46

Пешеходният мост може да бъде уникална атракция за цяла Европа

Акцент в проекта е отварянето на моста към реката и премахването на търговските обекти от съоръжението

Покрай последното издание на „Капана Фест“ неочаквано за мнозина сред пловдивската общественост се завъртя една тема, която на пръв поглед няма общо с фестивала. Съдбата на Пешеходния мост над Марица и бъдещето му в градската среда на Пловдив бяха един от акцентите по време на фестивала.

Темата за съдбата на пешеходното съоръжение периодично излиза в общественото пространство през няколко години, но също толкова бързо, колкото са се появили, страстите покрай него и утихват. Причините за това са много - сложният казус със собствеността и концесията, както и на пръв поглед разнобоят за бъдещето на моста между самите представители на местна власт. 

Отдавна е известно, че мостът, наричан неофициално от пловдивчани "Влака", е минал под контрола на Българската банка за развитие (ББР), след като банката купува фирмата концесионер. Това значи, че както местната администрация, така и потенциалните бъдещи инвеститори ще трябва да търсят диалог с ръководство на финансовата институция.

Връщането на Пешеходния мост в активите на местната администрация

ще се случи едва през 2035 година с края на концесионния договор, след като през миналата година идеята да бъдат платени 4,5 млн. лева, за да се върне мостът под контрола на Пловдив, не срещна подкрепа.  

Уникалното за времето си съоръжение днес обаче изглежда амортизирано и демоде. Панелната конструкция, с която мостът е покрит, вече избелява и наближава края на живота си. Казусът със собствеността вади на дневен ред и друг сериозен въпрос - ще издържи ли Пешеходният мост следващите повече от 12 години без основен ремонт или цялостна реконструкция?

Решение на този проблем предлага Никола Сивков - създател на „Капана Фест“, който има интерес към Пешеходния мост от няколко години. След като едноименният фест смени локацията си и преди броени дни се проведе на площада пред Централна поща, Сивков смята, че Пешеходният мост може да се превърне в една от най-големите атракции на Пловдив и цяла Европа и да предложи

едно ново пространство за събития, изложби и концерти в града.

Пред „Марица“ Сивков разказа, че е търсил диалог както с Общината, така и с концесионера, но сложният казус, в който е вкаран Пешеходният мост, буквално блокира институциите. Сложният казус с концесията обаче не притеснява Сивков и той разработва собствен проект с неговата визия за Пешеходния мост. 

Акцент в проекта му е отварянето на моста към реката и премахването на търговските обекти, които в момента са 60 на брой и всеки от тях плаща по около 800 лева наем месечно. Според Сивков, старият квартал "Капана" е започвал още от южния бряг на реката, което се потвърждава и от старите документи. В днешно време пък Пешеходният мост се явява своеобразен вход към центъра на Пловдив и квартал "Капана", което вдъхновява и проекта на „Капана Фест“.

За да заживее нов живот Пешеходният мост, Сивков предлага

всички стени да бъдат стъклени, а покривната конструкция да бъде изцяло сменена,

с входни арки и стъклени куполи. Освен това ще бъдат добавени и места за отдих и зеленина - все неща, които липсват в сегашното съоръжение. Друг важен акцент в проекта е откриването на паветата, които изграждат настилката на моста и в момента са покрити с балатум.

Проектът включва и нов живот за двете сгради в двата края на моста, както и тяхната реконструкция. Едната сграда ще е образователен детски център - със занимални за различни възрастови групи, детски кътове и езикова школа. По проект в другата сграда ще се направи център за културни изяви и изкуство с възможност за театър и концерти.

Проектът на Сивков и „Капана Фест“ събра стотици положителни отзиви от пловдивчани по време на фестивала, където беше официално представен. Целта на младия предприемач е така да събуди за пореден път обществената дискусия за съдбата на Пешеходния мост и да покаже, че не всяко публично-частно партньорство задължително минава през максимална печалба за концесионера на всяка цена.

