Платеното паркиране пред блока напът да отпадне
Не е справедливо и ефективно, твърдят районни кметове
- 07:15, 22.10.2024
- 16:58, 22.10.2024
- 13 973
- 0
Платеното паркиране пред жилищните блокове в Пловдив е напът да отпадне, а заедно с него и скобите, които се поставят от районните кметства, за да се пазят местата. За това настояват кметовете на "Тракия” и „Централен” Георги Гатев и Георги Стаменов, които се надяват Общинският съвет да се вслуша в аргументите им.
Двамата считат предоставянето на обособените за целта паркоместа срещу 20-25 лева на месец за несправедлив и неефективен начин за решаването на проблема, тъй като той устройва само малка група хора.
Оказа се, че откакто тези правила са приети, драмата с паркирането става все по-дълбока, пред някои блокове се стига до бой, но Община Пловдив не е в състояние да осигури места за всички, които имат право. Другият съществен мотив е, че доста места остават празни с часове, а понякога и с дни, но с вдигнати скоби, които не позволяват други да спрат там.
Георги Гатев още в началото на тази година беше готов с предложение скобите да отпаднат не само в „Тракия”, но и в целия град и да се въведе друг принцип за паркиране в жилищните зони. За радикална промяна на правилата настоява и Георги Стаменов, като тази година в район „Централен” не се провежда масово разиграване на търгове, а чийто срок е изтекъл - плаща същата цена, която е 50-60 процента по-ниска от пазарната под формата на тъй нареченото "обезщетение".
Условията и процедурата за платеното паркиране пред блока са въведени с Наредбата за реда и условията за издаване на разрешение за ползване на място общинска собственост на територията на община Пловдив, приета през 2017 г. Според нея свободни места трябва да се обявяват на видно място в жилищен блок, който се намира в обхвата на обособения паркинг, а също така в сайта на районното кметство, в 14-дневен срок се внасят документи и ако има повече от един желаещ за едно място, администрацията провежда публичен търг. Ако има късмет да е единствен кандидат, получава мястото. Максималният срок на договорите е 5 години.
Улиците в целия град са задръстени от спрени коли
Снимка от Наташа Манева
Платеното спиране на обособени паркинги пред блокове беше въведено успоредно с премахването на грозните гаражи и с идеята освен изграждането на паркоместа да се благоустрояват и междублоковите пространства, а заедно с това да има и приходи за градския бюджет.
Наредбата е в сила и до този момент няма решение на Общинския съвет, с което тя да бъде отменена или променена, но се прилага по различен начин в районите. Преди време тя беше обжалвана в съда и коригирана, но основните й принципи бяха запазени.
В „Западен” следват наредбата, но според кмета на района Тони Стойчева поставянето на скоби не е устойчив модел за справяне на проблемите с паркирането, защото в случаите, когато паркомястото не се ползва от ползвателя, се пропуска възможност то да бъде заето от друго превозно средство. Много често платените скоби предизвикват и междусъседски спорове. „В момента договорите за платени скоби са с различен срок и това създава трудности. Районната администрация ще започне обща процедура за отдаване на скоби под наем с еднакъв времеви период. В дългосрочен аспект обаче решение на проблема с паркирането е въвеждането на зелена зона, коментира Тони Стойчева.
В район „Южен” Атанас Кунчев обяснява, че в случай, когато 5-годишният договор изтече, се обявява нов търг, като преди това мястото се обявява на страницата на кметството и по входовете на блоковете, които попадат в обхвата на паркинга.
В „Източен”, докато се организира нов търг, наемателят продължава да ползва скобата, като заплаща обезщетение, равно на утвърдената с решение на ОбС месечна такса. Кметът на района Емил Русинов обясни, че граждани сами трябва да подадат заявление, ако разберат, че исканото от тях място е свободно, и тогава се насрочва търг. На ул. "Преспи" в предишния мандат беше направен нов паркинг, но тъй като никой не е подал молба, няма и скоби.
Георги Гатев, кмет на "Тракия": Очаквам да отменим платените места като несправедливи
Откакто съм встъпил в длъжност, не съм издал нито едно разрешение за платено място пред блока и когато изтича, не го подновявам, а скобата се демонтира, за да има свободен достъп за всички граждани. Моето мнение и становището на специалисти от бранша е, че скобите увеличават проблема с паркирането в „Тракия”. Когато имаш 20 паркоместа пред един блок, а в него живеят 100 семейства със 100 или по-скоро с 200 автомобила, ти осигуряваш преференциално паркиране на 20 души, а за останалите 80 семейства е невъзможно да спрат пред блока.
Получава се куриоз: отивам на почивка, вдигам скобата и една седмица паркомястото стои свободно, защото никой друг не може да го ползва. На всичко отгоре, плащаш „убийствена” такса от 20 лева. Тя е много ниска. В тази връзка смятам, че таксите не само в „Тракия”, но и в целия град трябва да бъдат по-високи и че поставянето на скоби ще задълбочи проблема.
