71

Пловдив е доставчик №1 на храни за големите търговски вериги

На местни производители се разчита основно за доставките на яйца, мляко и млечни продукти, месо и месни продукти, хляб, плодове, зеленчуци, съобщи Петър Ганев 

 

Пловдив и регионът е доставчик №1 на редица храни, които се предлагат в големите търговски вериги в страната. На местни производители се разчита основно за доставките на яйца, мляко и млечни продукти, месо и месни продукти, хляб, плодове, зеленчуци и др. Това съобщи Петър Ганев, старши изследовател в Институт за пазарна икономика (ИПИ).

Той представи днес под тепетата проучването „Роля и социално-икономически принос на модерната търговия в България с акцент Южен централен регион“ /ЮЦР/. Анализът, в който се третират данни за 2022 г. е по инициатива на Сдружението за модерна търговия (СМТ), в което членуват 9 оператора за хранителни и нехранителни продукти на територията на България. На срещата присъстваха и директорите на повечето компании. 

В обектите на СМТ в Южен Централен регион, които са 120 на брой, най-много са в областта – 68, а в рамките на Пловдив – 51.

В област Пловдив покритието на членовете на СМТ е 11 обекта на 100 хиляди души от населението, докато в областите Хасково и Пазарджик е в рамките на 8-9 обекта на 100 хиляди души от населението.

В ЮЦР са наети над 2500 човека, като 1500 от тях са в Пловдив и региона. Отчетено бе, че Пловдив е един от трите центъра у нас, където се прилага депозитна система за връщане на пластмасови опаковки. 

Членовете на СМТ осигуряват 0,6-0,8% от всички работни места в частния сектор в повечето области в района, в т.ч. 0,7% от всички работни места в частния сектор в област Пловдив. 

Пловдив е ключов за производството и доставката на плодове и зеленчуци. А и тук се намира най-голямата ни складова база. За 2023 г. е изкупена продукция за над 40 млн. лв. До момента имаме 28 договора за твърдо изкупуване, а идеята е в близко бъдеще контрактите да се удвоят. Цифрите предостави Иван Чернев – главен изпълнителен директор на Кауфланд България. Той уточни, че за миналата година местните данъци и такси, които са платени от компанията, са в размер на 14 млн. лв.

Относно въведената миналата година депозитна система, само в Пловдив в автоматите на Кауфланд за разделно събиране на пластмасови бутилки са предадени 5 млн. броя опаковки, което се равнява на 200 тона пластмаса. 

Директорът „Продажби и логистика“ в Лидл България - Стоян Минев се похвали, че средната брутна заплата на служителите на веригата в Пловдив, са с 50% по-високи от секторната търговия и с 80 на 100 повече от средната за страната. Благодарение на политиката на немския дискаунтър продукцията на десетки български фермери е достигнала до рафтовете на някои европейски държави, като за 2022 г. в България и ЕС е пласирана стока за 110 млн. лв. Освен това от няколко години в Лидл България се прилага мониторинг за остатъчни пестициди. 

Отчетено бе, че след ковид пандемията експанзията на веригите като цяло продължава, предвиждат се инвестиции в разкриване на нови обекти и работни места. Ръстът на инвестициите на големите предприятия след пандемията е значителен – 45% ръст през 2021 г. и 29% ръст през 2022 г. Над 537 млн. лева са инвестирали до момента в Пловдив и региона членовете на Сдружението за модерна търговия.

Специално Лидл, който до момента има 10 магазина под тепетата, в началото на 2025 г. предвижда откриване на нов, в който ще се разкрият до 30 нови работни места. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?