71

Пловдив пак на опашката за санирането с европейски пари

 

Месец и половина преди края на първия етап от набирането на документи от града няма внесено нито едно проектно предложение  

 

Месец и половина преди крайния срок за кандидатстване по първия етап за саниране на жилищни сгради - 31 май 2023 г., към 06.04.2023 г. от Пловдив няма регистрирано нито едно проектно предложение в информационната система на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) (ИСУН 2020). Това съобщиха в отговор на запитване от „Марица“ от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

По наше проучване  

редица сдружения на собственици вече са предприели самостоятелни действия по извършване на задължителното обследване на сградите.

За целта сами са наели фирми, без да разчитат на помощ от Община Пловдив. По тази причина картината с предстоящото саниране е доста мъглява, още повече че фирмата „Ти ейч ти консулт“ ЕООД, с която има договор да се извършва обследването, не е стартирала дейност в Пловдив. В края на миналата седмица нямаше сключен нито един договор между нея и сдружения на собственици. Според координатора на дружеството - Росица Арнаудова, скоро предстои подписване на контракти, след което ще стартира обследването. Времето обаче лети и едва ли ще стигне, за да се обгрижат всички желаещи.

Иначе

голяма част от хората отказват да санират блоковете си заради задължителното изискване за енергийно обследване и паспортизация на сградите,

което се финансира авансово от сдруженията на собствениците, както и заради принципното несъгласие на част от тях. И макар че средствата се възстановяват при спечелен проект, хората не смеят да рискуват, тъй като при отказ парите се губят. Община Пловдив задели от бюджета си целеви средства в размер на 1,5 млн. именно за покриване на разходите за обследване, но към момента няма движение на тези средства. Те няма да се дават директно на гражданите, а на фирмата „Ти ейч ти консулт“ ЕООД, която ще извърши обследването.

На фона на тревожната информация, че до момента от Пловдив не е подаден нито един проект по безплатния етап I,

съмнително е, че по етап II, който предвижда 20% самоучастие на собствениците, ще има кандидати.

По план той трябва да стартира след края на първата процедура - 31 май 2023 г., а кандидатстването по нея да приключи на 31.12.2023 г. По принцип крайният срок за изпълнение на проектите по утвърдената Процедура „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд“ по Националния план за възстановяване и устойчивост е 30 юни 2026 г., уточняват от Министерството на регионалното развитие. В този срок обаче трябва да се извършат дейностите по санирането, но няма яснота дали заради слабата активност на гражданите следващата година ще се даде шанс за ново кандидатстване.


 

По процедурата се финансират всички направени разходи 

Процедурата „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд ​- етап I“ стартира в края на миналата година. Първият етап предвижда интензитетът на безвъзмездната финансова помощ да е 100% от допустимите разходи. Общият размер на средствата за етап І за цялата страна е в размер на 1 129 881 600 лева с ДДС. В тази сума е включен и невъзстановим данък върху добавената стойност в размер на 188 313 600 лева. Средствата са предвидени за 28 области и 265 общини, разпределени според броя на населението. Както "Марица" писа, по Националния план за възстановяване и устойчивост за енергийна ефективност в сграден фонд Община Пловдив разполага за саниране на жилищни сгради с 80 000 000 лв. Сумата е определена от Министерството на регионалното развитие на база брой жители. Предстои да видим дали ще успеем да усвоим тези средства за саниране.

 

Експертите обясняват: За какво ще плащат гражданите

Експерти посочват, че реално няма друга държава в света, в която да има 100% финансиране за сградно обновяване. Освен България!

„Да, така е. Няколко правителства вече водят тази политика и това е добре. Понеже България е най-бедната държава в Европа и когато нещо е безплатно, то е в полза на собствениците на жилища, но и на държавата като цяло“, твърди инж. Цветко Туджаров от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, който наблюдава програмата за енергийно обновяване на българските домове.

Това не означава че самите собственици не влагат средства в процеса на саниране. „Те участват в подготвителния етап на тази процедура, т.е. със собствени средства са длъжни да направят архитектурното заснемане на сградата и да отразят всички промени във времето на нейната експлоатация - тук бих посочил дейности като приобщаване на тераси, остъкляване, смяна на дограма“, добавя Туджаров.