Условно казано, ние имаме 1000 места за паркиране, на всички поставяме скоби, а в същото време автомобилите в района са над 10 000. Питам аз: Къде да спират живеещите в „Тракия”, които нямат платено място пред блока? Или аз отивам в район „Южен”, но там има скоба и аз не мога да спра, а той идва в „Тракия” пред моя блок, но на моето място има скоба. Получава се парадокс - ние се запушваме един друг, местата стоят празни, а ние няма къде да паркираме.
Ако няма скоби, имаш по-голяма възможност да спреш пред блока или да намериш място някъде наблизо. Затова паркирането в жилищните квартали трябва да се регламентира и ако обособим местата на принципа на синята зона и да направим така, че да има свободен достъп за всички в целия град. Това предложение съм отправил до Община Пловдив и до кметовете на останалите 5 района, от колегите съм получил устно съгласие и чакам заедно да променим правилата.
Георги Стаменов, кмет на район „Централен”: Търговете водят до скандали, трябва радикална промяна
- Г-н Стаменов, как се отдават места на паркингите пред блокове във вашия район?
- Там, където вече са поставени скоби, наемателите ги ползват и плащат, но тази година не сме провеждали процедура за отдаване под наем на новоизградените паркоместа. Мисля, че трябва да се помисли за по-радикална политика за паркирането на автомобили в жилищните квартали. Има различни световни практики в тази посока - било като наземно, подземно и многоетажно, за да може да се осигури санитарен минимум за живеещите. За съжаление, неведнъж ставаме свидетели на спречквания между шофьори, както и на паркиране на служебни коли, които отнемат възможност на други водачи да спират колите си. Освен призива за толерантност трябва да се помисли за регламентиране на паркирането.
- Спирането на търговете за целия град ли важи?
- Такъв тип заповед няма. Но давам такъв пример: паркинг с 15 места е обособен пред блок с 37 апартамента. Какво се случва? Съседите стигат почти до бой кой как е взел паркомясто и как е кандидатствал. Има случаи, когато някой си е направил труда да прочете наредбата, използва всички условия, за да получи най-много място на търга, печели го, но не живее в апартамента, на който е собственик, и отдава мястото за паркиране на трето лице. Когато ние не можем да осигурим поне 50-60 процента места за живеещите в блока и провеждаме търгове за 15-20 коли, а кандидатстват 70 души, възникват конфликти. Лично аз не желая да поставям хората в такива условия, защото целта ни е не да ги скарваме, а да решаваме обществените проблеми, доколкото имаме възможност. Предполагам, че и колегите в другите райони са се сблъскали с подобни казуси.
- Не губите ли по този начин приходи в общинския бюджет от наемите за местата, макар и да са два пъти по-малки от пазарните - 20-25 лева на месец?
- Местата, изградени в рамките на тази година, не са толкова много, за да се разиграват на търг, а за старите, за които изтича договор, се плаща обезщетение до реализиране на нова процедура.
- Това не е ли несправедливо?
- Не, при положение че човекът отговаря на всички условия - собственик на жилището, колата е регистрирана на негово име, плаща редовно данъци. Проблемът е, че местата за паркиране далеч не отговарят на броя на автомобилите в града, затова трябва да се мисли не на парче, както се опитвахме да го решаваме с малките паркинги пред блокове, а за обособяване на цели карета с ясни правила кой може да паркира преференциално. Неслучайно в последните дни директорът на ОП "Паркиране и репатриране" иска вече няколко пъти информация за сгради в суперцентъра на града, за да провери хората, които взимат талони за паркиране, дали са регистрирани на тези адреси. Оказа се, че на места има пропуски - през деня паркират колите, нощно време ги няма и има доста свободни места. Има много въпроси, които трябва да се решават. И без целенасочена политика и изграждане на подземни и многоетажни паркинги няма как проблемът с паркирането да бъде решен.
В ОП "Паркиране и репатриране" Уволниха двама служители, прикривали нарушители
Пред блоковете няма синя зона и се стига почти до бой за всяко свободно място
Снимка от Наташа Манева
Двама служители на ОП „Паркиране и репатриране” са уволнени със заповед на директора Иван Ганев с мотив, че са прикривали нарушители в синя зона, съобщиха вчера от Община Пловдив. До шефа на предприятието е бил подаден сигнал, че скоби се слагат избирателно. Колите на шофьори, забравили да платят за престой или са закъснели да пуснат повторно SMS, се закопчават със скоби, докато на други санкцията се разминава.
При проверката на ул. "Петко Каравелов", която попада в обхвата на синя зона, сигналът се потвърди, казаха от администрацията и увериха, че и занапред ще се действа безкомпромисно спрямо служителите, които играят извън правила.
ОП "Паркиране и репатриране" се счита за "златна кокошка" за общинския бюджет, тъй като за миналата година, когато го оглавяваше Ненко Калакунов, приходите от дейността, включително и от синя зона, надхвърлиха 9 млн. лева. По непонятни причини той беше освободен и на негово място седна Нъшан Деркалестаниан, но кадърът на "Браво, Пловдив" изкара само няколко месеца, след което го смениха с Иван Ганев.