Следвайте ни

Пловдив се превръща в гигантски паркинг

viber icon

Негово величество Автомобила окупира Пловдив в последните години и превзема всяко свободно пространство. Колите са навсякъде - по тротоарите, в зелените площи между блоковете, в кръстовищата на малките квартални улички, в десните ленти на големите булеварди, по тепетата. Години наред местната власт не предприема никакви адекватни мерки, за да върне града на хората, освен да разширява Синята зона за платено паркиране. 

Не съществува точна статистика колко автомобила се движат по улиците на Пловдив всеки ден. Първо - защото не е ясно дали всички регистрирани по местодомуване тук наистина се използват в града. И обратното - много от студентите в местните вузове, които не са родом от Пловдив, и "новодомците" в стотиците комплекси използват коли, които не се водят на отчет в тукашния КАТ. Същото се отнася и за хилядите фирмени превозни средства, чийто маршрути всеки ден са различни. Според общата преценка на специалистите обаче по улиците на Пловдив всеки ден се движат между 220 и 260 хил. коли, бусове, камиони и рейсове. В същото време пътната инфраструктура е изключително остаряла и е проектирана за около 80 000 автомобила.

В последните 8 години се похарчиха над 100 милиони за улични ремонти и пътно строителство. Средствата са от данъците на пловдивчани, 30-милионния заем от Европейската банка за възстановяване и развитие и от държавата. С милионите обаче не се изгради много нова пътна инфраструктура, а парите отидоха основно за смяната на паважа с асфалт и кърпене на най-разбитите булеварди. Новите трасета са единствено бул. "Проф. Цветан Лазаров" от подхода към стадион "Локомотив" до бул. "Освобождение" в ЖР "Тракия" и първият лот от бул. "Северен" от моста на Адата до Брезовско шосе. 

Общината не напредна много и в осигуряване на места за паркиране на хилядите автомобили. Освен чрез разширяване на Синята зона и две дузини квартални паркинги, изградени по наредбата за платено нощуване на автомобилите до блока, инвестиции в подобни съоръжения няма. В същото време бяха премахнати почти всички временни гаражи, които в интерес на истината бяха грозни, а и повечето не се използваха по предназначение. Общината обаче не успя да предостави алтернатива на собствениците им и така автомобилите нагазиха още по-дълбоко в тревните площи, тротоарите и кварталните улички.  

Проблемът ще се задълбочава, защото презастрояването на Пловдив продължава с бесни темпове.

Годишно в града се въвеждат над 1000 нови апартамента, а новодомците идват в комплексите с колите си. Расте и коефициентът за брой автомобили на едно семейство. 

В резултат хаосът с паркирането става непоносим. Денем колите спират в десните ленти на натоварените булеварди и в кръстовищата на малките квартални улички, с което пречат на трафика и създават предпоставки за тежки катастрофи. Нощем пък по кварталите се разгаря истинска война за паркиране, която често завършва със спукани гуми, изкривени огледала и надраскани калници и врати. Бележката с текст „Не паркирай повече тук!“ под чистачките е най-милото предупреждение. При рецидив следват вдигане с паяк, пукане на гуми, драскане на боята, чупене на стъкла и всички иновативни форми на комшийски тормоз, които успешна превъзпитават пришълеца, нахълтал на „моето място“.

Обстоятелството, че децата вече няма къде да играят, младежите да спортуват, а майките къде да разхождат децата си, изглежда не притеснява никого. Повод за ескалация на напрежението в един квартал е построяването на нов жилищен блок. Старите обитатели са наясно, че ще се изсипят поне двеста-триста коли, чиито собственици ще си търсят място под слънцето.

Тротоарите под тепетата също са завзети от колите. Доскоро шофьорите пазеха приличие, но притиснати от липсата на места, те прибягват до обсебване на площите за пешеходците. Няма сила, санкция или орган на реда, която да ги спре.

Паяците, полицаите, катаджиите, гардовете и глобите са безпомощни пред тяхното настъпление. Паркирайки на тротоара, те принуждават минувачите да ги заобикалят и да слизат на платното с риск за собствената си сигурност.

Все повече тротоари в града се превръщат в паркинги с любезното съдействие на общината. Ограждат с жълто-черни колчета местата, като оставят тънка лента, по която да се промъкват пешеходците. Тротоарите бързо се разбиват от тежките машини, а последващите (когато им дойде времето) ремонти са за сметка на добросъвестните данъкоплатци. 

Масовата истерия за намиране на паркоместа е и основна тема на градските групи в социалните мрежи, където тихата гражданска война преминава във вълни от възмущение и публично опозоряване на нарушителите.

Крайният резултат е все по-мръсен, грозен и разбит град, в който придвижването става все по-опасно и неприятно, а пространствата около къщите и блоковете са превърнати в препълнени паркинги.

Руслан Йорданов

Руслан Йорданов

Журналист - екип "Култура"

Руслан Йорданов е културен и политически репортер. Магистър по журналистика от СУ „Св. Кл. Охридски“. Носител на награди за журналистика „Черноризец Храбър“ (2010 г.) и „Пловдив“ (2017 г.).   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

bam

20.01.2020 | 07:43

То и в Солун е така. Но мизерията тук се засилва заради застрояването и липсата на елементарно планиране. Ама това е много сложно за хора като Тотев и разни бивши баскетболисти.

Отговори
5 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?