Инж. Марин Младенов, който е собственик на надзорна фирма под тепетата, внася още детайли в изготвянето на техническите паспорти: „Редът за подготовката и регистрирането им се урежда с Наредба №5 на МРРБ. За да се изготви такъв документ на съществуваща сграда, е необходимо обследване и заснемане от строителни, машинни и електроинженери и архитекти със съответната правоспособност за това“.

Експертът обясни и стъпките на процеса. Първо е архитектурното заснемане - то е задължително, ако за сградата няма налична документация, проекти, чертежи от времето на построяването <210>. Ако тези документи липсват, е необходимо заснемане на конструкцията. Този етап обхваща точното установяване на местоположението на конструктивните елементи и техните размери.

„Именно на този етап може да се наложи екипите на обследващите фирми да влязат в жилищата, ако е необходимо да се вземат точните размери, и там, където се налагат промени във вече установените чертежи“, допълва инж. Младенов. Експертът обаче уточни, че съвсем не е наложително да се влиза във всеки дом - достатъчно е в един, ако апартаментите са повтаряеми. Екипите ни трябва да имат достъп и до общите части на блока - стълбища, общи помещения, входове, тавани, покриви, мазета“, изрежда експертът.

Следва второто - т.е. техническото обследване, което се прави по цялата сграда и по всички нейни архитектурни части - мазилки, настилки, тавани, тераси, стълбища, електрически табла, технически инсталации, като се проследява къде и какво е компрометирано. За самото заснемане е необходимо да се извърши оглед на място от комплексен проектантския екип поне веднъж.

Второто съществено обследване в хода на предстоящото саниране е конструктивното. То отчита устойчивостта на сградата -  дали самата конструкция е устойчива при земетресение или друго въздействие, както и дали до момента при експлоатацията <210> не са настъпили нарушения (пропуквания, слягания) в конструкцията. Задължително е да се вземат проби от бетона и армировката за установяване на техните якостно-деформационни характеристики. За по-точното определяне на класа на бетона се използва и безразрушителен метод чрез уреда склерометър. „Тук се налага използването на измервателна техника, но искам да успокоя живеещите в блока - процесът протича, без да се руши и кърти. Не се налага хората, живеещи в блока, да разместват мебели или друга покъщнина“, успокоява инж. Младенов. Техническото обследване засяга и системите на водоснабдяване и канализация, електрификация, отопление и вентилация.

Съгласно Наредба №5 резултатите от анализа на конструкцията трябва да са в съответствие с изискванията на нормативните актове, действащи към момента на въвеждане в експлоатация. Възможно е за някои сгради те да не бъдат удовлетворени, което ще наложи предписания за реконструкция и усилване на критични носещи елементи.

В резултат на всички тези дейности се съставя техническият паспорт. 

Последните три компонента в обследването се свързват с чистата енергийна ефективност, уточни инж. Младенов: „В случая се търси информация за това какви енергии използва съответният блок - електрическа енергия, газ, отоплителни инсталация - ТЕЦ, но 3 години назад във времето. Видът на горивото е важено за базата, върху която се прави енергийната ефективност на сградата в бъдеще - тук влизат подборът на дограмите, външни стъкла, изолация и фасади“.

Автор: Даниела Арнаудова

 

В Подбалкана са ударници, регистрираха 175 сдружения

Силна кампания за саниране на многофамилните жилищни блокове е в ход в Подбалкана. И в Карловска, и в Сопотска община местната власт успя да разясни възможностите за саниране пред гражданите и да осигури финансов ресурс за подпомагане на сдруженията на собствениците. В резултат на това вече са регистрирани 175 сдружения на собственици, които желаят саниране на домовете си. 

В Сопот 100% от регистрираните сдружения ще получат финансова подкрепа. По предложение на кмета Деян Дойнов Общинският съвет прие решение да предостави 600 000 лева за подпомагане на сдружения на собственици енергийно обследване и изготвяне на технически паспорти на сградите. От 102 жилищни блока в Сопот живеещите в 32 от тях сформираха сдружения и се подготвят да подадат документи, припомни пред „Марица“ заместник-кметът на общината инж. Николай Новаков.

Малката подбалканска община очаква, че при подготовката, която има, и заявения интерес от страна на гражданите ще успее да защити 30 милиона лева от Програмата за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд при предварително разпределените за нея 15 милиона лева. Целта е да бъдат енергийно обновени 32 жилищни сгради вместо предварително обявените 15. Уверен съм, че ще успеем, а това ще промени облика на града и ще подобри условията за живот на хората, категоричен е инж. Новаков.