След построяването го пробвали ще издържи ли тежестта на 50 танка

В началото на януари 1982 г. започва строителството на пешеходен мост в Пловдив на място източно от падналия през 1971 г. стар мост. Съоръжението свързва улица „Райко Даскалов“ от южния бряг и улица „Брезовска“ от северния бряг при Новотел Пловдив. Пуснат е в експлоатация през 1986 г., като официално е наименуван „Съединение“, но малко хора знаят това име.

Предназначен е главно за движение на пешеходци и за прокарване на топлопровод с 2 тръби по 1000 мм диаметър. Бил е предвиден за движение на автомобили при аварийни случаи. Мостът е първото съоръжение, изградено в България по конзолен начин със системата „Стобет“ с централен отвор 90 м и 2 крайни отвора по 46 м. Широчината му е 16 м.

Елементите на моста са произвеждани в Катуница и докарвани до обекта с автомобилен транспорт. Монтирането се извършва от автокранове, стъпили на терена. За целта река Марица е отбивана с временни диги. След завършването му мостът е изпробван да понесе товара от 50 спрели отгоре му танка.

Впоследствие мостът е покрит с леки метални конструкции и на него е оформена търговска зона. Преустройството е проектирано от Марчо Минев и Димитър Куманов.

 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
11 коментара
BIOFRESH НАТУРАЛНО РОЗОВО МАСЛО

BIOFRESH НАТУРАЛНО РОЗОВО МАСЛО

14.05.2023 | 13:29

Магазин 29 BIOFRESH пешеходен мост Марица.

Отговори
0 0
Баш еснаф

Баш еснаф

03.07.2022 | 23:42

Истината е че Пловдив е беден град от селски тип. Парковете извън центъра са саморасляци и треволяци Шахтите миришат ужасно Комари,кърлежи и папатаци бол. Кучешки лайна и псевдо вело алеи. Намусени физиономии навсякъде. Тоя мост и Белащица са най неотложните въпроси Нека да купим остров Адата и да се яде и пие там целодневно и целогодишно

Отговори
7 2
Димитров

Димитров

03.07.2022 | 22:25

Изчистете коритото бе олигофрени..!

Отговори
5 0
комунист

комунист

03.07.2022 | 20:21

Просто изчистете моста от допълнителните неща.Оставете си го просто павиран мост и всичко ще е О.К. Няма начин концесионера да е изряден с концесията.Направете баланс и ако трябва му доплатете на човека. В Пловдив обаче няма управа с визия и топки.

Отговори
6 3
Пловдив

Пловдив

03.07.2022 | 19:33

Макя ви деба некадърна...

Отговори
7 1
Танкистът

Танкистът

03.07.2022 | 15:52

Никакво петдесет танка не са били върху моста.Бяха паркирани един зад друг оранжеви камиони ""ROMAN" пълни с пясък,които престояха събота и неделя.Поздрави на автора,много компетентен...

Отговори
17 2
Грозотия страшна

Грозотия страшна

03.07.2022 | 15:04

Ами това грозно нещо май го направи сина на някаква архитектка.

Отговори
12 0
Бай Васил

Бай Васил

03.07.2022 | 14:00

Гладна кокошка просо сънува.Една и съща дъвка през година две.Моста ще си остане така до 2035г.След това пак така.Защото никой не може да го премахне и да направи едно нищо което да няма икономическа печелба за град Пловдив.

Отговори
13 3
Брей

Брей

03.07.2022 | 13:40

Какво се самонавивате с тези бълнувания за циганизирания Пловдив? Капана си е едно псевдоарт свърталище на пияници и тревомани. Тук там някоя двойка във втора младост. Но за панелистанците всичко е уникално .

Отговори
26 5
До селянина БРЕЙ

До селянина БРЕЙ

03.07.2022 | 19:59

Ти най-после няма ли да престанеш да плюеш родния ми град. От сърце те моля: върни се в родното си каменисто място.

Отговори
3 4
Мост

Мост

03.07.2022 | 13:40

Най после това твова бизнес творение да се махне, това е може би най грозното нещо в Пловдив, нито видът му нито мястото му е там, винаги ми е било трудно на наши гости да обесня защо се наложило това пространство да бъде заето от това промишлено строителство.

Отговори
25 6

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?