Пловдив иска кредит от 88 млн. лева за нови пътища
Чакаме одобрение от 2 банки при много изгодни условия заради добрия кредитен рейтинг на Общината
- 07:10, 03.12.2020
- 08:27, 03.12.2020
- 2331
- 10
До месец и половина администрацията ще представи в Общинския съвет и пред гражданите списъка с обектите и прогнозната им стойност
Община Пловдив води усилени преговори с банки за финансиране на нова пътна инфраструктура в града с цел да разтовари автомобилния трафик. До края на тази година или в началото на 2021 г. ще проведем обществено обсъждане с граждани за проектите, като очакваме да получим изгодно кредитиране за пет ключови обекта - подлез „Модър - Царевец”, ул. „Даме Груев”, нов мост над Марица, кръстовище на две нива до Водната палата и продължение на бул. „Северен”, съобщи за „Марица” кметът Здравко Димитров.
Проектите, за които се водят преговори с Европейска инвестиционна банка и ЕБВР, са с индикативна стойност приблизително 88 млн. лева. „Ако искаме Пловдив да се развива, трябва да имаме нови пътища, но със собствени приходи на общината няма как да осигурим финансирането. Затова разчитаме на заем, иначе градът ще е обречен на застой по отношение на пътната инфраструктура и на все по-големи задръствания на възловите пътни артерии”, коментира градоначалникът.
Здравко Димитров напомни, че няма бизнес, който да се разширява без кредитиране. Според него именно сега банките предоставят заеми с ниски лихви и дълъг срок на погасяване, което е гарантирано от добрия кредитен рейтинг на Община Пловдив. „Надявам се, че общинските съветници ще ни подкрепят. Някои от тях са на мнение, че кредит трябва да се тегли за нови детски заведения, но
ние вече строим градините и яслите с бюджетни средства.
Не можем обаче да поемем финансиране на крупни обекти, които струват милиони”, обясни Здравко Димитров.
До месец и половина ще се проведе обществено обсъждане на проектите, след което обектите ще се обсъждат в Общинския съвет. В края на миналата година местният парламент даде разрешение на кмета да направи проучване за кредитна линия до 120 млн. лева. Още тогава Здравко Димитров подчерта, че тепърва предстои да се уточнява какъв точно да бъде размерът на заема и условията, при които ще се отпускат средствата.
Преговорите се водят с две банки и сме доста напреднали, увери зам.-кметът по строителството Пламен Райчев, който поддържа постоянна връзка с финансовите институции. С две проектни предложения общо за около 60 млн. лева Общината кандидатства пред Европейска инвестиционна банка чрез фонд „Флаг” . Проектите са разделени на две групи за по 30 млн. лева, тъй като максималната сума на кредитиране, определена от „Флаг”, е до 40 млн. лева. Имаме реален шанс и двете ни предложения да бъдат одобрени, счита Пламен Райчев.
В едната група са включени 3 ключови проекта -
подлезът „Модър - Царевец”, разширението на ул. „Даме Груев” и кръстовището на две нива до Водната палата с преминаване по бул. "Марица -юг" под бул. „Цар Борис III Обединител”.
Второто проектно предложение, с което Общината кандидатства пред ЕИБ чрез „Флаг”, е с един обект - нов мост над Марица, който ще осигури директна връзка между бул. „Копривщица” и „България”. Прогнозната стойност на съоръжението е близо 30 млн. лева.
До 15 декември ще представим последните документи във „Флаг” - бизнес план и декларациите, след което ще подготвим публичното обсъждане и доклад до Общинския съвет. Очакваме местният парламент да ни даде мандат за следващата стъпка на преговорите вече с конкретните парламенти, обясни зам.-кметът.
Отделно градската управа възнамерява да изтегли заем от Европейска банка за възстановяване и развитие /ЕБВР/ за
продължението на бул. „Северен” на стойност 14 млн. евро.
„Намерението ни е да реализираме тази важна пътна връзка на три етапа от Брезовско шосе до Карловския надлез и ул. „Победа”. Преговорите за кредит се водят с ЕБВР, тъй като тази банка е финансирала с кредит първия участък на бул. „Северен” от моста на Адата до Брезовско шосе”, уточни зам.-кметът. ЕБВР предлага 14 млн. евро да се изплащат в рамките на 15 - 20 години при 3 г. гратисен период и 1,2 % лихва.
„Дълъг път сме извървели и имаме надеждата, че ще договорим изгодни условия и ще получим подкрепа както от гражданите на Пловдив, така и от Общинския съвет, защото парите ще бъдат инвестирани в нова пътна инфраструктура, а не само с ремонти на съществуващите булеварди”, каза Пламен Райчев.
В предишните два мандата за осем години бяха изградени само два нови пътни участъка - продължението на бул. "Проф. Цветан Лазаров" през Лаута и отсечка от 1,5 км на бул. "Северен".
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни