4020

Пловдив трябва да осигури поне 10 общински зарядни станции

Новият Закон за насърчаване на електрическата мобилност се очертава като голямо предизвикателство за общините, които трябва да осигурят и изградят зарядни станции за колите на ток в селищата. На местната власт е вменена така нареченото „изпреварващо разгръщане“ на публично достъпна инфраструктура за зареждане с електроенергия за лекотоварни и тежкотоварни електрически превозни средства в рамките на общинските пътища, улична мрежа, сгради, терени и обекти.

Изграждането и оперирането на подобни зарядни ще може да стане по няколко начина - от общинско предприятие по смисъла на Закона за общинската собственост; търговско дружество, еднолична собственост на съответната община; от частноправен оператор или в рамките на публично-частно партньорство между общинското предприятие и външна фирма. Самите общини пък ще трябва да следят изкъсо броя на регистрираните МПС-та на ток, защото трябва да осигурят обща изходна мощност чрез публично достъпни зарядни станции за всеки електромобил.

Големият проблем с този текст идва от това, че самият законопроект не урежда категорично точно кои зарядни са „публично достъпни“. Например все още няма яснота дали точките по паркингите на големите търговски центрове и вериги ще се разглеждат като публични, или ще останат извън обхвата. Така може да се окаже, че общините в страната ще трябва да тръгнат от нулата и да градят изцяло нова мрежа за зареждане, за да покрият изискванията както на закона, така и на европейските регламенти.

Друга голяма промяна, която вече се прилага от по-големите градове в страната, изисква електричките да паркират с преференциални условия спрямо автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Все пак тук новият закон оставя вратичка, като казва, че дали тази услуга ще бъде на по-ниски цени, или изцяло безплатна, ще решава всеки общински съвет.

На практика общините ще понесат и най-голямата финансова тежест от новия Закон за насърчаване на електрическата мобилност, тъй като ще трябва да направят сериозна собствена инвестиция, придружена с изцяло ново планиране в градска среда. В проекта е записано, че те ще трябва да вземат мерки за разполагането на общински терени и в общински обекти на зарядни станции за бързо зареждане с публичен достъп с минимална изходна мощност от 50 kW.

Тук законодателят е предвидил няколко варианта, в зависимост от размера на съответното населено място. В малките градове това трябва да има поне една подобна станция, докато в областните - минимум 3. За градовете над 100 хил. души задължителната бройка скача до 5, а в тези от 300 до 500 хил. население - поне 10 (в случая Пловдив и Варна). За София (единственият град над 1 млн. души у нас) пък е предвидено да има най-малко 60 общински станции за зареждане.

Държавата ще се опита да облекчи пък процедурите по изграждане на зарядни станции до 50 kW в градовете - както за самите общини, така и за частните лица. Поставянето на подобни съоръжения няма да изисква разрешително за строеж, но само ако мощността на захранване на зарядните точки не превишава присъединената мощност на обекта, в който са разположени. Това ще се случва единствено с попълване на декларация, която ще се завежда в деловодството на съответната община. За зарядни точки с мощност от над 50 kW пък ще се разработи облекчена процедура, за която ще се изисква само издаване на разрешение за строеж, без одобряване на инвестиционен проект (както е към момента).

Законът създава и така наречената „бърза писта“ за градовете, за да може страната ни по най-бързия начин да отговори на изискванията на ЕС. Общините ще трябва да издават разрешенията за ползване в 7-дневен срок, а операторите на зарядни станции ще са длъжни до 3 месеца след това да пуснат в експлоатация съответната точка. Електроразпределителните дружества също ще трябва да присъединяват обектите в съкратени срокове. За първи път ще се създаде и единен държавен регистър на зарядните станции (към момента има такъв, но той е изцяло частна инициатива, която няма задължителен характер).

Само за месец под тепетата регистрираха 60 ековозила

Електромобилите в Пловдив се множат с подчертано бързи темпове, ако се направи сравнение със страната. Данните сочат, че само през януари в КАТ са били регистрирани 60 возила на ток. Справката от Портала за отворени данни показва, че 18 от тях са нови, а останалите 42 - втора ръка. 

На годишна база цифрите са категорични, че броят на електрическите коли под тепетата е скочил почти два пъти. За отминалата година в местния КАТ са регистрирани общо 441 возила на ток. От тях 203 са нови, а 238 - втора ръка. За сравнение - през 2022 г. по пловдивските пътища са започнали да търкат гуми 251 електрички - 121 нови и 130 употребявани. 

Ако преди се набиваше на очи с колко се увеличават собствениците на ферарита и ламборгини, сега модата е да се подкара "Тесла". С изобретената от компанията на Илън Мъск кола с електрически двигател през миналата година са се сдобили 89 пловдивчани. За сравнение - през 2022 г. техният брой е едва 23. 

Двойният скок на електромобилите се отчита като много добра тенденция, защото ще се отрази положително по отношение на чистотата на въздуха.

Оцени новината

Оцени новината
1/5 от 1 оценки
1/5 от 1 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
3 коментара
10 станции

10 станции

13.02.2024 | 11:45

Ха ха ба.. ти и мизерниците.ЕЛЕКТРИЧКИ КАРАЙТЕ СИ ГИ, АЗ НЯМА ДА СЕ БИЯ С ХОРАТА И ДА ЧАКАМ ЧАСОВЕ ЗА ДА СИ ЗАРЕДЯ ЕЛЕКТРОКАРА!!! ТОВА НА ЗЕЛЕНИТЕ ИДЙОТИ ДА ИМ СТАНЕ ЯСНО,ЩЕ ИМА ПРЕВРАТ РАНО ИЛИ КЪСНО В ТАЗ ДЪРЖАВА!!!

Отговори
1 1
То има и

То има и

13.02.2024 | 09:50

То има и Закон за Хората с Увреждания... Но общината нищо не е направила по този въпрос! За едни има.... За други няма! - Обикновено за хората с най-тежки увреждания. Доколкото нещото е в полза на Бизнеса Има! Но когато е само за хората с увреждания! - Няма!

Отговори
1 1
Истината

Истината

13.02.2024 | 07:52

Всичката Мара втасала, айде да не казвам какво си вчесала!

Отговори
2 1

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?