Следвайте ни

Паркирането в Пловдив - мисия (не)възможна

viber icon

Има ли паркинг?

Този въпрос все по-често задават кандидат-новодомците, решили да купуват жилище в Пловдив. Проблемът с недостига на места за паркиране ескалира с всяка година най-вече защото броят на колите под тепетата е нараснал от 60 000 в края на миналия век на близо 200 000 днес.

В Пловдив всеки паркира според ситуацията, доходите и манталитета си. Преди няколко години собствениците на апартаменти в една от новите кооперации предприеха серия от протести, след като се оказа, че трябва да плащат на инвеститора за паркинг пред жилищната сграда.

Сега това вече е популярна практика, срещу която не се протестира. Напротив, заради голямото търсене на места под слънцето

цената на парчето земя със скоба на частен терен

варира между две и четири хиляди евро, за гараж - над 10 000. В централната градска зона броим безропотно по 2 лева за престой в синя зона. В жилищните комплекси водим ожесточена битка за безплатно спиране на вътрешните тесни улички.

Дефицитни стават частните охраняеми паркинги, чиито месечни такси скочиха само за една година с по 10 лева  и вече задминават 40 лева на месец. По-големите непукисти спират в зелените площи и по тротоарите, рискувайки да отнесат 50 лева глоба.

Какво прави местната власт, за да реши един от най-тежките проблеми в Пловдив - този с паркирането?

Най-после, след многото обещания, със средства от градския бюджет започна

строителство на първия общински многоетажен паркинг

в район "Западен", до жилищния гигант "Корона".

Гаражът на три нива за 150 коли ще бъде въведен в експлоатация догодина. Още три многоетажни паркинга са в процес на проектиране - на ул. “4 януари· до Хуманитарна гимназия "Св. св. Кирил и Методий", на ул. "Любен Каравелов" до хотел "Лайпциг" и в "Тракия".

Прогнозната цена на всеки от тях е над 3 млн. лева, което означава, че четирите гаража за максимум 800 коли ще струват на градския бюджет близо 15 милиона.

Тази бъдеща инвестиция предизвика спор доколко е рационално да продължи строителството на такива паркинги, при положение че за тези пари могат да бъдат изградени в пъти повече паркоместа на открито в жилищните комплекси.

Каква ще е политиката в следващия мандат, ще реши новият кмет заедно с неговия екип.
От предизборните програми на кандидатите за кмет се вижда, че и в следващия мандат ще се прилага практиката на Община Пловдив за нови паркоместа в кварталите. През последните четири
години във всеки от шестте района бяха направени паркинги най-малко за по 400-500 автомобила.

Част от местата се отдават на живеещите срещу 20 лева месечен наем според условията на наредбата, приета с решение на Общинския съвет. Новите паркоместа се оформят обикновено след събарянето на гаражи. От над 8000 грозни клетки, нароили се в Пловдив след

Десети ноември, останаха най-много 2000, повечето от които са с предизвестия до собствениците за премахване. Предполага се, че те също ще бъдат демонтирани.

Въпросът е какво следва след разчистването на гаражите?

От новия кмет зависи с какви темпове ще се строят паркинги в междублоковите пространства. Досега тази задача беше възложена на районните кметове, но при доста ограничено финансиране. Затова в много от кварталите след събаряне на гаражите са останали грозни руини, без да са благоустроени териториите. Според разчетите на районните кметства изграждането на едно паркомясто пред блока струва 1800 - 2020 лева, защото освен настилка се правят отводнителна система, осветление, озеленяване, а някъде - и места за отдих.

Следващата градска власт ще решава и за синята зона с близо 2000 платени места. Преди година кротко приехме поредното  поскъпване, включително и платения престой в събота. Въпросът е доколко новият кмет ще съумее да превърне предприятието за паркиране в рентабилно.

Тоест годишните приходи от 4-5 млн. лева, които плащаме на Общината, да се реинвестират в инфраструктура, включително и в паркомати, които да заместят служителите с жилетки.

Валентина Йеремиева

Валентина Йеремиева

Журналист - екип "Общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?