на зелените ивици по бул. „Марица“ от двете страни на реката. Зелен пояс от нови дървета се оформя и около новоизградения Център по растителна системна биология и биотехнология на бул. „Княз Борис I“ в „Тракия“. 

Козарев подчертава, че доброто поддържане и развитието на зелената система e сред основните приоритети на Общината. Наред с многобройните други ефекти, свързани с естетиката на градската среда, специфичните климатични условия и противодействието срещу фините прахови частици в атмосферния въздух, на растителността се разчита и като естествен щит срещу шумовото замърсяване.

Повечето от „зелените“ мерки, заложени в приетия от Общинския съвет през октомври 2018 година „План за действие към актуализираната Стратегическа карта за шум за агломерация Пловдив“, се изпълняват в предвидените срокове. Като акцент сред тях се откроява засаждането на растителност по булевардите с най-интензивен автомобилен трафик, твърди директорът.

Той коментира, че едва ли има друг град като Пловдив в страната с толкова много растителност в разделителните ивици на основните пътни артерии. Почти навсякъде са засадени дървета, живи плетове от храсти, рози или пък са направени съчетания от различни видове. Почти навсякъде са изградени и поливни системи. 

Махат паветата на "Царевец" и "Хаджи Димитър"

Паветата на ул. „Царевец“ и бул. „Хаджи Димитър“ в район „Западен“ ще бъдат премахнати и по време на реконструкцията ще положат асфалт. Мотивът за смяната на настилката е, че шумът от трафика ще се намали, ако тя е равна и гладка. Според графика, определен от Община Пловдив, ремонтът трябва да започне през юли - август, като на ул. „Царевец“ на този етап ще продължи до пресечката с Пещерско шосе.

В по-далечните планове се предвижда подмяна на паважа с асфалт на бул. „Копривщица“. Шумът в тази част на града се усилва и от преминаващите влакове. Специалистите считат, че трябва да се демонтира паважът и на Пещерско шосе в участъка от бул. „Васил Априлов“ до „Копривщица“, когато дойде ред за разширяването му, заложено в програмите на Общината преди 40 години.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
20 коментара
ТОТЮ

ТОТЮ

09.07.2022 | 06:24

ПОЛИЦИЯТА НА УЛИЦАТА И ДИВ КОНТРОЛ,НЕПРЕКЪСНАТО-НЕ КАМПАНИЙНО!!!! СЕГА С ЧАСОВЕ НЕ МОЖЕШ ДА ВИДИШ ПОЛИЦАЙ ПО УЛИЦИТЕ НА ПЛОВДИВ.ЛИПСАТА НА ПОЛИЦИЯ ПО УЛИЦИТЕ Е ОТ ДЕСЕТИЛЕТИЯ,НЕ Е ОТ ВЧЕРА... И КАМЕРИ,КАТО НА ЗАПИСИТЕ ИМ ДА СЕ РЕАГИРА ТУТАКСИ!!!! ОСТАНАЛОТО Е ПРАЗНО ГОВОРЕНЕ.

Отговори
3 0
Роси

Роси

08.07.2022 | 17:30

Не е само в тези градове, шума същото е и в Перник на бул. Св. св. Кирил и Методий цял ден и нощ трафик с висока скорост, дрифтове вечер състезания и никакви мерки!

Отговори
0 0
За продан

За продан

07.07.2022 | 19:27

Градини и Паркове повече режат дървета, от колкото садят.

Отговори
4 0
"масов градски транспорт”

"масов градски транспорт”

07.07.2022 | 15:05

В някои автобуси на "масовия градски транспорт” продължават да ни надуват ушите със специални пищялки, които пиукат силно при всяка маневра - сигур за да ни предпазят от някаква въображаема опасност вътре! Да се изключат тези пищялки не е сериозен технически проблем, но защо „превазвачът” да не продължи да ни тормози, щом няма кой да го задължи да се грижи за комфорта на пътниците! РЗИ отказват да замерват шума в обществени пространства, щели да го направят само в дома на оплакващите се от някое заведение! Това е в диктатурата на тъ.панарите!

Отговори
3 0
Потърпевш

Потърпевш

07.07.2022 | 10:15

А бул. "България" е превърнат на авогара от автобусите за Турция. По цели нощи пристигат и заминават десетки автобуси, стоят по 20, 30 мин със запалени двигатели, блъскат се врати, викове, крясъци. Плоцията не реагира на сигналите, общината също си затваря очите.

Отговори
5 0
Иво

Иво

06.07.2022 | 13:19

Мрънкалниците ако отидат на село ще им е спокойно.

Отговори
5 17
До Иво "овчата глава"

До Иво "овчата глава"

08.07.2022 | 00:12

Пловдив беше град преди да дойдете селяндурите...Сега е помийна яма.

Отговори
7 0
Обществен транспорт

Обществен транспорт

06.07.2022 | 08:06

Общественият транспорт е отвратителен. Необходима е тотална промяна в него, за да стане редовен, удобен, комфортен и предпочитан. Несериозно е да се залага мярка, в която е ангажиран при положение, че не се се промени към добро първо той.

Отговори
13 0
Хана

Хана

05.07.2022 | 21:46

Докато няма яко глобяване от полицията, няма да има промяна!

Отговори
19 0
Фончо

Фончо

05.07.2022 | 20:04

Опънете една жица бодлива тел, коги са гонките. Първия кат съ прескине, шъ са запрат да не шумат.

Отговори
12 2
Officiel

Officiel

12.07.2022 | 14:43

Здравейте госпожице сър Ние оказваме нашата финансова помощ на всички хора, които имат нужда от кредит от 5 000 лв. до 3 000 000 лв., но честно и сериозно. За повече информация се свържете с нас на имейл: [email protected]

Отговори
0 0
Апостол

Апостол

05.07.2022 | 16:34

Иначе на полицаите им вдигат заплатите,но не им разрешават да гонят моторите.Вкараха еко категорий,а не могат да контролират ревящите мотори и автомобили.Те как минават год.тех преглед?Шума не е ли в еконормите?

Отговори
25 2

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?