Със стартиране на програмата „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд - Етап I“ от инвестиция „Енергийна ефективност в сграден фонд“ на Националния план за възстановяване и устойчивост Община Карлово приема документи за кандидатстване от сдруженията на собствениците на етажна собственост. На територията на община Карлово са регистрирани 143 сдружения, от които 9 вече са подали документи. Очакванията са поне 30 на сто от 143-те сдружения да подадат документи за кандидатстване за енергийно обновяване. Община Карлово бе отличник в предходната Национална програма за енергийна ефективност и успя да санира по няколко жилищни блока. 

Поради възникналата необходимост от подпомагане на сдруженията и облекчаване на финансовата и административната тежест, както и поради кратките срокове за изготвяне на докладите за енергийно обследване и технически паспорти, които са неразделна част от изискванията за кандидатстване, Община Карлово предостави възможност на сдруженията да кандидатстват за финансово подпомагане с до 50 на сто от стойността на сумата, необходима за изготвянето им. До момента заявления за подпомагане са подали 9 сдружения, съобщават от администрацията.

С цел разясняване условията за кандидатстване, допустимите за финансиране дейности и целите на програмата Община Карлово стартира информационна кампания, която започна още през лятото на 2022 г. Впоследствие бяха проведени още две разяснителни кампании. А цялата информация заедно с образците на изискуемите документи са публикувани на официалния сайт на Община Карлово. В резултат на проведените разяснителни кампании 20 сдружения успяха да направят промени в броя на своите членове, а това дава възможност за получаване на по-голям брой точки при извършване на оценка на проектните предложения, коментираха от администрацията.

От Община Карлово припомнят, че крайният срок, до който сдруженията могат да подадат документи за кандидатстване, е 10 май 2023 г. въпреки официално обявения 31 май. Това се налага поради необходимото технологично време за проверка, комплектоване, разработване на проектно предложение и изпращане на документите от страна на Община Карлово към програмата.

Автор: Цветана Георгиева

 

 

Оцени новината

Оцени новината
5/5 от 1 оценки
5/5 от 1 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
10 коментара
Да и при

Да и при

11.04.2023 | 11:39

Първата буря изолацията долу.БЕЗПЛАТЕН ОБЯД НЯМА ВСИЧКО Е МИЖИ ДА ТЕ ЛЪЖАТ.НО ВАЖНОТО Е УКРИТЕ ДА СА ПО ХОТЕЛИ И НАХРАНЕНИ

Отговори
4 4
Да, ама не

Да, ама не

11.04.2023 | 14:17

Какво общо имат "укритие" с това, че някой български тарикат не си е свършил работата, друг български тарикат е краднал европейски пари, а ти си блял докато са ти слагали изолацията?

Отговори
7 0
Чернев по КОЙ закон премахнахте статията за бащата на куката?

Чернев по КОЙ закон премахнахте статията за бащата на куката?

11.04.2023 | 10:16

Въобще излъчвате МЕКА топлина към престъпниците, а почтените хора ги мачкате по заповед.

Отговори
7 2
Какво очаквахте????

Какво очаквахте????

11.04.2023 | 10:00

От маминия и Зико!Важното е че частните им бизнес империи вървят!

Отговори
6 1
Нормално е

Нормално е

11.04.2023 | 09:58

Последните 4 години кметството е под опашката

Отговори
8 2
Наистина е нормално

Наистина е нормално

11.04.2023 | 10:03

Но не последните 4 години, а последните 12 години.Къде забрави 8 годинки ултра ЗОЛУМИТЕ на тотюва крадлива кратуна!

Отговори
7 4
Не заблуждавайте

Не заблуждавайте

11.04.2023 | 09:34

За какви европейски пари става дума, санирането у нас е узаконено крадене на обществен ресурс.

Отговори
14 2
Голяма работа, важно е че имаме стадион за милиони.

Голяма работа, важно е че имаме стадион за милиони.

11.04.2023 | 09:25

Да, ама имаме стадион за милиони.

Отговори
13 2
Куката

Куката

11.04.2023 | 09:41

Прав сте! А още по-важно е, че върнахме хартията!

Отговори
11 1
Куката

Куката

11.04.2023 | 09:01

Обадихме се по червеносивият телефон, и статията за тейко ми, че е активист на гер.б потъна в небитието! Само така! Свобода на словото ли?

Отговори
13 2

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?