Пловдив като Бруклин и Венеция: Метален мост сменя бетонния
- 16:30, 06.07.2021
- 16:42, 06.07.2021
- 5990
- 9
Бетонният мост в Пловдив може да бъде сменен от модерна метална конструкция, каквато може да се види в някои от най-големите градове на Западна Европа и САЩ. Сред най-атрактивните примери е Ponte della Constituzione във Венеция, построен преди 13 години. Най-известен пък е Бруклинският мост над Ийст Ривър (East River), който свързва районите на Ню Йорк Бруклин и Манхатън.
Метална конструкция е заложена в единия от двата проекта, които Националната компания "Железопътна инфраструктура" /НКЖИ/ ще внесе до седмица в Община Пловдив. Това обясни пред "Марица" шефът на НКЖИ инж. Красимир Папукчийски, който пристигна днес под тепетата заедно с транспортния министър Георги Тодоров. Той потвърди, че и вторият проект предвижда запазване на Бетонния мост, но като желязобетонна конструкция. Различните материали няма да се отразят върху цената за изграждането на съоръжението, увери инж. Папукчийски. Разликата е в технологията на строителството и времето за изпълнение.
Ако бъде избрана металната конструкция, строителните дейности ще приключат между 4 и 6 месеца по-рано. Причината е, че този тип строителство дава възможност изпълнението на фундаментите и укрепването им да стане преди прекъсването на връзката. „Металната конструкция ще обере височината на съществуващия бетонен мост и ще легне върху неговата геометрия, за да може да позволи железопътното строителство отдолу в рамките на габарит“, обясни шефът на НКЖИ.
Ако бъде избран вторият вариант, който е железобеотнна конструкция ще се използват предварително напрегнати бетонни греди. Тогава трябва да бъде отворено съоръжението, т.е. да бъде разрушена връхната конструкция на сегашния Бетонен мост, за да се усилят устоите на съществуващото съоръжение и тогава да се изгради. „Аз бих заложил на металната конструкция. Виждаме навсякъде и в Германия, и в Австрия, че масово част от конструкциите, които са железобетонни преминават в метални конструкции с железобетонни устои“, коментира още инж. Папукчийски.
Предстои двата идейни проекта да бъдат обсъдени с общината и да се вземе решение кой от тях ще се изпълни. Едва след това ще се пристъпи към техническото проектиране, като идеята е проектът да е готов до стартирането на пробива под Централна гара и да има получено разрешение за строеж.
Предстоят разговори с общината и за финансирането на новия Бетонен мост. Шефът на НКЖИ уточни, че те няма как да реализират разходите върху инфраструктура, която е извън сервитута на компанията. Той припомни още, че 30% от пробива под гарата (около 12 млн. лв.), който трябваше да даде общината, ще бъдат финансирани от НКЖИ.
Първоначално част от проекта за модернизация на жп възел Пловдив, за който е осигурено европейско финансиране, предвиждаше Бетонният мост да бъде съборен, а връзката между центъра и район "Южен" да става с пробив под Централна гара. Няколко пъти в края на мандата си бившият кмет на Пловдив Иван Тотев заяви, че мостът не може да бъде спасен. След поредица от срещи между новия градоначалник Здравко Димитров и ръководството на НКЖИ обаче беше намерено решение.
Каре
Ако Бетонният мост бъде сменен с метална конструкция, Пловдив ще получи съоръжение, подобно на Ponte della Constituzione във Венеция. Известен повече като Калатрава, този мост над Гранд канала свързва жп гара Санта Лучия с пиацале Рома, автобусна спирка и паркинг. Той е проектиран от испанския архитект Сантяго Калатрава и е завършен през 2008 г., като цената му е около 10 милиона евро. Металната конструкция има пилон, висок 188 метра, който е проектиран под ъгъл, за да удържа всичките 66 стоманени кабела, спускащи се към основата. Самият мост е с дължина 360 метра.
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни